2008-01-04, 23:16
Medlem
GOPPOs avatar
Tjena!

Ska köpa nytt hus och då givetvis sälja mitt nuvarande. Har dock inte lust att mynta en mäklare 5% för lite visningar, annonsering, pappersarbete mm.

Nån som har tips hur göra?

Har redan nu annonserat själv och haft visningar. Frågade mäklaren vad hon ville ha för att hjälpa oss att skriva papper och då sa hon 10 000:-.

Rimligt?

Nån som har erfarenhet av detta?
Citera
2008-01-04, 23:23
Medlem
Man skall ha koll på allt det juridiska(detta före, under och efter) runt en husförsäljning, typ "Dolda fel" och "Ansvarsfriskrivning" och vad detta innebär, o. s. v. Kort sagt skall man väl vara påläst på samma sätt som mäklaren= "mellanhanden" är?
Google är allas bäste vän
10. 000 i sammanhanget kan jag ej tycka vara orimligt.
Citera
2008-01-05, 09:31
Medlem
Vi köpte vårt hus utan någon mäklare inblandad. Banken där vi lånade pengar (swedbank) ordnade alla papper för 5000:-.
Dolda fel är inget som mäklaren kan hjälpa dig med, möjligtvis kan han sälja dig en försäkring mot det men det är ytterst ovanligt att någon får igenom ett fel som dolt i en rättegång utan de flesta som får ersättning får det p.g.a. säljarens okunskap och rädsla för rättsystemet.

Berätta bara om alla fel du känner till på huset så är du skyddad sen (om du skriver ner allt på ett papper som bifogas kontraktet är det ju ännu bättre)

Många mäklare är dåliga på det juridiska kring husköp och ingen av dem tar nått ansvar för eventuella problem som uppstår efter kontraktet är påskrivet (dvs när de fått betalt)

Tyvärr så får du ju inte annonsera på hemnet, där tappar du nog en del presumtiva köpare.
Citera
2008-01-05, 11:46
Medlem
nazipoliss avatar
köppte min över blocket.se. blanketterna fanns färdiga hos HSB. banken skötte resten med bokning utav möten, tipps om försäkringar m.m.
(Nordea)
Citera
2008-01-05, 12:53
Medlem
Vi köpte vårt hus på blocket, helt utan mäklare. Det var inte några som helst krångliga papper! Det är ett huvudavtal som du kan köpa på vilken bokandel som helst och även internet, och sen ett antal bilagor till detta som du lätt knåpar ihop på en timme.

Du behöver bara vara otroligt noga med att upplysa om alla eventuella brister på huset och skriva ned vad som ingår i köpet. Var också noga med att teckna en dolda fel-försäkring om du vet att det kan uppkomma sådant. Som säljare är man ju ansvarig i ett antal år efter försäljning och det kan ju bli dyrt.

Som köpare tog vi en besiktning och sen skrev vi sista köpekontraktet på vår bank. Alla våra papper ser hur simpla ut som helst men banken var då himla nöjd och vi med.

Det gäller ju bara att som säljare palla med att ha budgivning och sådant, vår säljare skötte det via SMS.
Citera
2008-01-05, 13:15
Medlem
STOP!!!!
Vad du än gör! Lyssna inte på de som säger att du ska sköta kontrakten själv!
Visst, det kan funka kanonbra, men allt som oftast bara tills dess att minsta lilla sak går fel. Då bryter helvetet löst!
Jag har precis slutat arbeta som fastighetsmäklare och jag har fått många samtal från folk som har sålt på egen hand där sedan problem har uppstått. Det har tom hänt att folk har gråtit i telefon.
Var inte dumsnål! Visst att du kan annonsera ut huset på egen hand men gå sedan till en mäklare som hjälper till med kontraktskrivning, tillträde, tar hand om handpenning mm.
Citera
2008-01-05, 15:05
Medlem
MaZtoRs avatar
Pruta på mäklaren istället. Jag betalade 3% när jag sålde mitt förra hus. Tycker själv det är värt det för att slippa allt piss med visningar och liknande.
Citera
2008-01-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nite
STOP!!!!
Vad du än gör! Lyssna inte på de som säger att du ska sköta kontrakten själv!
Visst, det kan funka kanonbra, men allt som oftast bara tills dess att minsta lilla sak går fel. Då bryter helvetet löst!
Jag har precis slutat arbeta som fastighetsmäklare och jag har fått många samtal från folk som har sålt på egen hand där sedan problem har uppstått. Det har tom hänt att folk har gråtit i telefon.
Var inte dumsnål! Visst att du kan annonsera ut huset på egen hand men gå sedan till en mäklare som hjälper till med kontraktskrivning, tillträde, tar hand om handpenning mm.

Amen.

Glöm inte den STORA prisskillnad en fastighetsmäklare utgör. Vår firma tar varje år fram priser för självsäljare kontra mäklade affärer. Rensat för rena familjeköp var skillnaden år 2005 i min mellanstora stad ca 300 kkr. Ett mäklararvode på 50-70 kkr ter sig väldigt billigt.

Ja, jag pratar i egen sak då jag är fastighetsmäklare. Mina hus och lägenheter har jag köpt privat
Citera
2008-01-09, 11:54
Medlem
paridas avatar
farsan har sålt lite hus själv.
Till en början fick han hjälp av en mäklare för köptekontrakt och sånt, men det kostade typ flera tusen bara för att få ett papper utskrivet från nån mall mäklaren hade.
Så nästa gång skötte han det själv också...

Det där om att det är bättre med en mäklare om det blir nåt fel på huset och tvister och sånt är nog bara bullshit, för mäklaren är inte ansvarig för nånting!!

Men visst kan mäklaren säkert få upp priset lite mer, så det kanske kan bli mer lönsamt på det sättet. Men jag är tveksam.
Citera
2008-01-09, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GOPPO
Tjena!

Ska köpa nytt hus och då givetvis sälja mitt nuvarande. Har dock inte lust att mynta en mäklare 5% för lite visningar, annonsering, pappersarbete mm.

Nån som har tips hur göra?

Har redan nu annonserat själv och haft visningar. Frågade mäklaren vad hon ville ha för att hjälpa oss att skriva papper och då sa hon 10 000:-.

Rimligt?

Nån som har erfarenhet av detta?

jag tycker du ska kolla in sidan www.hemverket.se skulle jag sälja hus skulle jag nog göra det där. de tar väl n¨åt arvode men det är lågt. kolla in den vet ja
Citera
2008-01-09, 16:35
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Det där om att det är bättre med en mäklare om det blir nåt fel på huset och tvister och sånt är nog bara bullshit, för mäklaren är inte ansvarig för nånting!!

Har du en bra mäklare så hjälper han till att lösa eventuella konflikter även om han inte är ansvarig för något. Så själv tycker jag det är bättre även på den punkten.
Citera
2008-01-13, 10:57
Medlem
Pölsas avatar
Menmen.....

Vid fastighetsförvärv behövs två papper. Köpekontrakt samt köpebrev. Det finns färdiga mallar på bokhandeln för detta. Mäklare påpekar gärna hur tryggt det är att köpa via dom men när något går fel påpekar dom gärna att de bara är mäklare. De förmedlar bara en affär mellan säljare och köpare och tar inget ansvar för dolda fel mm.

Nackdelen med att sälja privat är att du ej får in annonsen på hemnet (mäklarnas egna lilla oligopol sajt) vilket innebär att du ej når samtliga intresserade köpare. Tyvärr har också köparna en tendens att pruta mer om du själv visar fastigheten.

Löser du det problemet så sälj utan juridisk eller mäklar hjälp. Om du är osäker på hur du ska skriva så sätt upp en annons på närmaste juridikutbildning att de får en femhundring för att skriva köpebrev/köpekontrakt. Jag lovar att de som har gått juridik A klarar det lika bra som mäklaren som skulle ha 10 lök.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in