2008-01-05, 20:48
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
För en ateist måste den fria viljan vara omöjlig, en illusion, eftersom allt bara är ett resultat av de biologiska förutsättningar vi har, vårt arv och hur det reagerar gentemot andras biologiska förutsättningar och den miljö som man befinner sig i.

Inte alls. Även om allt kan förklaras biologiskt så kan det mycket väl finnas något som kan kallas vilja och som kan vara fri. Ett biologiskt synsätt behöver inte stå mot en fri vilja. Biologin och fysiken är nämligen dynamisk. För hundra år sedan trodde man att värden var predeterminerad eftersom man trodde på atomismen och kausala samband mellan atomer och annat (orsak och verkan). Idag har detta drastiskt förändrats då atomismen i sig är något de flesta lagt bakom sig.

Jag har f.ö. varit inne på detta förut att en kristen gudstro ibland blir paradoxal när det kommer till tron på den fria viljan. Eftersom Gud beskrivs som allsmäktig och allvetande så betyder detta att Gud kan se in i framtiden. Om någon ser redan nu vad som händer i framtiden är den inte då i någon form predestinerad? Om Gud inte ser in i framtiden är han då allvetande? Det skapar givetvis en del svårigheter i relation till hur man beskriver Gud och vad man ofta kallar den fria viljans gåva.
Citera
2008-01-05, 23:07
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
"Då sade ormen till kvinnan: "Ingalunda skolen I dö;
men Gud vet, att när I äten därav, skola edra ögon öppnas, så att I bliven såsom Gud och förstån vad gott och ont är."

Från den stunden är människan förutbestämd i synd och måste genom Kristus födas på nytt.

Mycket "skräp" har skrivits och skrivs men sanningen kvarstår.
Jaha. Religion. Där ser man, den har ju visat sig vara en hur bra källa somhelst. Vi vet ju att Edens lustgård fanns. Har man ju hittat obestridbara bevis för. Och att ormar kan tala. Helt klart, ingen sarkasm här inte!

Ärligt talat människa, vill du motbevisa den fria viljan eller att den endast existerar inom andligheten så kan du inte hänvisa till Bibeln eller annan helig skrift. Som att jag kommer med ett helt otroligt påstående och har mig själv som källa. Sluta gömma dig bakom Bibelcitat, argumentera. Såvitt jag minns är detta ingen sida där man ska rapa upp flest citat, utan argumentera, och debattera.

Försök inte att få mig att tro att jag föddes som en "syndare". Försök säga det till Mobasa 2 år som svälter i somalien. Säg till honom att han svälter och dör i AIDS för att han inte är kristen.

Gör oss alla en tjänst, bara sluta. Det är helt sanslöst att religion är lagligt idag. Alla sinnessvaga människor borde tvångsskyddas från denna idioti. Har man en IQ över 100, då kan man först få bekänna sig till en religion. Jag tror de alla hade haft ciiiiiirka 0 medlemmar. I median.
Citera
2008-01-06, 00:38
Medlem
veclocks avatar
Om man skippar det mystiska kan svaret fortfarande vara att precis allt är förutbestämt.

Tänk er (utifrån big bang) att alla atomer och elementarpartiklar utgör en gigantisk (universiell) kedjereaktion. Dom binder sig, studsar och dras helt beroende på kedjereaktionen. Isf, om man skulle starta ett nytt big bang med en exakt identisk punkt och placering av materian skulle samma människor uppstå igen. Därmed är också framtiden förutbestämd.
Citera
2008-01-06, 02:29
Medlem
sasserdudes avatar
Tack..

Nate Black: jag är glad att det fortfarande finns folk som vet hut.

tack , håller med dig till 100% av vad du skrivit hitills.

bibeln är en sköld för de svaga. när de inte kan ta emot kritik som de inte klarar av, tar de fram den och försvarar sig med det.

på tal om det, en sak som jag säger jämt när en kristen eller muslim eller whatever ska prenta in skit i min skalle så säger jag alltid efter när den dragit en 5 minuters resonemang om att gud skapade allt och allah är allsmäktig och ID är de och de.. så säger jag, har du läst sagan om ringen? eller spelat final fantasy?
för jag tror nog du fått det där lite om bakfoten, vi lever i 2000talet.

muhammed kunde lika med suttit i sin lilla bergshåla och skrivit den första fantasy boken någonsin? kanske de, men det blev världens största myt i alla fall.

en sak bara, varför övergav man gudar som tor och freja?
är inte de också sanna? de har ju heller inte visat sig ? har gud det? allah?

jag tror inte på ett skit utan jag förlitar mig på ventenskapen, det är min "teori".

för vetenskapen ändras när de kommit på att det är fel.

tex att en atom inte kunde klyvas, men det går ju idag, och nu har man då ändrat alla texter som skrivs idag att det går faktiskt och vi är glada över att vi lyckats!

något som jesus gjorde eller muhammed, har faktiskt ingen betydelse i våran vardag, men det har vetenskapen, när jag går till jobbet, går hem och äter med min familj, så har vetenskapen gjort så jag kan cykla,åka bil, buss till jobbet, likaså hem, laga mat på en spis genom forskning och vetenskap, till att laga mat snabbare och enklare, sitta vid datorn och skriva här, det är vetenskap, det har inget med gud eller jesus eller någon annan eller annat stolpskott, de har bara tvingat på människor en tro om en livsstil.

varför står många länder i mellanöstern stilla i utvecklingen? jo för de fortfarande lever i en "tro". medans sverige är det land som har väldigt få aktiva religiösa medlemmar i kyrkan, vi alla är med i svenska kyrkan när vi föds, många väljer att inte gå ur och många fler väljer att gå ur, för det inte tror på skiten, för de går i skolan och förstår att religion inte längre hör till att lära sig.

och i tex irak så följer man inte sin tro, så blir man till och med dödad i vissa fall. bara för deras strikta regler. för de är födda sådana, de växer upp så, för att de har en religion, många muslimer flyr hit, de som inte bosätter sig i grupper och tätbebodda områden stannar i sin "tro" och lever sitt där medans de andra muslimer som kommer helt själva, säger att de kommit till ett paradis där de får välja man och kvinna, man och man , kvinna och kvinna och leva ett fritt liv och ägna sig åt att studera det dom vill.

Därför är sverige ett framgångsrikt land, för att vi inte har så mycket troende.

och självklart är det stor skillnad på religionerna. och från individ till individ.

jag säger inte att det inte finns kristna,muslimer som faktiskt forskar osv.
men de "väljer lite hur som hellst" ur sin syndabocks bok bibeln eller koranen vad som passar dem bäst i deras läge, många av mina grannar här är muslimer, vissa av dem bär slöja, vissa inte. några lär sig svenska , vissa vill inte. vissa firar julafton och firar sina högtider.

Om man skulle jämföra 4 personer från olika religioner.
så skulle de leva helt olika, men varför? enligt vissa finns det bara en gud enligt andra finns det inga och andra många.

Vad ska man då tro på? varför skall folk promt säga att det bara finns en allsmäktig? och för att ett öga är så komplicerat så kan det endast vara skapat av en allsmäktig snubbe?

Det har inga bevis på det. den enda religionen jag skulle gilla att de flesta trodde på är buddism i så fall, för där hatar de ingen. om ni läst jihad i koranen så vill dom ju inte mer än annat döda alla judar osv.
det är ju väldigt fredfullt.

