• 2
  • 3
2008-01-09, 00:02
Medlem
Sartres avatar
chalmers klingar hgre n lund, s enkelt r det. Men fr all del, ifall du vill prva p studentlivet s lr inte studierna bli enklare, snarare svrare.
Citera
2008-01-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
chalmers klingar hgre n lund, s enkelt r det. Men fr all del, ifall du vill prva p studentlivet s lr inte studierna bli enklare, snarare svrare.
Nej det ligger nog mycket i det. Ingen vidare att festa vardagar
Citera
2008-01-09, 11:40
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aero_1523
Nej det ligger nog mycket i det. Ingen vidare att festa vardagar

sch, vad r det fr fel p citatet "Mndag, en bra brjan p helgen!". S lnge man kan hantera studierna medan man festar r det bara att kra p. Tyvrr r det ju inte alla som klarar av att hlla festandet p en rimlig niv. andra sidan finns det studenter som r apraka var och varannan dag och nd gr ut med toppbetyg. Man fr helt enkelt knna efter vad man sjlv klarar av.

Det bsta med mina r p universitet r helt klart studentlivet, det har gett mig fantastiska minnen, ett enormt kontaktnt, vnner fr livet och dessutom en livspartner sedan 5 r. Dock har jag lngt ifrn klarat av utbildningen p utsatt tid, vilket r det pris jag fick betala. Om jag dock fick gra om allting p nytt s skulle jag utan tvekan gra samma resa igen, fr roligare har jag aldrig haft!
Citera
2008-01-09, 15:34
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Han, dvs jag, syftar mkt riktigt p Irrblosset.

Utfryst skulle jag inte pst, det r universitetsvrlden, inte hgstadiet. Men lt mig ge dig ett antal skl:

1) Du skall (frhoppningsvis) ngon gng flytta hemifrn. Det R ett stort steg, man frndras mycket som mnniska. Du kommer att fortstta vara ett barn i viss mening, medan dina studiekamrater str helt p egna ben. Efter ett tag syns sdana skillnader. Du kommer hem till en frdiglagad middag, dina polare slnger ihop en middag tillsammans drfr att det r s trist att laga sjlv.

2) Du bor off. Linkping har ett par tta studentghetton dr i stort sett alla bor. Frutsatt att dina frldrar inte r socfall bor de inte i Ryd. Den sociala frdelen med korridor/studentlgh r att du har kompisar runt hrnet, du behver inte ens g ut.

3) Det r oerhrt ovanligt med folk som bor hemma i Lkpg. Jag hade en i klassen, och det r den enda jag knner till p rskursen (av 220st I:are). Han stack ut p just de stten jag nmnt ovan. Bodde en bit bort s krde nyktert ibland fr att kunna kra vilket r ofantligt negativt under nolle-p. Mrktes i allmnhet att han var "mindre mogen" (delvis personlighet, sjlvfallet, men att bo hemma r hmmande).
Jag r nolltta, och det r desto vanligare att folk bor kvar hemma i Sthlm. Jag ser en enorm skillnad p oss som lmnat Sthlm och familjehemmet och de som stannat hemma under 5r. Nr jag flyttade hemifrn kunde jag laga ett ftal matrtter och hade aldrig opererat en tvttmaskin. Hur sexigt r det att skjuta upp det steget ytterligare 5r, och ringa mamma vid 25rs lder fr tvttrd?

4) Tjejfaktorn. Borde kanske lagt denna frst, fr till syvende och sist r det fanimej gudomligt viktigt. Om tjejerna slnger sig efter dig som om du varit Brad Pitt - inga problem. Om inte r det lite korkat att omedvetet snka ditt sjlvfrtroende, och drmed din framgng, genom att ha frasen "ska du med hem till mamma&pappa?" i bakhuvudet

Summa summarum. Det r aldrig vrt de 3-4 tusen du sparar d du offrar s mycket mer. Du kommer ha mnga gnger roligare, trffa mer folk, skaffa fler kompisar och f kramas lite med fler damer om du slpper mammas kjol. Besvara den hr frgan: Om inte nu, nr ska du flytta hemifrn? Halvvgs in i studierna? Nr du tar ett utlandsr? Efter studierna? Varfr inte skjuta p det tills du gifter dig? Nr r ett bttre tillflle n nu?

Kan inte annat n sga WORD p detta inlgg. Tog kanske 5-6 mnader frn att jag flyttat hemifrn tills jag helt rligt hellre skulle hoppa av min utbildning och jobba p donken resten av livet framfr att flytta hem till mor&far.

Anledningarna r listade av goE hr ovan, sjlvklart med tjejfaktorn som klar etta!

Dock kan jag garantera att svida du inte r ett mobboffer s kommer du inom ett r ha kapat navelstrngen och flyttat till Ryd som alla andra studenter hr i stan, oavsett vad du knner nu. S mycket kul kommer du knna att du missar, och s mycket kommer dina nya polare tracka dig
Citera
2008-01-10, 19:09
Medlem
Det blir nog att flytta i s fall, fast jag funderar fortfarande mellan KTH och LiTH. Hade inte tnkt fortstta med att forska. Att bo i samma stad som frldrarna r nog en bra id nd.

