Han, dvs jag, syftar mkt riktigt p Irrblosset.
Utfryst skulle jag inte pst, det r universitetsvrlden, inte hgstadiet. Men lt mig ge dig ett antal skl:
1) Du skall (frhoppningsvis) ngon gng flytta hemifrn. Det R ett stort steg, man frndras mycket som mnniska. Du kommer att fortstta vara ett barn i viss mening, medan dina studiekamrater str helt p egna ben. Efter ett tag syns sdana skillnader. Du kommer hem till en frdiglagad middag, dina polare slnger ihop en middag tillsammans drfr att det r s trist att laga sjlv.
2) Du bor off. Linkping har ett par tta studentghetton dr i stort sett alla bor. Frutsatt att dina frldrar inte r socfall bor de inte i Ryd. Den sociala frdelen med korridor/studentlgh r att du har kompisar runt hrnet, du behver inte ens g ut.
3) Det r oerhrt ovanligt med folk som bor hemma i Lkpg. Jag hade en i klassen, och det r den enda jag knner till p rskursen (av 220st I:are). Han stack ut p just de stten jag nmnt ovan. Bodde en bit bort s krde nyktert ibland fr att kunna kra vilket r ofantligt negativt under nolle-p. Mrktes i allmnhet att han var "mindre mogen" (delvis personlighet, sjlvfallet, men att bo hemma r hmmande).
Jag r nolltta, och det r desto vanligare att folk bor kvar hemma i Sthlm. Jag ser en enorm skillnad p oss som lmnat Sthlm och familjehemmet och de som stannat hemma under 5r. Nr jag flyttade hemifrn kunde jag laga ett ftal matrtter och hade aldrig opererat en tvttmaskin. Hur sexigt r det att skjuta upp det steget ytterligare 5r, och ringa mamma vid 25rs lder fr tvttrd?
4) Tjejfaktorn. Borde kanske lagt denna frst, fr till syvende och sist r det fanimej gudomligt viktigt. Om tjejerna slnger sig efter dig som om du varit Brad Pitt - inga problem. Om inte r det lite korkat att omedvetet snka ditt sjlvfrtroende, och drmed din framgng, genom att ha frasen "ska du med hem till mamma&pappa?" i bakhuvudet
Summa summarum. Det r aldrig vrt de 3-4 tusen du sparar d du offrar s mycket mer. Du kommer ha mnga gnger roligare, trffa mer folk, skaffa fler kompisar och f kramas lite med fler damer om du slpper mammas kjol. Besvara den hr frgan: Om inte nu, nr ska du flytta hemifrn? Halvvgs in i studierna? Nr du tar ett utlandsr? Efter studierna? Varfr inte skjuta p det tills du gifter dig? Nr r ett bttre tillflle n nu?