2008-01-06, 06:36
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Går ju annars skriva ett andrahandskontrakt för en månad eller 2.

Det lär du få svårt att få tillstånd för då värden vet att du skall flytta ut. Ingen är intresserad av extra flyttar, spring och slitage.

/capmac
Citera
2008-01-06, 06:39
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Nej, det behöver de inte ha, de kanske flyttar från föräldrar, bostadsrätt, villa, annan bostad pga skilsmässa, från en annan stad pga studier etc etc.

Det är ofta interna köer till eftertraktade lägenheter, dvs den som skall flytta in bor redan hos samma värd. Då finns det inget intresse att pruta på uppsägningstiden då man bara flyttar runt problemet.
Enklast att hålla sig till avtalets 3 månader.

Annars kan ju TS lösa det hela med att gå och dö, dödsbon får 1 mån uppsägning...

/capmac
Citera
2008-01-06, 08:49
Medlem
soers avatar
Enklaste är ju att säga till hyresvärden att skriva ut i annonsen ungefär "Möjlighet finns till tidigare inflytt". Sen beroende på om det är du som ska visa lägenheten för intresserade eller om värden gör det så får du på nåt sätt försöka få kontakt med den som ska flytta in och komma överens med dem att de tar lägenheten tidigare, om de har intresse av det. Sen gör ni upp er emellan och betalar de får betala hyran kontant till dig. Så har jag gjort flera gånger när jag har flyttat. Här i Göteborg, där det nästan är slagsmål om första handskontrakt, är det mycket vanligt att hyresvärden redan från början skriver i annonsen att inflyttningsdag är redan vid nästa eller nästnästa månadsskifte. Hyresvärden vet ju att han garanterat får den uthyrd. Så fungerade det även när jag bodde i Skövde, också en stad med lägenhetsbrist.
Citera
2008-01-06, 17:17
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det lär du få svårt att få tillstånd för då värden vet att du skall flytta ut. Ingen är intresserad av extra flyttar, spring och slitage.

/capmac
Hyresvärden skulle inte säga ett skit om det handlar om personen som skall ha lägenheten när hyrestiden löper ut, syrran körde den metoden och slapp betala hyra 2 månader.

Och även om det är nån annan så kan man mycket väl få ok från hyresvärden, känner till 3 såna fall själv.
Sen går det alltid å va ful å hyra ut "svart".
Citera
2008-01-06, 17:24
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Hyresvärden skulle inte säga ett skit om det handlar om personen som skall ha lägenheten när hyrestiden löper ut, syrran körde den metoden och slapp betala hyra 2 månader.

Det är en annan sak och nu är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Citat:
Och även om det är nån annan så kan man mycket väl få ok från hyresvärden, känner till 3 såna fall själv.

Vi skulle i vilket fall inet tillåta det, men det varierar självklart.

Mn poäng är

1. att det kan finnas många anledningar till att hyresvärden håller på 3 månaders uppsägning, som kanske hyresgästen inte vet om eller tänker på.

2. Värden är inte skyldig att ta in temporära lösningar eller ändar sin uthyrning pga någon vill flytta tidigare

3. Såna här grejer varierar mycket mellan städer, värdar, relationer osv. Fråga , det skadar alltid.

Med det avslutar jag den här diskussionen.

/capmac
Citera
2008-06-10, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Uppsägningstiden gäller även vid hyreshöjning men du kan motsätta dig hyreshöjningen genom att meddela hyresvärden detta.

Vad sker i praktiken om man meddelar hyresværden att man motsætter sig hyreshøjningen?
Citera
2008-06-10, 10:14
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Vad sker i praktiken om man meddelar hyresværden att man motsætter sig hyreshøjningen?
Om du inte motsätter dig hyreshöjningen inom 1 månad från det att du tog del av meddelandet anses du ha accepterat hyreshöjningen. Om du motsätter dig höjningen har hyresvärden möjlighet att hänskjuta frågan till hyresnämnden för deras prövning.
Citera
2008-06-10, 10:27
Bannlyst
Citat:
Om du inte motsätter dig hyreshöjningen inom 1 månad från det att du tog del av meddelandet anses du ha accepterat hyreshöjningen. Om du motsätter dig höjningen har hyresvärden möjlighet att hänskjuta frågan till hyresnämnden för deras prövning.

Finns det någon møjlighet før att man istællet før ænnu høgre hyra då eller ær det værsta som kan hænda att hyran blir som det var sagt først?

I det hær fallet rør det sig om en højning på 12,3% utan att någon førbættring har gjorts, han skyller endast på højda avgifter.
Citera
2008-06-10, 10:29
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Finns det någon møjlighet før att man istællet før ænnu høgre hyra då eller ær det værsta som kan hænda att hyran blir som det var sagt først?

I det hær fallet rør det sig om en højning på 12,3% utan att någon førbættring har gjorts, han skyller endast på højda avgifter.
Njaaa, hyresnämnden lär ju knappast fastställa en högre hyra än vad hyresvärden yrkar på.
Citera
2008-06-10, 10:56
Bannlyst
Citat:
Njaaa, hyresnämnden lär ju knappast fastställa en högre hyra än vad hyresvärden yrkar på.

Okej, tack så mycket før svaret!
Citera
2008-06-16, 22:13
Bannlyst
En fråga till föresten.

Om jag motsätter mig höjningen, är jag då skyldig att betala den förhöjda hyran fram tills hyresnämnden tagit beslutet eller får jag i så fall betala det retroaktivt?

Samt vad gör man om hyresvärden inte går med på att pröva hyran inför hyresrätten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in