2008-01-06, 21:31
Bannlyst
Nu är det så att jag har råkat supa bort min installskiva till min okända webcam som följde med datron när den köptes. Finns det något program som man kan använda sin cam endå? Lite surt at behöva åka och lägga ut 450kr för en ny cam. Och ja jag är fattig!
Citera
2008-01-06, 21:49
Medlem
Ma.monkeys avatar
Du kan ju kolla vad det är för märke på camen och sedan gå in på tillverkarens hemsida, för att där senare kolla efter en produkt lista och förmodligen bilder för att kunna indentifiera din cam.
Citera
2008-01-06, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ma.monkey
Du kan ju kolla vad det är för märke på camen och sedan gå in på tillverkarens hemsida, för att där senare kolla efter en produkt lista och förmodligen bilder för att kunna indentifiera din cam.

Inte för att vara elak men jag har gått förbi det stadie där supporten frågar "Har du stoppat i kontakten"

Problemet med min webcam är att det står inget namn på själva camen och det är något skumt företag som har gjort den oxå.

Jag har även googlat och försökt hitta någon universial drivrutin/program men hittade inget användbart.

Edit: märkbara stavfel
Citera
2008-01-06, 22:32
Medlem
Supranoos avatar
Haha, hade samma problem (ahde dock inte supit bort skivan). Hade en webcam som jag fick en en kompis och då jag skulle kolla vad det var för märke så stod det inte ett skit på kameran, inte ens tillverkarens namn.... Så jag slängde den ^^
Citera
2008-01-06, 22:43
Medlem
Samma problemet här, eller rättare sagt, pluggade in den på dreamhack i tron om att jag hade installerat drivrutiner men icke!
Lösning: pluggade in den i linux och kollade lite info, ser lite nummer som jag sedan googlade på och vips
Citera
2008-01-06, 22:49
Medlem
WSEs avatar
Pröva att googla namnet på din dator. Det finns alltid gamla annonser eller manualer som listar komponenter och tillbehör.
Citera
2008-01-06, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gelegrodan
Samma problemet här, eller rättare sagt, pluggade in den på dreamhack i tron om att jag hade installerat drivrutiner men icke!
Lösning: pluggade in den i linux och kollade lite info, ser lite nummer som jag sedan googlade på och vips

Synd att det inte är lika lätt i windows. Skulle ha hängt med mer på linux lektionerna..
Citera
2008-01-06, 22:56
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schill88
Synd att det inte är lika lätt i windows. Skulle ha hängt med mer på linux lektionerna..

Kör in en Live CD och dra en dmesg i en terminal bara. Inte svårt alls.
Citera
2008-01-06, 22:59
Bannlyst
Jag hittade install skivan nu... Den låg bakom en annan skiva install skiva...

Mod kan låsa nu om han/hon tycker det är lämpligt.
Citera
2008-01-06, 23:00
Medlem
Som tidigare sagt. Boota tex Ubuntu. Sen öppnar du en terminal och kör:
sudo dmesg
sudo lshw
sudo lsusb

Alla bör ju ge något.

EDIT:
Ah, redan fixat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera