2008-01-06, 13:56
Medlem
4skins avatar
Jag och några vänner satt häromdagen och diskuterade ganska allmänt om dittan och dattan.
En i sällskapet berättade att han ett par dagar tidigare hade varit med sin bättre hälft på restaurang och ätit middag. Under hela måltiden hade min vän haft äldre mans ryggtavla snett framför sig.
Denne man hade tydligen en ganska kort t-shirt på sig och varje gång han tog en tugga av sin mat eller en smutt på vinet så blottades hela ländryggen samt kalsongkant och tom. lite stjärtskåra.

Vi funderade på vad denna underbara uppebarelse kallas, om det ens har något namn?
Alla har upplevt den och alla har beskådat den, jag antar att ni vet precis vad jag pratar om.
Så, har denna glipa något namn? Annars tycker jag att det är på tiden att den namnges..
Citera
2008-01-06, 14:03
Medlem
Grådjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4skin
Jag och några vänner satt häromdagen och diskuterade ganska allmänt om dittan och dattan.
En i sällskapet berättade att han ett par dagar tidigare hade varit med sin bättre hälft på restaurang och ätit middag. Under hela måltiden hade min vän haft äldre mans ryggtavla snett framför sig.
Denne man hade tydligen en ganska kort t-shirt på sig och varje gång han tog en tugga av sin mat eller en smutt på vinet så blottades hela ländryggen samt kalsongkant och tom. lite stjärtskåra.

Vi funderade på vad denna underbara uppebarelse kallas, om det ens har något namn?
Alla har upplevt den och alla har beskådat den, jag antar att ni vet precis vad jag pratar om.
Så, har denna glipa något namn? Annars tycker jag att det är på tiden att den namnges..

Myntspringan?
Citera
2008-01-06, 14:42
Medlem
Anteauss avatar
På svenska talar man oftast om Gällivarehäng, men då är det själva fenomenet att brallorna hänger så pass långt ner att rumpspringan visas som menas. På engelska kallas det mer träffande för "plumbers cleavage".
Citera
2008-01-06, 15:58
Medlem
Cracken. Väldigt talande
Citera
2008-01-06, 21:43
Medlem
Egon3s avatar
Här i Sverige var det Ronny & Ragge som gav rörmokarklyftan ett ansikte.
Rara söta Anna var inte imponerad. Inte ens ett halvdussin wunderbaum hjälpte.

PS-1: Det är inte särskilt juste att driva gäck med rörmokaren, som har obekväm
arbetsställning under diskbänken. Även på fritiden kan rörmokaren låta byxorna
hasa något, när omständigheterna så kräva:
There was a young plumber from Lee
who was plumbing his girl by the sea.
Said the girl: Stop your plumbing,
there´s somebody coming!
Said the plumber, still plumbing: It´s me!
PS-2: Det finns förstås ett folkligt uttryck för att skämma ut sig på den nämnda
sättet: att visa rövspringan. På landet är det en skam och nesa, men tydligen
inte på finkrogen.
Citera
2008-01-07, 02:54
Medlem
Tantaloras avatar
Jag säger skåran

Mina barn säger cracken, längre ner växer konkelberg om man inte är nogrann.
Citera
2008-01-07, 04:27
Medlem
skitsillens avatar
Gällivarehäng är, såvitt jag vet, det enda genometablerade ordet i sammanhanget. Resultatet av ett gällivarehäng kan vara att rumpstrecket syns.

På engelska verkar även uttrycket ass crack finnas, vilket med stor sannolikhet har gett upphov till import av ordet cracken. Kraken (med samma uttal som cracken) är dock ett mytologiskt väsen. http://en.wikipedia.org/wiki/Kraken
Citera
2008-01-07, 18:53
Medlem
myntinkast
Citera
2008-01-07, 19:26
Medlem
skitstig!
Citera
2008-01-07, 20:00
Medlem
panterpupps avatar
Välkommen till klubben för värdelöst vetande.

Den heter glutealfåra.

That's it.
Citera
2008-01-07, 21:30
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Välkommen till klubben för värdelöst vetande.

Den heter glutealfåra. ...
Adiafora om glutealfåra, alltså!
Citera
2008-01-07, 22:33
Medlem
Forzos avatar
Nu verkar det som att TS fått svar på sin fråga så då passar jag på att helt fräckt låna tråden lite, för även jag har ett saknat ord som kanske inte ens finns.

Om man tex har bra högtalare kan man bli bortskämd med bra ljud men vad heter motsatsen? Om man har värdelösa högtalare men ändå vänjer sig vid det dåliga ljudet. Finns det ens ett ord för det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in