2010-10-23, 17:30
Medlem
leprasjuklings avatar
Hur gör de färdigskivad ost?

Med tanke på att färdigskivad ost verkar vara billigare per kilo så antar jag att de inte gör en riktig ost som de sedan skivar.
Är det ostmassa som de pressar ihop till skivor?
Citera
2010-10-23, 18:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Hur gör de färdigskivad ost?

Med tanke på att färdigskivad ost verkar vara billigare per kilo så antar jag att de inte gör en riktig ost som de sedan skivar.
Är det ostmassa som de pressar ihop till skivor?
Det har inte jag upplevt. Visst, färdigskivad plast-Gouda kostar mindre än lagrad Prästost i bit, men jämför vad skivad Gouda eller Edamer kostar i jämförelse med samma sorts ost i bit.
Citera
2010-10-24, 00:36
Medlem
Azphyxias avatar
Fast jag upplever att det inte alls är samma kvalitet.

Köper jag Arla ost i någon form, är den alltid bättre i bit än skivad.
Citera
2010-10-24, 09:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
antar jag att de inte gör en riktig ost som de sedan skivar.
Det är precis så man gör. Själva skivningen utgörs av ett stort antal ståltrådar i rfr-stål som byts ut med jämna mellanrum. Man placerar ostråvaran på ett slide-bord och en pistong pressar osten genom ett rastmönster. Det kan sedan röra sig om antingen kuber, strips eller skivor. Här är en sådan maskin på bild med preparation av en cheddarost: http://www.marchantschmidt.com/item_detail.php?id=135

~Paul~
Citera
2010-10-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharky_
Där har du helt fel. Jag tror faktiskt inte du Brukar köpa färdiga skivad ost!

//Sharky_

Jag tror att du festar på Billinges färdigskivade och tycker det är värsta grejen!
Citera
2010-10-24, 12:13
Medlem
birgerburgers avatar
Gillar man färdighyvlad ost så köper man det. Gillar man ost i bit så köper man det. Vad har du för problem med att andra väljer varor du inte själv väljer?
Citera
2010-10-24, 12:42
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det har inte jag upplevt. Visst, färdigskivad plast-Gouda kostar mindre än lagrad Prästost i bit, men jämför vad skivad Gouda eller Edamer kostar i jämförelse med samma sorts ost i bit.

Du har kanske rätt, dagens priser på Willys:
Skivad Gouda 61,50 kr/kg.
En kilos hel Gouda 59,90 kr/kg
Båda Willys billighetsmärke Eldorado

Med tanke på att man alltid är tvungen att slänga sista biten när man köper hel ost, så tror jag att man faktiskt får mer ost för pengarna när man köper färdigskivad.
Citera
2010-10-24, 12:50
Bannlyst
Citat:
Du har kanske rätt, dagens priser på Willys:
Skivad Gouda 61,50 kr/kg.
En kilos hel Gouda 59,90 kr/kg
Båda Willys billighetsmärke Eldorado

Med tanke på att man alltid är tvungen att slänga sista biten när man köper hel ost, så tror jag att man faktiskt får mer ost för pengarna när man köper färdigskivad.

Varför måste du slänga sista biten? Jag känner mig aldrig tvungen alla slänga den sista biten.

mvh
Citera
2010-10-24, 12:56
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto407578
Varför måste du slänga sista biten? Jag känner mig aldrig tvungen alla slänga den sista biten.

mvh

Jag känner igen problemet, man kan inte skiva sista biten, det blir bara...fel. Dock löser man detta genom att:

* äta den som den är

* bryta loss bitarna och lyxa till det med extra ost på mackan

* använda biten i matlagning, t ex gratäng eller en paj.
Citera
2010-10-24, 19:20
Medlem
ST.Beethovens avatar
Svårt att konservera färdighyvlad ost. Känns ofräschare också.
Citera
2010-10-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Jag känner igen problemet, man kan inte skiva sista biten, det blir bara...fel. Dock löser man detta genom att:

* äta den som den är

* bryta loss bitarna och lyxa till det med extra ost på mackan

* använda biten i matlagning, t ex gratäng eller en paj.

Att riva den och sedan stoppa in den i frysen fungerar utmärkt sen när man skall ha gratänger eller pizzor med mycket ost (som för övrigt är otroligt gott)

Alla använder inte ost för smörgåsar för övrigt. Jag använder nästan aldrig det på mackor och det är lite svårt att riva plastiga ostskivor med rivjärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in