Tack..
Nate Black: jag är glad att det fortfarande finns folk som vet hut.
tack , håller med dig till 100% av vad du skrivit hitills.
bibeln är en sköld för de svaga. när de inte kan ta emot kritik som de inte klarar av, tar de fram den och försvarar sig med det.
på tal om det, en sak som jag säger jämt när en kristen eller muslim eller whatever ska prenta in skit i min skalle så säger jag alltid efter när den dragit en 5 minuters resonemang om att gud skapade allt och allah är allsmäktig och ID är de och de.. så säger jag, har du läst sagan om ringen? eller spelat final fantasy?
för jag tror nog du fått det där lite om bakfoten, vi lever i 2000talet.
muhammed kunde lika med suttit i sin lilla bergshåla och skrivit den första fantasy boken någonsin? kanske de, men det blev världens största myt i alla fall.
en sak bara, varför övergav man gudar som tor och freja?
är inte de också sanna? de har ju heller inte visat sig ? har gud det? allah?
jag tror inte på ett skit utan jag förlitar mig på ventenskapen, det är min "teori".
för vetenskapen ändras när de kommit på att det är fel.
tex att en atom inte kunde klyvas, men det går ju idag, och nu har man då ändrat alla texter som skrivs idag att det går faktiskt och vi är glada över att vi lyckats!
något som jesus gjorde eller muhammed, har faktiskt ingen betydelse i våran vardag, men det har vetenskapen, när jag går till jobbet, går hem och äter med min familj, så har vetenskapen gjort så jag kan cykla,åka bil, buss till jobbet, likaså hem, laga mat på en spis genom forskning och vetenskap, till att laga mat snabbare och enklare, sitta vid datorn och skriva här, det är vetenskap, det har inget med gud eller jesus eller någon annan eller annat stolpskott, de har bara tvingat på människor en tro om en livsstil.
varför står många länder i mellanöstern stilla i utvecklingen? jo för de fortfarande lever i en "tro". medans sverige är det land som har väldigt få aktiva religiösa medlemmar i kyrkan, vi alla är med i svenska kyrkan när vi föds, många väljer att inte gå ur och många fler väljer att gå ur, för det inte tror på skiten, för de går i skolan och förstår att religion inte längre hör till att lära sig.
och i tex irak så följer man inte sin tro, så blir man till och med dödad i vissa fall. bara för deras strikta regler. för de är födda sådana, de växer upp så, för att de har en religion, många muslimer flyr hit, de som inte bosätter sig i grupper och tätbebodda områden stannar i sin "tro" och lever sitt där medans de andra muslimer som kommer helt själva, säger att de kommit till ett paradis där de får välja man och kvinna, man och man , kvinna och kvinna och leva ett fritt liv och ägna sig åt att studera det dom vill.
Därför är sverige ett framgångsrikt land, för att vi inte har så mycket troende.
och självklart är det stor skillnad på religionerna. och från individ till individ.
jag säger inte att det inte finns kristna,muslimer som faktiskt forskar osv.
men de "väljer lite hur som hellst" ur sin syndabocks bok bibeln eller koranen vad som passar dem bäst i deras läge, många av mina grannar här är muslimer, vissa av dem bär slöja, vissa inte. några lär sig svenska , vissa vill inte. vissa firar julafton och firar sina högtider.
Om man skulle jämföra 4 personer från olika religioner.
så skulle de leva helt olika, men varför? enligt vissa finns det bara en gud enligt andra finns det inga och andra många.
Vad ska man då tro på? varför skall folk promt säga att det bara finns en allsmäktig? och för att ett öga är så komplicerat så kan det endast vara skapat av en allsmäktig snubbe?
Det har inga bevis på det. den enda religionen jag skulle gilla att de flesta trodde på är buddism i så fall, för där hatar de ingen. om ni läst jihad i koranen så vill dom ju inte mer än annat döda alla judar osv.
det är ju väldigt fredfullt.