Varför inte bara skita i allt som skrivits ovan och bara leva gott och skita alla dessa slöjor som gör deras kvinnor till inget och mannen i förhållandet skall få piska,slå, knulla kärringen hur mycket han vill, enligt koranen..
lilla kalle växer upp och märker att han vill ha stock i stjärten.. då får han spö av gamla larsgöran på 68 år som varit dunder kristen i hela sitt liv och inte haft tv, eller något vettigt att läsa, utan trott på vad deras anhöriga sagt och familjer och kristna vänner.

lilla kevin på 7 år går i en svensk skola och får skäll av fröken för att han har keps men jasmin sitter där i sin slöjja och får bära den för deras familj tycker det, även fast svensk skola har haft stränga regler om det tidigare, men nu är det fullt lagligt, för idag ska vi låta folk från hela världen komma med sitt och plantera det här och vi ska hela tiden tänka på att inte säga så eller göra så för då kommer hassan och muhammed och bränner upp ditt hus och gör mor din på smällen när hon kommer hem en fredag natt och vandrat genom en tunnel.

Så om jag skulle åka till irak och jag gick in i en moské med keps och min tjej i handen med utsläppt fint blondt hår, skulle hon inte vara så glad att hon gick in där.

skall det vara frihet så skall det vara det över hela våran jord och bort med religioner, För om det är något som är rasfientligt så är det religioner! de är religioner som delat upp våra folkslag.
Varför inte bara slänga allt det och gå till det vi har idag? vetenskap och kunskap. där vi inte ska betala någon jeffla tv avgift.

är det ett normalt liv?

bibeln och koranen ner i papperskorgen, pure bullshit.

lite ironi i min text men de som kan ta saker med en nypa salt förstår nog vad jag menar.

ledsen för att jag halkade från ämnet: mitt svar på din fråga:

jag skulle nog som tidigare person säga, att i våran kropp i hjärnan så har vi kapacitet som hela tiden byggs ut, om vi tänker en dator som byggs upp, den kan tex programmeras så den får göra val, som en texas holm em maskin tex ;D

då våran kropp, har evulerat från några celler från börjat från fiskar till kräldjur till apor etc. och slutligen en människa med en fullständigt egen hjärna som man kan tänka själv med. alltså att vi utvecklats helt själva,och ingen har byggt oss , som tex en dator, för den har vi byggt.

att våra nerver,celler bygger ut våran kropp, utvecklas och anpassar oss av vad vi gör på dagarna, hur vi lever, så lär vi oss av det. och bevarar det i minnet för det gynnar oss att kunna tex att gå, för ingen kan det från början,
om vi utgår tex från en bakterie eller organism , den kan röra sig? men den har ingen nytta då det bara fanns en jord med vatten,gräs etc. den utvecklades och blev någon räka eller något, utvecklades till sköldpadda eller fisk och hela tiden med flera tusen år givit den färdigheter och Skillz att klara av att göra mer, och för att klara mer behövde den kanske vingar eller en bättre hjärna?
ingen aning vad vet jag, men skulle vilja veta, så har kroppen hela tiden utvecklats och idag kan jag välja om jag vill ha en jordgubb eller ett äpple beroende på hur min kropp reagerar med ämnet, uppfattar jag det som gott tar jag det, för i min mun kanske jordgubb blir en god smak än vad ett äpple slulle blivit som kanske i en annan människa som har en annan blodgrupp en annan uppväxt med olika måltider bla bla, och sen den fria viljan, att vi utvecklats att minnas och kunna exprimentera för att lära oss mer, vi har rädsla, som låter oss att prova en sak försiktigt, som tex hoppa från ettan i sim bassängen, vågar jag hoppa från 10an?

beror ju på hur jag är uppväxt och hur rädd jag är för höjder, har jag kanske tidigare skadats av en höjd, lär jag inte hoppa från tian. utan hoppar från 5an.

jag tror att det inte finns ett direkt öde, utan det hela tiden väljs av dina erfarenheter och vad du är nyfiken på , och det hela cirkulerar ju runt med andra människor i din närvaro, tex din far gillade cykla när han var liten, därför köper han en blå cykel och råkar bara köpa den och ge den vid den tidpunkt du angav.

allt är en slump. vi är en människa som är helt oberoende av någon högre makt, vi styr oss själva, vi manipulerar andra att tro,göra, mycket andra saker.

