2008-01-07, 03:15
Medlem
Jag skulle vilja se hur mycket kalorier jag får i mig per dag.. men hur gör man? Vad är kalorier?
Citera
2008-01-07, 08:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Jag skulle vilja se hur mycket kalorier jag får i mig per dag.. men hur gör man? Vad är kalorier?
Det finns tabeller och hela program som hjälper till att beräkna kaloriintaget. I annat fall får du helt enkelt gå på innehållstabellen för varje ingrediens och summera.

1 kalori = 4,19 joule

1 joule är den förbrukade energi som krävs för att lyfta 102 gram en meter upp i luften i normal altitud (höjd över havet).

~Paul~
Citera
2008-01-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns tabeller och hela program som hjälper till att beräkna kaloriintaget. I annat fall får du helt enkelt gå på innehållstabellen för varje ingrediens och summera.

1 kalori = 4,19 joule

1 joule är den förbrukade energi som krävs för att lyfta 102 gram en meter upp i luften i normal altitud (höjd över havet).

~Paul~

Fast de flesta matprodukter brukar väl lista energiinnehållet i Kilokalorier? (på engelska stavar de bara med stort C som i Calorie, eller Kcal) Fast ration är ju såklart densamma, 1 Cal/Kcal = 4.19 kJ (Kilojoule)
Citera
2008-01-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Fast de flesta matprodukter brukar väl lista energiinnehållet i Kilokalorier? (på engelska stavar de bara med stort C som i Calorie, eller Kcal) Fast ration är ju såklart densamma, 1 Cal/Kcal = 4.19 kJ (Kilojoule)

1 Cal = 4.19 Joule
1 Kcal(KiloKalori) = 4.19 kJ (KiloJoule)
Citera
2008-01-07, 10:51
Medlem
man brukar räkna på följande

1 gram kolhydrater = 4 kcal
1 gram fett = 9 kcal
1 gram protein = 4 kcal

på följande länk hittar du genomsnittliga näringsvärden för råvaror och färdiga maträtter (rekomenderar att räkna ut på råvarorna när du lagar maten då din matlagning kan skilja sig från vad hemsidan har utgått ifrån). finns även böcker i ämnet med tabeller och fakta. gå in på en bokhandel och be om en bok i näringslära, helst en undervisningsbok på gymnasienivå eller högre, där hittar du ofta tabeller och bra fakta.

länk: http://www.smalmat.se/articles/view.asp?articleid=15
Citera
2008-01-07, 10:53
Medlem
philosopherkings avatar
Sen om man relaterar det till mat så ger 1 gram kolhydrater 4 kcal. Fett ger 9 kcal. Och protein ger ca 4 kcal.
Citera
2008-01-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Sen om man relaterar det till mat så ger 1 gram kolhydrater 4 kcal. Fett ger 9 kcal. Och protein ger ca 4 kcal.

Och alkohol 7 kcal
Citera
2008-01-07, 11:32
Medlem
Jånni Balles avatar
Någon får gärna kontrollräkna detta men energimängden i 1 gram fett motsvarar alltså att lyfta drygt 3,8 ton en meter upp i luften? Har aldrig räknat på det förut men det är ganska fascinerande
Citera
2008-01-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Någon får gärna kontrollräkna detta men energimängden i 1 gram fett motsvarar alltså att lyfta drygt 3,8 ton en meter upp i luften? Har aldrig räknat på det förut men det är ganska fascinerande

det kan nog stämma. om man tänker att ett gram fett är ungefär 15 ml bensin (bensin utvinns ur olja som är fett) så räcker nog det för att driva en motor som lyfter den vikten en meter rakt upp.
Citera
2008-01-07, 14:02
Medlem
glyos avatar
Är ganska säker på att man bränner det eller något sånt. Nja minns inte var någon grej vi gjorde i skolan där vi fick bränna saker för att räkna ut deras kalori värde. Eller så blandar jag ihop det med något annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in