2008-01-06, 21:02
Medlem
Hej! undrar ifall någon vet hur lång väntetid det är att få en dagisplats i stockholm?.

Sen undrar jag om någon vet ifall det finns några bra sidor där man skulle kunna söka hyreslägenheter i stockholm och hur lång tid tror ni att jag skulle behöva vänta på att få en lägenhet i ett vettigt område?.
Citera
2008-01-06, 21:37
Medlem
Nothing Specials avatar
Har ingen koll på dagisplatser, vet bara att innan jag började på dagis för ~20 år sen så tog mamma ett jobb på ett annat dagis, då fick man tydligen nån sorts förtur. Vet inte hur det är med det idag.

Ang bostadsköer m.m så måste man köa utavhelvete länge för att få innne i stan / strax utanför. Jag har stått i 19 år och har ca 5 år kvar innan jag ens kan söka lägenheter på södermalm (skb).
Ska du plugga så finns sssb, men även där måste man ha köat ettag.

För att fixa hyresrätt i sthlm utan bostadskö behövs kontakter. Snacka med många, det finns alltid nån som känner nån som känner nån som äger ett hyreshus...
Citera
2008-01-06, 21:42
Medlem
Beldarans avatar
Måste finnas infom om kötider på kommunens hemsida. Bara att kolla där, alt ringa.

Här (VG) är det iallafall kötid på minst 6 månader. Dvs, plats ska ansökas om 6 månader innan man vill ha den. Det kan dock hända att det kan ta längre tid.
Citera
2008-01-06, 21:49
Medlem
Nothing Specials avatar
http://stockholm.se/Extern/Templates...aspx?id=114682

Citat:
Ursprungligen postat av http://stockholm.se/Extern/Templates/FAQPage.aspx?id=114647

Vad innebär platsgarantin?

Svar:
Platsgarantin innebär att du har rätt att få en plats för ditt barn i stadens förskoleverksamhet när barnet har fyllt ett år, inom tre månader efter att du har ansökt (räknat från månadsskiftet efter ansökan) eller vid önskat startdatum om detta infaller efter de tre månaderna.

Garantin gäller i första hand i den stadsdel du har valt att stå i kö. Du får en plats så nära ditt barns hem eller skola som möjligt. Vi försöker också ta hänsyn till:
  • vilken slags omsorg du vill ha
  • var du vill ha en plats
  • var barnets syskon har plats
  • dina övriga önskemål

Om familjen har skulder på obetalda barnomsorgsavgifter får ni ingen plats. Platsgarantin gäller inte för omsorg på obekväm arbetstid. Barn som behöver särskilt stöd för sin utveckling har förtur. De har också rätt till plats före ett års ålder.
Citera
2008-01-06, 23:52
Medlem
Tjohildas avatar
Dagisplatser är inga större problem, hyreskontrakt lär du få när ungen redan flyttat hemifrån, ungefär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in