Så om jag nu i mars inte får det jobbet jag drömt om att få , att jag halkar på isen ramlar ner och blir överkörd av en buss, när jag hela livet ägnat mig åt min hobby?

Det skulle vara jävligt oschysst av gud att skriva in det i lilla johans script, där ska han dö, och de ska se på, och de ska skratta och de ska sörja..

allt är ju en ren slump..

så mitt svar är : människors liv är inte redan utformade, utan vi är ett levande ting och utvecklar oss själva.

det är vad jag tror.
Citera
2008-01-06, 10:31
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veclock
Om man skippar det mystiska kan svaret fortfarande vara att precis allt är förutbestämt.

Tänk er (utifrån big bang) att alla atomer och elementarpartiklar utgör en gigantisk (universiell) kedjereaktion. Dom binder sig, studsar och dras helt beroende på kedjereaktionen. Isf, om man skulle starta ett nytt big bang med en exakt identisk punkt och placering av materian skulle samma människor uppstå igen. Därmed är också framtiden förutbestämd.

Problemet med detta i relation till modern subatomär fysik är att atomer och elementpartiklar inte verkar vara något i sig självt. Det är bara mindre och mindre partiklar som far i sådan fart att de tillsammans ser solida ut som tex en atom. Nu vet väl ingen detta säkert men tanken idag verkar luta åt att det inte alls finns någon kärna i materien utan att det är energi som rör sig och ser ut att vara solid. Om materia inte är helt solid i och av sig själv är de heller inte totalt bundna till kausaliteten (orsak och verkan) så som det uppenbarar sig för oss människor. Därför finns ingen absolut kedjereaktion och det skulle inte gå att återskapa exakt samma scenario som det som vi har idag.

F.ö. är det lite konstigt att använda ordet "förutbestämd" i relation till teorier om universums kausalitet. Det verkar indikera ett medvetande hos universum (någon/något bestämmer något och väljer bort något annat). Det spelar mindre roll i debatten, alla vet vad som åsyftas ändå, men jag ville bara vädra min åsikt
Citera
2008-01-06, 12:42
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Om materia inte är helt solid i och av sig själv är de heller inte totalt bundna till kausaliteten (orsak och verkan) så som det uppenbarar sig för oss människor. Därför finns ingen absolut kedjereaktion och det skulle inte gå att återskapa exakt samma scenario som det som vi har idag.
Ja men alltså, även om naturlagarna är statistiska och inte fullt determinerande, så ger ju inte slump någon fri vilja på det sätt som teologer tänker sig. Det är i slutändan så att vår vilja bestäms av naturliga faktorer, probabilistiska eller andra, som vi själva inte haft någon inverkan över.
Citera
2008-01-06, 14:03
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Ja men alltså, även om naturlagarna är statistiska och inte fullt determinerande, så ger ju inte slump någon fri vilja på det sätt som teologer tänker sig. Det är i slutändan så att vår vilja bestäms av naturliga faktorer, probabilistiska eller andra, som vi själva inte haft någon inverkan över.
Ja alltså, naturlagarna ger ramarna till ett spelrum där vår fria vilja styr, helt och hållet. Vi kan inte levitera bara sådär för att vi känner för det eftersom naturlagarna förbjuder det. Men vi kan begå självmord, välja att ta en handtralla eller något annat inom dessa ramar. Det styrs helt av vår fria vilja idag.
Citera
2008-01-06, 15:17
Medlem
broadmans avatar
Det finns många exempel som bekräftar att Gud ser framtiden..

"Så säger HERREN: Skriv upp denne man som barnlös, som en man som inte hade någon framgång under sin livstid. Ty ingen av hans avkomlingar skall få lyckan att sitta på Davids tron och i framtiden råda över Juda." Jer 22:30

Gud vet redan i moderlivet vad det kommer att bli av en viss person utifrån de val personen gör, men detta beror också på personens vilja att lyssna på Gud. Jeremia väljer att tala med Gud och får då reda på detta.