Varför inte bara skita i allt som skrivits ovan och bara leva gott och skita alla dessa slöjor som gör deras kvinnor till inget och mannen i förhållandet skall få piska,slå, knulla kärringen hur mycket han vill, enligt koranen..
lilla kalle växer upp och märker att han vill ha stock i stjärten.. då får han spö av gamla larsgöran på 68 år som varit dunder kristen i hela sitt liv och inte haft tv, eller något vettigt att läsa, utan trott på vad deras anhöriga sagt och familjer och kristna vänner.
lilla kevin på 7 år går i en svensk skola och får skäll av fröken för att han har keps men jasmin sitter där i sin slöjja och får bära den för deras familj tycker det, även fast svensk skola har haft stränga regler om det tidigare, men nu är det fullt lagligt, för idag ska vi låta folk från hela världen komma med sitt och plantera det här och vi ska hela tiden tänka på att inte säga så eller göra så för då kommer hassan och muhammed och bränner upp ditt hus och gör mor din på smällen när hon kommer hem en fredag natt och vandrat genom en tunnel.
Så om jag skulle åka till irak och jag gick in i en moské med keps och min tjej i handen med utsläppt fint blondt hår, skulle hon inte vara så glad att hon gick in där.
skall det vara frihet så skall det vara det över hela våran jord och bort med religioner, För om det är något som är rasfientligt så är det religioner! de är religioner som delat upp våra folkslag.
Varför inte bara slänga allt det och gå till det vi har idag? vetenskap och kunskap. där vi inte ska betala någon jeffla tv avgift.
är det ett normalt liv?
bibeln och koranen ner i papperskorgen, pure bullshit.
lite ironi i min text men de som kan ta saker med en nypa salt förstår nog vad jag menar.
ledsen för att jag halkade från ämnet: mitt svar på din fråga:
jag skulle nog som tidigare person säga, att i våran kropp i hjärnan så har vi kapacitet som hela tiden byggs ut, om vi tänker en dator som byggs upp, den kan tex programmeras så den får göra val, som en texas holm em maskin tex ;D
då våran kropp, har evulerat från några celler från börjat från fiskar till kräldjur till apor etc. och slutligen en människa med en fullständigt egen hjärna som man kan tänka själv med. alltså att vi utvecklats helt själva,och ingen har byggt oss , som tex en dator, för den har vi byggt.
att våra nerver,celler bygger ut våran kropp, utvecklas och anpassar oss av vad vi gör på dagarna, hur vi lever, så lär vi oss av det. och bevarar det i minnet för det gynnar oss att kunna tex att gå, för ingen kan det från början,
om vi utgår tex från en bakterie eller organism , den kan röra sig? men den har ingen nytta då det bara fanns en jord med vatten,gräs etc. den utvecklades och blev någon räka eller något, utvecklades till sköldpadda eller fisk och hela tiden med flera tusen år givit den färdigheter och Skillz att klara av att göra mer, och för att klara mer behövde den kanske vingar eller en bättre hjärna?
ingen aning vad vet jag, men skulle vilja veta, så har kroppen hela tiden utvecklats och idag kan jag välja om jag vill ha en jordgubb eller ett äpple beroende på hur min kropp reagerar med ämnet, uppfattar jag det som gott tar jag det, för i min mun kanske jordgubb blir en god smak än vad ett äpple slulle blivit som kanske i en annan människa som har en annan blodgrupp en annan uppväxt med olika måltider bla bla, och sen den fria viljan, att vi utvecklats att minnas och kunna exprimentera för att lära oss mer, vi har rädsla, som låter oss att prova en sak försiktigt, som tex hoppa från ettan i sim bassängen, vågar jag hoppa från 10an?
beror ju på hur jag är uppväxt och hur rädd jag är för höjder, har jag kanske tidigare skadats av en höjd, lär jag inte hoppa från tian. utan hoppar från 5an.
jag tror att det inte finns ett direkt öde, utan det hela tiden väljs av dina erfarenheter och vad du är nyfiken på , och det hela cirkulerar ju runt med andra människor i din närvaro, tex din far gillade cykla när han var liten, därför köper han en blå cykel och råkar bara köpa den och ge den vid den tidpunkt du angav.
allt är en slump. vi är en människa som är helt oberoende av någon högre makt, vi styr oss själva, vi manipulerar andra att tro,göra, mycket andra saker.
Så om jag nu i mars inte får det jobbet jag drömt om att få , att jag halkar på isen ramlar ner och blir överkörd av en buss, när jag hela livet ägnat mig åt min hobby?
Det skulle vara jävligt oschysst av gud att skriva in det i lilla johans script, där ska han dö, och de ska se på, och de ska skratta och de ska sörja..
allt är ju en ren slump..
så mitt svar är : människors liv är inte redan utformade, utan vi är ett levande ting och utvecklar oss själva.
det är vad jag tror.