2008-01-07, 20:07
Medlem
Bara Glads avatar
Vad är det som säger att man kapat AnnaWs konto på riktigt? Att de säger det? Jag har snott Bara Glads konto, ska det antas som bevis mot att mitt konto är hijackat nu? Precis som ChristianX säger så vore det en sak om den riktiga AnnaW hörde av sig, alternativt Force9 - men tills dess kan ju inte folket bakom flashback veta om det rör sig om ett riktigt övertagande av kontot eller om det bara skrivs så.
Citera
2008-01-07, 21:09
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jo, man kan ju fråga sig var gränsen går. Ifall den riktiga AnnaW skulle höra av sig och kan bevisa att det var hon som registrerade det så kan vi självklart låsa det.

Mig veterligen har inget regelbrott begåtts av det kontot, och då blir det ju fel att låsa det.

Force9 har begått flera regelbrott, så som outning och uppmaning till brott.
Citera
2008-01-08, 09:48
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond

Outning? Skicka rp, outning gäller bara medlemmar på Flashback det vet du väl? Uppmaning till brott strider inte mot någon regel på fb. Däremot uppvigling men det är något helt annat och så får man inte uppmana till barnporr. Vad hade han brutit mot, jag har inte sett alla inläggen då de inte ligger i mina forum.
Citera
2008-01-08, 15:27
Medlem
Citat:
Men dom inläggen har ju blivit raderade/editerade.
Citera
2008-01-08, 15:33
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Outning? Skicka rp, outning gäller bara medlemmar på Flashback det vet du väl? Uppmaning till brott strider inte mot någon regel på fb. Däremot uppvigling men det är något helt annat och så får man inte uppmana till barnporr. Vad hade han brutit mot, jag har inte sett alla inläggen då de inte ligger i mina forum.

Ja, Force9 outade kontots rättmätiga ägare. Och om inte Force9 uppviglade till brott genom att mer eller mindre uppmana okunniga människor att logga in på Aftonbladets mail- och annonskonton, så vet jag inte vad uppvigling är.

Inläggen är de inlägg som startat de två största trådarna i datasäkerhetsforumet.

Personligen så bryr jag mig inte, jag tycker det bara är en intressant diskussion om Flashbacks regler är huggna i sten eller inte.
Citera
2008-01-08, 15:36
Medlem
Van Der Graafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Uppmaning till brott strider inte mot någon regel på fb. Däremot uppvigling men det är något helt annat [...]
Det är väl precis samma sak:
Citat:
Ursprungligen postat av http://lagen.nu/1962:700#K16P5
Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling [...]
Citera
2008-01-08, 15:48
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ja, Force9 outade kontots rättmätiga ägare. Och om inte Force9 uppviglade till brott genom att mer eller mindre uppmana okunniga människor att logga in på Aftonbladets mail- och annonskonton, så vet jag inte vad uppvigling är.

Inläggen är de inlägg som startat de två största trådarna i datasäkerhetsforumet.

Personligen så bryr jag mig inte, jag tycker det bara är en intressant diskussion om Flashbacks regler är huggna i sten eller inte.

Sant om outningen men det är ju det egna kontot som outar sig själv och är det hackat eller inte? Kan ju vara någon som driver med oss.

Reglerna är inte huggna i sten för de måste jiu tolkas varje gång och det är inte lätt. Men bra att ni tar upp det här så tar jag upp det i outlaw så får vi se vad som händer.
Citera
2008-01-08, 15:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Der Graaf
Det är väl precis samma sak:

Ja iof det kan nog tolkas som om de försöker uppmana allmänheten och det är väl då det blir uppvigling. men å andra sidan skriver de "snabbcrackat fram några åt er så ni snabbt kan logga in och läsa", kan är det en uppmaning?

Jag är mycket osäker på de här frågorna och måste nog tänka till lite.
Citera
2008-01-08, 16:27
Medlem
Gråskäggs avatar
De gångna dagarna har präglats av hackningen av Aftonbladet. Hackarna verkade inte ha haft några större problem att hacka sig in på Sveriges största nättidning, Aftonbladet. De publicerade sin story här genom att använda sig av någon annans Flashback-konto. Det kontot verkar fortfarande vara i hackarnas ägo.

En annan hacking-grupp tillskansade sig kontot AnnaW här på Flashback, som de sedan skröt öppet om att ha kapat. Flashback reagerar inte över detta. När jag påtalar detta, får jag svaret av en moderator här på Flashback, att de inte kan göra nåt, eftersom inget regelbrott har begåtts (!). Att kapa någon annans konto på Flashback, för att sedan öppet skryta om det, är alltså, hör och häpna, inget regelbrott på Sveriges största forum.

Jag har ännu inte fått svar av admin om han delar sin moderators uppfattning i denna fråga. Kanske har han inte haft tid att svara. Eller, beror tystnaden på att frågan inte är av stor vikt? För mig vore det konstigt om admins tystnad beror på att frågan inte är av tillräckligt stor vikt. Kan hackarna hacka sig in i Aftonbladet kan de väl antagligen hacka sig till ett admin- eller moderatorskonto här på Flashback som de sedan kan använda sig av föt att snoka redapå IP-nummer och annan information om enskilda användare. Tystnaden, från Flashbacks ledning, gör mig oroad.

utnyttjar hackarna nåt säkerhetshål i vBulletin-applikationen Flashback använder sig av?

Är Flashback överhuvudtaget intresserade av att ta reda på hur de har kunnat kapa dessa konton?

Ett uttalande av admin tycker jag vore på sin plats.
Citera
2008-01-08, 16:28
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Vad är det som säger att de inte bara lånat det på riktigt då?
Citera
2008-01-08, 16:55
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråskägg
Kan hackarna hacka sig in i Aftonbladet kan de väl antagligen hacka sig till ett admin- eller moderatorskonto här på Flashback som de sedan kan använda sig av föt att snoka redapå IP-nummer och annan information om enskilda användare. Tystnaden, från Flashbacks ledning, gör mig oroad.

utnyttjar hackarna nåt säkerhetshål i vBulletin-applikationen Flashback använder sig av?

Är Flashback överhuvudtaget intresserade av att ta reda på hur de har kunnat kapa dessa konton?

Ett uttalande av admin tycker jag vore på sin plats.

Jo visst vore det bra om admin vore onnline ständigt och hade tid att svara på allt. Dessvärre får du för tillfället nöja dig med svar från moderator.

Flashback har tekniker och moderatorer som är medvetna om hackerrisker och hanterar det därefter, detta gäller även eventuellta säkerhetshål i vBulletin. Mer än så tänker vi givetvis inte säga.

Om en användares konto blir kapat så är det förmodligen för att den användaren inte har varit tillräckligt medveten om hur säkra lösenord ska hanteras och användas. Det är inte flashbacks fel och både Admin och moderatorer har flera gånger gått ut och uppmanat användare att använda bra säkra lösenord.
Citera
2008-01-09, 02:04
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Vad är det som säger att de inte bara lånat det på riktigt då?
Ja det känns faktiskt ganska troligt, de bara tog nån på random, det kunde vart ditt mitt ell snövits. Bar ainte AnnaW blir bannad för att hennes konto blivit "lånat"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in