2008-01-09, 02:55
Medlem
Datasjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vad ska vi göra åt det? Kan du bevisa att det är kapat?
Om någon skriver att han är född -91 blir han väl avstängd utan att behöva visa upp personbevis? Om man skriver att man utan någons vetskap har "lånat" någons konto blir det alltså ingen åtgärd.
Forumet hade onekligen varit fattigare utan de två inläggen på lånade konton som nämns här, men samtidigt är det ju kass att man inte kan regga sig i vanlig ordning när man skall ha något sagt. Svårt att komma på vad för sorts åtgärd man bör ta till. Den som "lånat ut" kontot kan kanske inte komma åt det längre och den som "lånat" det sörjer förmodligen inte om kontot blir avstängt. Kanske kunde man märka konton i den här belägenheten med ett "Troligen kapat" tills saken är utredd.
Citera
2008-01-09, 09:10
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datasjon
Om någon skriver att han är född -91 blir han väl avstängd utan att behöva visa upp personbevis?

Det är ju på grund av att vi måste ta bort alla som är underåriga på grund av rådande lagstiftningar.
Citera
2008-01-09, 09:13
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråskägg
Jag ställer frågan om det är tillåtet at kapa andras konton här på Flashback med anledning av det här inlägget: http://www.flashback.org/showpost.php?p=9501762&postcount=1

Kontot Force9 är ju även det "lånat". Alltså, det konto som VFH använder sig av här på FB.

Kanske vore bra om admin redogör för hur han ser på detta.

I samband med att Flashback själva utsattes för ett dataintrång (för några månader sedan), deklarerade admin klart och tydligt att säkerheten på Flashback skulle bli ett högprioriterat område. Detta uttalande rimmar, i mina öron, illa med det faktum att dessa konton nu är kapade och tillåts så vara.
De har lånat AnnaW konto utan hennes vetskap står det, det innebär att de inte har bytt lösenord, annars skulle AnnaW veta om att de lånat hennes konto. Så i det här läget behöver AnnaW bara byta lösenord så är problemet löst, så det rör sig inte om något övertaget konto och AnnaW har inte haft kontakt med oss så det är knappast ett problem för användaren.

/mvh ikh
Citera
2008-01-09, 09:50
Bannlyst
Inledningsvis ett vida berömt och numera klassiskt citat från tråden "Vem håvar in alla pengarna?":

Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Nu har jag ingen direkt insyn i hur verkligheten ser ut, utan utgår från simpel logik.

/mvh ikh

Citat:
Ursprungligen postat av ikh
De har lånat AnnaW konto utan hennes vetskap står det, det innebär att de inte har bytt lösenord, annars skulle AnnaW veta om att de lånat hennes konto. Så i det här läget behöver AnnaW bara byta lösenord så är problemet löst, så det rör sig inte om något övertaget konto och AnnaW har inte haft kontakt med oss så det är knappast ett problem för användaren.

/mvh ikh
Är det den simpla logiken utanför verkligheten du använder här också, eller är det verkligen ett faktum att banditerna har använt AnnaW:s konto utan hennes vetskap? Och är det ett lika säkerställt faktum att AnnaW numera vet att några banditer har använt hennes konto?

Jag förutsätter att din slutledningsförmåga är lika skarp som vanligt eftersom du drar slutsatsen att det inte är ett problem för användaren AnnaW, med motivationen att hon inte har kontaktat er? Du har aldrig funderat på att detta snarare kan bero på att AnnaW inte har varit aktiv här på Fb på ett tag? Eller att banditerna i själva verket har tagit över AnnaW:s konto och bytat lösenord så att den riktiga AnnaW inte kan logga in?

Ursäkta om jag ifrågasätter, men det kanske är bäst att ha ordentligt med kött på benen innan man så tvärsäkert uttalar sig om sådana här viktiga saker? Hoppas du heller inte tar illa upp för att jag skojar till det litet. Jag gillar verkligen dig på alla plan, ikh - du är en uppskattad färgklick bland FB:s ibland kommunalgråa moderatorer!

