2008-01-07, 20:33
Medlem
Tja, har precis formaterat om datorn och det funkade bra förutom att jag nu inte får ordning på internet.. är det något fel med mina nätverksinställningar eller något annat jag ska göra? Har inte gjort något med nätverksinställningarna sen jag formaterade datorn, sjukt tacksam för hjälp
Citera
2008-01-07, 20:38
Medlem
kimdah2002s avatar
1. Kontrollera att nätverkskortet är installerat (pinga localhost)
2. Kontrollera ifall du skall ange någa inställningar i IP konfigurationen eller om du får dom tilldelade från din ISP (du har säker ett papper med instruktioner någonstanns)
Citera
2008-01-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. Kontrollera att nätverkskortet är installerat (pinga localhost)
2. Kontrollera ifall du skall ange någa inställningar i IP konfigurationen eller om du får dom tilldelade från din ISP (du har säker ett papper med instruktioner någonstanns)

Ehm, ;D jag är inte så teknisk fattar inte de där termerna, pinga localhost, ISP osv..
Citera
2008-01-07, 21:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floorre
Ehm, ;D jag är inte så teknisk fattar inte de där termerna, pinga localhost, ISP osv..
Ok börja med att kolla att drivrutinerna för nätverkskortet är installerade och du inte har något markerat som okänt i enhetshanteraren...
Citera
2008-01-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ok börja med att kolla att drivrutinerna för nätverkskortet är installerade och du inte har något markerat som okänt i enhetshanteraren...

ahha okej ,och det gör jag hur? ehe förlåt jag är helt kass på sånt här...
Citera
2008-01-07, 22:04
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
ehe förlåt jag är helt kass på sånt här...

Finns värre människor än dig, skulle hjälpa en kompis till morsan:

- Använder du XP eller Vista?
- Vad är det?

Citera
2008-01-07, 22:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
ahha okej ,och det gör jag hur? ehe förlåt jag är helt kass på sånt här...
När du köpte datorn fick du förhoppnings vis med minst 2 cd skivor... En med XP på och en med drivrutiner/utilites Leta reda på dom och kör in skivan med drivrutiner och se ifall det inte kommer upp någon installationsmeny. Du saknar säkert även rätt drivrutin för grafik o annat...

För att öppna enhetshanteraren så väljer du:
Start -> Kontrollpanelen -> System -> Maskinvara -> Enhetshanteraren eller Start -> Kör -> devmgmt.msc
Det får inte finnas några gula utropstecken eller röda kryss då är det något som inte är installerat eller som inte fungerar...
Citera
2008-01-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Finns värre människor än dig, skulle hjälpa en kompis till morsan:

- Använder du XP eller Vista?
- Vad är det?

haha ojdå ;D
Citera
2008-01-07, 22:33
Medlem
Citat:
När du köpte datorn fick du förhoppnings vis med minst 2 cd skivor... En med XP på och en med drivrutiner/utilites Leta reda på dom och kör in skivan med drivrutiner och se ifall det inte kommer upp någon installationsmeny. Du saknar säkert även rätt drivrutin för grafik o annat...

För att öppna enhetshanteraren så väljer du:
Start -> Kontrollpanelen -> System -> Maskinvara -> Enhetshanteraren eller Start -> Kör -> devmgmt.msc
Det får inte finnas några gula utropstecken eller röda kryss då är det något som inte är installerat eller som inte fungerar...

Där är ett antal frågetecken,, vad ska jag göra åt dem ? o.O

Hittar ingen drivrutinskiva åt nätverkskortet mm, =/
Citera
2008-01-07, 22:34
Medlem
ninjabases avatar
Citat:
Där är ett antal frågetecken,, vad ska jag göra åt dem ? o.O

Hittar ingen drivrutinskiva åt nätverkskortet mm, =/

som jag skrev i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av ninjabase
då går du till tillverkarens hemsida (på en annan dator), väljer rätt modell och rätt operativsystem, och så laddar du ner drivrutinerna och sparar dem i en mapp. Det kan vara lämpligt att döpa om dem vid nedladdningen så att de heter t ex NÄTVERKSKORT_sp23232.exe istället för sp23232.exe

Sedan tar du en USB-sticka och kopierar över drivrutinerna från datorn till stickan. Sätt över stickan i den icke-funktionella datorn och installera drivrutinerna.

Ta ner den senaste versionerna av alla drivrutiner du hittar. Du behöver dock inte dra ner "hjälpprogram" eller liknande.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in