"HERRENS ord kom till mig. Han sade: Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken. Men jag svarade: O, Herre, HERRE! Jag förstår inte att tala, ty jag är för ung." Jer 1:4-6.

Gud ser inte till person, alltså klassar människor olika, utan om man väljer att lyssna på Gud kan man få reda på vad man är ämnad till. Här ligger vår fria vilja.
Citera
2008-01-06, 15:46
Medlem
Nefuss avatar
Men om nu "gud" är allsmäktig så borde han ju kunna se vad som kommer hända i framtiden. Man kan bara se in i framtiden om den är förutbestämd, därav kan människorna enligt kristendomen inte ha en fri vilja, och då finns det egentligen inga syndare eftersom dom inte valt själv.

Så "gud" straffar "syndare" som inte ens haft något val.
Citera
2008-01-06, 15:48
Medlem
Nate Blacks avatar
Vad har jag redan sagt om att använda Bibeln som källa/bevis/argument? Kom med en bättre förutsägelse om er Gud ser framtiden. Vilken lottorad vinner på torsdag? Spika den och jag blir troende. Eller säg mig vad jag kommer att få på mitt närmsta högskoleprov, det är väldigt avgörande för min framtida karriär. Borde ju vara lätt som en plätt för er som är trogna och rättfärdiga att få ett hett tips från Herren, eller? Jag lyssnar.

EDIT*
Utmärkt argument från ovanstående. Kom igen då, bortförklara det.
Citera
2008-01-06, 16:20
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill

Du har rätt, naturen ger inte människor fri vilja på samma sätt som religiösa anser att Gud ger oss fri vilja. Det är helt olika saker. Men vare sig den fria viljan kommer från naturen (i den bredaste formen av termen) eller av Gud så kommer den ultimat från något som människan inte har någon inverkan över.

Jag anser att temren fri vilja är problematisk i sig och att den i slutänden inte kan vara korrekt. Och vad är viljan fri från? Eller är den fri att?

Total frihet av en vilja torde vara helt omöjlig eftersom vis tändigt påverkas av saker utanför viljan. Den kan helt enkelt inte fungera helt autonomt utan inverkan av yttre faktorer. Och det är avsaknaden av inverkan från yttre faktorer som skulle göra en vilja helt fri men en sådan vilja kan vi inte ens föreställa oss.
Citera
2008-01-06, 17:15
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Man kan bara se in i framtiden om den är förutbestämd
Framtiden ändras hela tiden beroende på vilka val man gör. Vad jag visade på var att Gud vet alla ändringar och hur hela förloppet blir. Framtiden är alltså inte bestämd ur vår synvinkel förrän vi dör. Men det hindrar inte att Gud vet hur den blir utifrån våra ständiga val.

Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Kom med en bättre förutsägelse om er Gud ser framtiden. Vilken lottorad vinner på torsdag? Spika den och jag blir troende. Eller säg mig vad jag kommer att få på mitt närmsta högskoleprov, det är väldigt avgörande för min framtida karriär. Borde ju vara lätt som en plätt för er som är trogna och rättfärdiga att få ett hett tips från Herren, eller?
Varför ska Gud visa sådant för dig -som inte tror. Kristna i allmänhet vet inte sin framtid just för att i vanliga fall inte finns någon anledning för Gud att upplysa om det.

Petrus fick reda på sin framtid och död. Men detta var nog en uppmuntran för Petrus -som tidigare förnekat Jesus och kanske var osäker på sin framtid. Genom att Jesus sa hur Petrus skulle dö fick Petrus visshet om att han skulle bli trogen och inte falla från Gud igen. Detta gynnade troligtvis hans fortsatta arbete för Jesus.

"Amen, amen säger jag dig: När du var yngre, spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir äldre, skall du sträcka ut dina händer och en annan skall spänna bältet om dig och leda dig dit du inte vill. Detta sade han för att ge till känna med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud. Sedan sade han till honom: Följ mig!" Joh 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in