Ha en trevlig dag, min vän!

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Citera
2008-01-09, 18:02
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Inledningsvis ett vida berömt och numera klassiskt citat från tråden "Vem håvar in alla pengarna?":

Är det den simpla logiken utanför verkligheten du använder här också, eller är det verkligen ett faktum att banditerna har använt AnnaW:s konto utan hennes vetskap? Och är det ett lika säkerställt faktum att AnnaW numera vet att några banditer har använt hennes konto?

Jag förutsätter att din slutledningsförmåga är lika skarp som vanligt eftersom du drar slutsatsen att det inte är ett problem för användaren AnnaW, med motivationen att hon inte har kontaktat er? Du har aldrig funderat på att detta snarare kan bero på att AnnaW inte har varit aktiv här på Fb på ett tag? Eller att banditerna i själva verket har tagit över AnnaW:s konto och bytat lösenord så att den riktiga AnnaW inte kan logga in?

Ursäkta om jag ifrågasätter, men det kanske är bäst att ha ordentligt med kött på benen innan man så tvärsäkert uttalar sig om sådana här viktiga saker? Hoppas du heller inte tar illa upp för att jag skojar till det litet. Jag gillar verkligen dig på alla plan, ikh - du är en uppskattad färgklick bland FB:s ibland kommunalgråa moderatorer!

Ha en trevlig dag, min vän!

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Skoja på du, det är sällan jag blir arg för sånt. Ibland får man bjuda på att det blir väldigt fel när man ska uttrycka sig i skrift, och framförallt inom områden som man inte behärskar fullt ut

Om AnnaW inte varit aktiv på FB under ett långt tag så är det inte ett problem för henne då hon inte använder kontot, och är det så att man tagit över hennes konto och bytt lösenord, så kan hon fortfarande skicka ett ebrev och förklara hur det ligger till. Samt att de som "lånat" hennes konto själva skriver att ta gjort så utan användarens vetskap, och det borde väl förutsätta att man inte ändrar något, eller?

/mvh ikh
Citera
2008-01-09, 19:33
Medlem
Zleepings avatar
Jag måste säga att jag inte förstår problematiken här

1: Anna skapar ett konto på Flashback 2005 som hon döper "AnnaW". Hon väljer lösenordet "anna123" och allt är frid och fröjd.

2: Anna registrerar sig på en mängd olika sidor med samma användarnamn och lösenord.

3: Anna tappar intresset för FB och beslutar sig för att gå över till kakätning på heltid istället.

4: Anna laddar ner massa roliga .exe-filer men saknar anti-virus program.

5: Anna får sitt lösenord kapat och det hamnar i de elaka hackarnas händer.

6: De elaka hackarna använder Annas konto till att skriva ett inlägg här som väcker stort intresse. Antagligen för att lämna så få spår efter sig själva som möjligt. Sen lämnar de kontot ifred.

Ska vi då?

1: Straffa "AnnaW"?
2: Klaga på flashback?
3: Dansa polka?
4: Ha överseende med incidenten?

Har flashback blivit hackat? Nej, du nojjar över att din ipadress ska publiceras och folk ska få reda på att det är du som stått för det vilda postandet i Alt-Sex

//Z
Citera
2008-01-09, 20:13
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Står det inte någonstans att kontot är "personligt"? I så fall så borde det bryta mot åtminstone detta...

Jag hittar inget om det, men när man registrerar sig måste man personligen (det står "du" och "jag godkänner" i texten) intyga att man läst reglerna och går med på att följa dem.

Så, man kan ju hävda att den som tar över någon annans konto (lovligen eller olovligen) har skaffat sig tillträde till forumet på ett otillbörligt sätt. Om sedan administrationen upplever det som ett problem i realiteten är ju en annan sak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in