2021-12-31, 23:54
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Någon nyårslåt har han inte gjort utifrån vad jag vet om.
Annars säger han på Börje Lundins Julafton:

Go' jul å' gott nytt år på er, vi hörs under bor't i räva.

Gott Nytt År på er, vi hörs under bor't i räva

Det kan nog stämma att det blir den avslutningen
Det sammanfattar detta år också tror jag nog
Citera
2022-01-01, 00:21
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Gott Nytt År på er, vi hörs under bor't i räva

Det kan nog stämma att det blir den avslutningen
Det sammanfattar detta år också tror jag nog

Så kraschar vi in i 2022, nya fyllor, nya besvikelser, nya problem, nya förluster, nya smällar, ett gott nytt år önskar jag dig och alla andra som följer denna tråd på Flashback.
Citera
2022-01-01, 03:48
Medlem
https://youtu.be/yqhlzjoL4R0 År 2022 nämns i denna låt.
Landlord Blues som är inspelad 1970.
Citera
2022-01-01, 05:23
Medlem
Folketstempels avatar
Errol Leonard Norstedt ville bli en seriös musiker. Hela grejen med Eddie Meduza var ett sätt att tjäna pengar under pseudonym tills han förhoppningsvis slog genom med sin egentliga musik.

Han fastnade tyvärr i komediträsket och det var antagligen anledningen till att han söp ner sig.

En tragisk historia och jag tycker bara synd om honom när jag hör hans låtar.

Citat:
Norstedt drömde tidigt om att bli musiker[5] och köpte sin första gitarr som 15-åring. På 1960-talet spelade han i flera olika band, bland annat Pack of Losers, ett coverband från Tidaholm som inte rönte några större framgångar. Under början av 1970-talet förvandlades de till dansbandet Anders Norstedts orkester. Innan Norstedt försökte sig på en egen karriär försörjde han sig under senare delen av 1970-talet som låtskrivare till andra dansband, såsom Streaplers, Trio me' Bumba och Tommy Elfs.

Sin första egna skiva släppte han 1975. Det självbetitlade albumet Errol sålde dock sämre än förväntat och fick därför ingen uppföljare. 1976, året efter albumfloppen, kunde man finna hans annonser i herrtidningarna Lektyr och FIB Aktuellt för kassetten Mannen utan hjärna, utgiven under pseudonymen E. Hitler & Luftwaffe (ibland även skrivet E. Hilter & Luftkaffe[6]). Omslag och kassett kopierade han hemma och inspelningen sköttes på hans egen utrustning. Han drog dock snabbt tillbaka kassetten då han ångrade en av låtarna och gav istället året efter ut kassetten E Hilter & Luftkaffe nr 1, som snart följdes av Nr 2.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eddie_Meduza
Citera
2022-01-01, 11:08
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
jag tycker bara synd om honom när jag hör hans låtar.

Vilka låtar tycker du är bra med Eddie Meduza??
Citera
2022-01-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Han fastnade tyvärr i komediträsket och det var antagligen anledningen till att han söp ner sig.

Nja knappast, kollar man på hans familjehistoria och gener så hade han nog missbruket i sig redan oavsett yttre faktorer. Han ade supit ner sig oavsett vilket liv han hade levt.
Citera
2022-01-01, 16:12
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Den versionen har jag missat tror jag.
Men så illa kan det väl inte vara??

Raggarpullan är väl mest ögongodis låter det som

Håller med Lanthandel om att det låter illa. När hon sjunger så låter det precis som ett kvinnligt parkfyllo som har druckit alldeles för mycket. Om det sedan är meningen eller ej vette fan.
Citera
2022-01-01, 16:13
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
https://youtu.be/yqhlzjoL4R0 År 2022 nämns i denna låt.
Landlord Blues som är inspelad 1970.

Ja, precis ja nu är det det året. Sedan bara vänta till 2089 och höra låten Dom e kueksuegare.
Citera
2022-01-01, 16:15
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja knappast, kollar man på hans familjehistoria och gener så hade han nog missbruket i sig redan oavsett yttre faktorer. Han ade supit ner sig oavsett vilket liv han hade levt.

Ja, han hade en väldigt dåligt uppväxt minst sagt. Och missbruksproblem fanns i släkten, gick t.om sämre för hans lillebror som började med tyngre saker än alkohol och dog ung.
Citera
2022-01-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Ja, precis ja nu är det det året. Sedan bara vänta till 2089 och höra låten Dom e kueksuegare.

Då är man 96-97 år gammal, förutsagt att jag fortfarande lever då.
Citera
2022-01-01, 18:45
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Håller med Lanthandel om att det låter illa. När hon sjunger så låter det precis som ett kvinnligt parkfyllo som har druckit alldeles för mycket. Om det sedan är meningen eller ej vette fan.

Jag har inte hört den versionen måste jag erkänna. Den har fallit bort från min radar.
Får ta och ge den en chans med tiden.

Citat:

Är vi på hemmet eller vart i än är 2089 så måste vi ju bara spela Dom e kueksuegare
Citera
2022-01-01, 23:18
Medlem
Rebali179s avatar
Idag hördes Eddie Meduza s Midsommarnatt i
Stjärnorna på slottet när det var Marika Carlssons dag

En bra start på året
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto