2008-01-04, 20:05
Medlem
Ursprungligen postat av kokaloo i tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=225913
Som tyvärr blev slängd.

Testade detta idag och det var supergott, konkurrerar lätt med de vanliga kebabställena i min smak, sen att det är lätt att förbereda en dag innan gör de inte sämre. Brödet jag använde var Polarbröds Hällekaka. Sen använde jag turkisk yogurt för att slippa den tidskrävande avriningen, kryddade den med pressad vitlök och örtagårdskrydda i såsen, och gjorde den tjockare.
Sen så är marinaden till löken längst ned ett måste, lyfta hela rätten

Citat:
SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT ATT LAGA KEBAB!!!!!!!!!!!!

antingen köper du färdigakebabflarn (finns i citygross eller willy's)
eller så lagar du själv

köp
köttfärs
kebabkrydda (santa maria)

blanda köttfärsen å kryddorna....gör det till en rulle (liknande rulle som när du gör en köttfärslimpa) lägg det i plastfolie in i frysen i några timmar så att det har frusit .....ta fram en vass kniv skiva "kebaben" i tunna skivor å stek sedan svårare än så är det inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

när det gäller vitsåsen så ska det vara turkiskyoughurt å inget annat
(om du inte vill att dina pengar ska gå till Al-qaida ...så kan du köpa en vanlig svensk arla youhgurt ...men du måste låt den avrinna först....ta ett durkslag, en kastrull eller bunke, en tunn kökshanduk...låt youhgurten rinna igenom handuken tills den har blivit som en lite tjockmassa ....samma konsistens som majonäs ungefär...)
Sen så blandar du 2delar youhgurt å 4delar vatten,salt och rör om
svårare än så är det inte....

här har du ett bra recept på en god kebabtalrik

en påse polarbröd
1kg kebabflarn
sallad
rödlök
tomat
feferoni

skiva polar brödet i 1cm breda strimlor (strimla brödet så det blir långa strimlor INTE 1cm rutor!!!)
lägg dessa på botten av en tallrik

stek köttet häll det över brödet

sen så lägger du salladen å löken å tomaterna över köttet...

sen så häller du "såsen" som jag gav dig receptet på tidigare över alltihoppa
(2delar youhgurt å 4delar vatten,salt och rör om)..går oxå att dricka jävligt gott ...på turkiska kallas denna dryck för ayran mmmm....

du kan även ha vanlig naturell youghurt oxå utan några tillsattser som salt eller vatten över kebaben det är oxå mycket gott

marinera rödlöken för den bästa smaken
skiva rödlöken i tunnaskivor lägg dom i en fryspåse häll på olivolja, pressa en halvcitron lite salt å fullt med rödpeppar eller torkad chilipepar..knyt påsen låten ligga i kylen i någon timma eller två ...mmmmmmmmm gott
//EN RIKTIG KEBABSVARTSKALLE KOKALOO
Citera
2008-01-04, 20:20
Medlem
Oprofessionells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 940in
Ursprungligen postat av kokaloo i tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=225913
Som tyvärr blev slängd.

Testade detta idag och det var supergott, konkurrerar lätt med de vanliga kebabställena i min smak, sen att det är lätt att förbereda en dag innan gör de inte sämre. Brödet jag använde var Polarbröds Hällekaka. Sen använde jag turkisk yogurt för att slippa den tidskrävande avriningen, kryddade den med pressad vitlök och örtagårdskrydda i såsen, och gjorde den tjockare.
Sen så är marinaden till löken längst ned ett måste, lyfta hela rätten

Ojsh de där ska testas någon dag. Jag har själv gjort kebab för ca 4 år sen som också blev väldigt gott. På lammfärs som man plattade ut och stekte och sen strimlade ungefär, minns inte exakt
Citera
2008-01-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oprofessionell
Ojsh de där ska testas någon dag. Jag har själv gjort kebab för ca 4 år sen som också blev väldigt gott. På lammfärs som man plattade ut och stekte och sen strimlade ungefär, minns inte exakt
Mm låter som ett annat recept jag provat, då plattar du ut färsen mellan två papper och sedan steker, men du fick mycket finare bitar på ett lätt sätt om du fryser den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in