Det som jag funderat över är då vad är det som gör att jag är just i min kropp, om mitt jag och ditt jag är samma sak, vad är det då som gör att det ändå skiljer sig, att jag inte upplever dina saker och inte du mina? Vadfan består jaget av?
Mitt jag och ditt jag är inte alls samma sak. Visst tillhör vi samma art, men en art är bara ett abstrakt begrepp som betyder att individerna är väldigt genetiskt homogena och kan dela arvsmassa. Detta innebär att vi är väldigt lika, men vi är fortfarande unika varelser med egna unika neurala nätverk där våra personliga medvetanden bor.
Utåt ligger skillnaderna i konfiguration av grundmateria/energi (vad det nu är, atomer, strängar?), alltså information.
Medvetande/jag finns det bara ett av (det du själv besitter) och det går inte att jämföra sig själv med någon annan på den nivån eftersom man är ensam om att existera där.
det finns många skillnadee mellan dig och mig, men vi är i grund och botten likadana. Vi är som tegelstenar - ingen är precis som den andra, men står man en bit ifrån är de tämligen lika.
Ta Myer Briggs testet och läs på om hur de har behandlat människor.
Det MÅSTE vara vissa saker vi människor är identiska på, vårat "grundsystem" så att säga. Och de måste vara snarlika.
Vissa är introverta och extroverta.
Vissa människor intresserar sig av ens sinnen. Vissa människor mer vad som finns bakom ytan, hur saker fungerar.
Vissa är mer irrationella (känslor) än rationella (logik).
Vissa vill ha snabba avslut i omvärlden, vissa vill låta det ligga och puttra.
Det här är myer briggs-grejjen, och det stämmer in på alla.
Det här kan blandas hejvilt, Du kan vara Introvert, Sensing (sinnena), Thinking, Judging. Och alla former som finns, det gör att det finns 16st.
Det är en jävligt bra grundgrej tycker jag, annars måste man ju nästan skapa sitt eget system och det är behöver man ju inte ens prata om hur många år det kan ta. Och om man inte går ner så djupt så är det en poänglös diskussion.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!