2008-01-07, 21:06
Medlem
seraphs avatar
hej
Jag hade ett crackat windows som sket sig. Därefter installerade jag om xp igen och skulle låsa upp det, men när allt var klart fanns inget "internet", inga anslutningar och ingen nätverskort installerat(?),
Har testat att ha inne internet kabel inne och har tryckt och blåst på alla kort sladdar etc, men det funkar inte.
Någon som vet vad jag kan göra? Annars blir det o köpa ny dator
Citera
2008-01-07, 21:08
Medlem
kvints avatar
Installera drivrutiner till nätverkskortet?
Citera
2008-01-07, 21:09
Medlem
seraphs avatar
Men hur gör man det? jag har inga skivor eller något sådant utan hade tänkt och ladda ner allt,,
Citera
2008-01-07, 21:10
Medlem
Traktes avatar
Innan du springer och köper en ny dator så gör först som kvint säger och installera drivrutiner till ditt nätverkskort.

Har du inget sånt, köp då för guds skull först ett nytt nätverkskort, det kostar inte många hundralappar, istället för flera tusen för en ny dator.
Citera
2008-01-07, 21:15
Medlem
ninjabases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seraph
Men hur gör man det? jag har inga skivor eller något sådant utan hade tänkt och ladda ner allt,,

då går du till tillverkarens hemsida (på en annan dator), väljer rätt modell och rätt operativsystem, och så laddar du ner drivrutinerna och sparar dem i en mapp. Det kan vara lämpligt att döpa om dem vid nedladdningen så att de heter t ex NÄTVERKSKORT_sp23232.exe istället för sp23232.exe

Sedan tar du en USB-sticka och kopierar över drivrutinerna från datorn till stickan. Sätt över stickan i den icke-funktionella datorn och installera drivrutinerna.

Ta ner den senaste versionerna av alla drivrutiner du hittar. Du behöver dock inte dra ner "hjälpprogram" eller liknande.

Lycka till
Citera
2008-01-07, 21:28
Medlem
kvints avatar
Vad står det under "Nätverkskort" i Enhetshanteraren?
Citera
2008-01-07, 22:38
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Vad står det under "Nätverkskort" i Enhetshanteraren?
Ett gult frågetecken troligtvis. Men förhoppningsvis vet du vad det är för nätverkskort du har eller så är det bäst för dig att det är en oem dator du har. Alltså en HP, Dell osv. Då googlar du bara på modellen.
Citera
2008-01-07, 23:04
Medlem
seraphs avatar
hm okej tack, det låter förnuftigt, men där i enhets hanteraren fanns det inget, ingeting som hette något nätverks.. etc
-
Och jag vet tyvärr inte vad kortet heter. Är det ett kort ens? följde internet kabeln men kunde inte se något lite kort där nånstans
Citera
2008-01-07, 23:40
Medlem
ninjabases avatar
Du har alltså ingenting alls i det som är inringat med rött på bilden?
(klicka på länken)

http://static.pici.se/pictures/HIHzaMofQ.png
Citera
2008-01-08, 16:18
Medlem
seraphs avatar
nej jag kunde inte någonting som hade me nätverkskort o göra,
men det fanns ett gult frågetecken
Citera
2008-01-08, 16:42
Medlem
DeGes avatar
Inget ethernet controller?

Ta en skärmdump och visa

(print screen)
Citera
2008-01-09, 05:57
Medlem
Kolla så att nätverkskortet sitter i

Eller har du ett stenålders OS`? Bara undrar eftersom det är inte ofta ett nätverkskort behövs installeras manuellt...

Its all in the Windows
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in