Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-05, 02:22
Medlem
0bnoxiouss avatar
Min flickväns dator har blivit infekterad av allt möjligt skit. Hon har McAfee installerat men det klarar inte att ta bort vissa infekterade filer. Iaf hon kan inte komma åt andra datorer och har ingen tillgång till internet. Ibland går inte mappar att öppna.

Filerna som är infekterade är

dghpkfiw.exe
qlkpcrwb.dll
ljjkhff.dll

som ni kanske märker är jag inte alls insatt i detta så behöver all hjälp jag kan få. Det har aldrig varit några problem med nätverket eller internet innan så antar att det är viruset.

Hjälp!!!
Citera
2008-01-05, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0bnoxious
Min flickväns dator har blivit infekterad av allt möjligt skit. Hon har McAfee installerat men det klarar inte att ta bort vissa infekterade filer. Iaf hon kan inte komma åt andra datorer och har ingen tillgång till internet. Ibland går inte mappar att öppna.

Filerna som är infekterade är

dghpkfiw.exe
qlkpcrwb.dll
ljjkhff.dll

som ni kanske märker är jag inte alls insatt i detta så behöver all hjälp jag kan få. Det har aldrig varit några problem med nätverket eller internet innan så antar att det är viruset.

Hjälp!!!
Mitt tips är att spara alla viktiga dokument på ett externt USB-minne eller dylikt, sedan stoppa in installationsskivan för operativsystemet, boota på skivan via BIOS och formatera om hårdisken.
All data försvinner och operativsystemet installeras om på nytt.
Alla virus borta alltså.
Men var noga med backupen och virussök så att du inte tar backup på en infekterad fil.

Lycka till
Citera
2008-01-05, 05:06
Medlem
ssshhs avatar
Om det är en DELL, så kan man även göra en s.k. total "restore" genom knapptryckningem CTRL+F11 under uppbootningen och få tillbaks datorn precis så som den levererades. Allt på hårddisken raderas dock...

Annars kanske du ska prova andra virusprogram eller googla på filnamnen osv.
Citera
2008-01-05, 12:35
Medlem
0bnoxiouss avatar
Fick bort det gamla av:et och in med ett nytt och de infekterade filerna är nu borta. Men jag kan fortfarande inte få tillgång till varken internet eller nätverket. När jag startar datorn kommer en varning upp som säger:

"During a scan of files at system startup, potential errors in the system registry were found.
p-07-0100 irql: 1f SYSVER 0xfff00024
NT_Kernal error 1256
KMODE_EXEPTION_NOT_HANDLED"

Någon som vet om detta kan vara boven och hur det ska fixas?
Citera
2008-01-05, 20:52
Medlem
StorMammas avatar
Backup-skivan, eller en ominstallation av Windows.
Med backup, kan du flytta systemet bakåt i tiden, så att säga, till den tidpunkt då den fungerade felfritt.
Det antingen fattas eller finns skit i registret på datorn.

Det försvinner inga program eller viktiga saker, utan windows ominstalleras och reparerar det som är skadat., om du väljer windows skivan för en ominstallation.

Bort med det nya antiviruset, vad är det för märke?

Och, byt ut Mc Afee emot något annat.
Jag har aldrig sett det som tesvinnare eller hört någon som varit nöjd med det. Ladda ned Norton 360, gratis i 15 dagar, jag blev så nöjd att jag köpte en licens.

Norton har haft dåligt rykte, men, 360 är något helt nytt, slöar inte ned datorn, tar rootkits, bedrägeriskydd, överföringsskydd vid transaktioner, och dubbla brandväggar, plus en förbaskad snabb uppdateringstjänst.

Testvinnare i många tidningar, både svenska & internationella.

Alltså, Norton 360, INTE Norton 2008. Testa det iallafall, och det är idiotsäkert för folk som är datorovana, fast om man är litet kunnig, så kan man gå in och pilla lite.

Liknar INGET annat antivirus jag har haft. jag är kanonnöjd, trots att det var dyrt.
Citera
2008-01-05, 22:44
Medlem
927s avatar
om det är aktuellt att rensa så posta en hijackthis logg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in