2008-01-04, 23:25
Medlem
Rans avatar
Jag har aldrig riktigt kommit igång med att lyssna på Power Metal. Dels pga. fjantigheten och dels pga. alla eviga hyllningar till kristendomen (Här ska det visst inte dödas kristna. Nä, nu ska man vara stolt för sin kristna kung som ber en döda okristna tillsammans med dina kristna män i ditt kristna fälttåg!).

Vad finns det för bra icke-kristen power metal?
Givetvis måste det inte innehålla satanreferenser i varannan mening, bara det inte är tydligt pro-kristendom.

Diskussioner om power metal är fjantigt eller inte kan göras i en annan tråd.
Citera
2008-01-04, 23:27
Medlem
Testa valfritt powermetalband som inte heter Narnia eller Divine Fire.

Att säga att alla powermetalband är pro-kristna för att de sjunger om riddare och drakar var ju rätt kul. Du bör nog prova en annan musikstil.

Annars kan jag rekommendera Persuader.
Citera
2008-01-04, 23:33
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaster
Att säga att alla powermetalband är pro-kristna för att de sjunger om riddare och drakar var ju rätt kul. Du bör nog prova en annan musikstil.
Heh, men vafan, nästan alla pm-band jag har kollat på har haft mer eller mindre jättetydliga referenser till kristendomen som någon slags god samhällskraft.
Det bör ju finnas en hel del power metal-musik utan "slakta draken och pussa den söta prinsessan i vårt kristna paradis"-text.
Citera
2008-01-04, 23:41
Medlem
HoccultAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Heh, men vafan, nästan alla pm-band jag har kollat på har haft mer eller mindre jättetydliga referenser till kristendomen som någon slags god samhällskraft.
Det bör ju finnas en hel del power metal-musik utan "slakta draken och pussa den söta prinsessan i vårt kristna paradis"-text.

Inte för att jag lyssnar på power metal men kristna PM band???
dom kan man räkna på en hand
Citera
2008-01-05, 00:18
Medlem
Några favoriter är väl svenska Sabaton, Manowar, Sonata Arctica, Helloween såklart samt ett par till mindre band, men de här får bli favoriterna!
Citera
2008-01-05, 00:19
Medlem
Citat:

Som sagt, det tillhör fantasygenren som musiken är ganska tajt kopplad till. Du hittar få band som inte sysslar med det. Jag gav dig ett tips.

Sen om det är 'kristet' paradis eller bara ridderligt paradis, det är ju upp till lyssnaren att avgöra.

Fast iofs, Demons & Wizards har inte så mycket sånt med, inte heller Nightwish. Sen måste du höra Kamelot bara för att de har en sjukt bra sångare och Sacred Steel bara för att de är jättekult.

Men är du inget fan av fantasy så är nog inte power metal så mycket för dig heller, du verkar vara en sån som tolkar in mer än vad som faktiskt finns där.
Citera
2008-01-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk1lls
Några favoriter är väl svenska Sabaton, Manowar, Sonata Arctica, Helloween såklart samt ett par till mindre band, men de här får bli favoriterna!

Du vet väl vem som är 'The Keeper of the Seven Keys'?

Citera
2008-01-05, 14:15
Medlem
Entropi84s avatar
Blind Guardian är en bra start om du ska börja lyssna på power metal.
Citera
2008-01-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imaster
Du vet väl vem som är 'The Keeper of the Seven Keys'?

Precis, Helloween har själv gått ut med att de är kristna.
Citera
2008-01-07, 03:40
Medlem
Curleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entropi84
Blind Guardian är en bra start om du ska börja lyssna på power metal.

Absolut! "Nightfall in middle-earth" var nog den första Power Metal skivan jag hörde.

Om du därimot vill ha något riktigt töntigt, så ta och kolla upp Dream Evil
Citera
2021-07-06, 08:00
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Jag har aldrig riktigt kommit igång med att lyssna på Power Metal. Dels pga. fjantigheten och dels pga. alla eviga hyllningar till kristendomen (Här ska det visst inte dödas kristna. Nä, nu ska man vara stolt för sin kristna kung som ber en döda okristna tillsammans med dina kristna män i ditt kristna fälttåg!). Vad finns det för bra icke-kristen power metal?
Givetvis måste det inte innehålla satanreferenser i varannan mening, bara det inte är tydligt pro-kristendom. Diskussioner om power metal är fjantigt eller inte kan göras i en annan tråd.

Går det bra med Xmas Metal
Majestica - A Christmas Carol
https://open.spotify.com/album/2ctzCcSgotPQKues1laJWj?si=fGP5qvebRoGSgD2YWG60Ew&d l_branch=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in