Tack fr svaren.
Citera
2008-01-10, 21:15
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudd
P LiTH startar ett mastersprogram i autonoma system till hsten. Se programhemsidan: http://www.vehicular.isy.liu.se/CAS/
Inblandat i programmet r studierektorsomrdet reglerteknik vid LiTH som fick HSVs utmrkelse fr "framstende utbildningsmilj" frra ret, http://www.hsv.se/publikationerarkiv...580001478.html.
S om du vill kan du g tre r p ngot civilingenjrsprogram fr att sedan lsa mastersprogrammet.

Men herregud vad perfekt. Skall kika vidare - men detta r ju jttekul! Tack, verkligen

Citat:
Ursprungligen postat av waste
Har lst Datateknik p LiTH och exjobbar nu p Embedded Systems (IDA). Sjlva utbildningen r som de flesta andra civilingenjrsutbildningar, hgt tempo och mycket matematik men ven en hel del programmering. Jag gillade mixen mellan hrdvaru- och mjukvaruteoretiska kurser. Forskningsmiljn i Linkping r hyfsad, men jag antar att KTH har strre bredd p forskningsomrdena samtidigt som de drar in mer pengar via storlek och renomm.

r du stenhrt inne p att doktorera och forska efter hgskolestudier skulle jag faktiskt rekommendera dig att brja studera p CTH eller KTH, det r dr pengarna och resurserna finns. Vill du istllet ha en av de bsta civilingenjrsutbildningarna i landet och samtidigt ta del av landets bsta studentliv utanfr studierna r Linkping ett givet val. Lycka till!
Intressant.
Jag vill ha mjligheten att gra bda, men mitt primra ml r att "Jobba med ngot som jag brinner fr / tycker r kul". Vill grna inte frlora en intervju bara fr att man har gtt p LiTH istllet fr KTH.

Jag har ftt fr mig att det r mer kompis-knsla ver Linkping, vilket vger tungt.
Senast redigerad av blueCommand 2008-01-10 kl. 21:18.
Citera
2008-01-10, 21:38
Bannlyst
chalmers chalmers r dom bsta...(repeat)

AVANCEZ!!!
Citera
2008-01-10, 21:43
Medlem
Aiolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jag vill ha mjligheten att gra bda, men mitt primra ml r att "Jobba med ngot som jag brinner fr / tycker r kul". Vill grna inte frlora en intervju bara fr att man har gtt p LiTH istllet fr KTH.
Lite kuriosa, aprop LiTH vs KTH. KTH:s frra rektor Anders Flodstrm (rektor dr 1999-2007) har r utbildad p just Linkpings universitet, i teknisk fysik. S det r sant att det kan g rtt illa om man pluggar hr p LiTH
Citera
2008-01-11, 10:03
Medlem
Citat:
Vill grna inte frlora en intervju bara fr att man har gtt p LiTH istllet fr KTH.

Jag kan lugna dig (och mnga andra verkar det som) med att det kommer inte att hnda. Hgskolans status r bara ngonting som r viktigt s lnge man befinner sig i sjlva hgskolevrlden. I det liv som kommer sedan, yrkeslivet, spelar det ingen som helst roll om du lst i Lule, Lund eller p KTH. Det skiljer inte p ln. Det skiljer inte p status vid fikabordet. Det skiljer inte p arbetsuppgifter. Det skiljer inte p antalet telefonsamtal frn head-huntare.

Det som betyder mest r givetvis att du har rtt typ av utbildning. Sedan r det personlighet/social kompetens och (underfrsttt) intresse fr uppgiften som gller och allt det kan du lika vl skaffa dig p hgskolan i Karlskrona som p Universitetet i Lule.

Det jag kan rekomendera att titta p nr man vljer r om hgskolan har den inriktning p utbildningen som man r intresserad av. Fr dr skiljer det en del. Och s i slutnden visar det sig nd att det man var intresserad av frn brjan ndrades halvvgs s man tar examen med en helt annan inriktning n man tnkt frn brjan.

Citat:
Jag har ftt fr mig att det r mer kompis-knsla ver Linkping, vilket vger tungt.

En mycket viktigare faktor att bry sig om n den pstdda statusen en skola har. Det som blev bra fr min del var dels att jag flyttade till en annan stad och tvingades lra mig ta hand om mig sjlv, dels att jag hamnade p en hgskola dr det fanns mnga inflyttade som umgicks och drmed skapade en god och stor social gemenskap.
Citera
2008-01-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joompa
Hej Flashback!

Jag ska ska till civilingenjr i teknisk fysik, antingen p LiTH eller KTH. I Linkping kan jag bo hemma och kommer bara behva ett litet ln. Hur mycket r renom vrt? Ska jag fundera p KTH istllet?

Av det jag skrivit ovan hade jag funderat i bredare banor i din sits. Lund, Ume, Chalmers och Lule (tminstone) har samma utbildning. Jag skulle sikta p en kombination av mest intressanta inriktningar och ett bra socialt, studentliv - en bit frn mamma och pappa.

Det enda jag har emot KHT r att jag har ftt uppfattningen att mnga av de som gr dr r infdda med redan ordnade sociala ntverk och att de andra studenterna drfr i stor utstrckning "gr hem till sitt" nr dagen r ver. Dessutom vet jag inte hur bostadssituationen ser ut.

Linkping hade nog varit en kul stad att plugga i om de haft "min" utbildning och jag inte hade kommit drifrn frn frsta brjan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in