2008-01-04, 16:21
Medlem
Spejnars avatar
Precis som rubriken säger så är jag intresserad att säga upp min lägenhet(hyresrätt) pga. hyreshöjning som kommer och då blir för dyrt för mig att bo kvar.

Jag hörde att uppsägningstiden inte gäller då det är i samband med hyreshöjning men har inte hittat några källor på detta.

Någon med lite insyn som vet hur man skall gå till väga? Känner inte för att ha 3 månaders uppsägning varav jag ska betala dubbel hyra i 2.
Citera
2008-01-04, 17:39
Medlem
En hyreshöjning är inget som gör att man kommer ifrån sin lägenhet på annat sätt än vad som står i uppsägningsavtalet av den enkla anledning att du har i ditt hyresavtal gått på med på att hyran kan höjas.
Alla hyreskontrakt är så utformade att de tar hänsyn till detta.

Det finns dock en möjlighet att inte behöva betala delar av den höjda hyran och det är om hyresnämnden anser höjningen vara oskälig.

Hyror höjs, tänk om alla skulle lämna sina lägenheter när detta händer.
Citera
2008-01-04, 17:43
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Precis som rubriken säger så är jag intresserad att säga upp min lägenhet(hyresrätt) pga. hyreshöjning som kommer och då blir för dyrt för mig att bo kvar.

Jag hörde att uppsägningstiden inte gäller då det är i samband med hyreshöjning men har inte hittat några källor på detta.

Någon med lite insyn som vet hur man skall gå till väga? Känner inte för att ha 3 månaders uppsägning varav jag ska betala dubbel hyra i 2.
Uppsägningstiden gäller även vid hyreshöjning men du kan motsätta dig hyreshöjningen genom att meddela hyresvärden detta.
Citera
2008-01-04, 17:47
Medlem
Spejnars avatar
Bah så typsiskt. Aja tack för svaren får väl överleva med dubbel hyra.
Citera
2008-01-04, 18:39
Medlem
Jimmybs avatar
Har dom höjt hyran med 100 procent?! Låter oskäligt mycket.
Citera
2008-01-04, 21:20
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyb
Har dom höjt hyran med 100 procent?! Låter oskäligt mycket.

Tror att TS med "dubbel hyra" menar att han har fått en annan hyreslägenhet som han flyttar in i när han har två månader kvar av sitt kontrakt på nuvarande lägenheten.
Citera
2008-01-04, 21:31
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Tror att TS med "dubbel hyra" menar att han har fått en annan hyreslägenhet som han flyttar in i när han har två månader kvar av sitt kontrakt på nuvarande lägenheten.

Precis. Flyttar för att det blir för dyrt och så behöver man ha dubbel hyra, blä
Citera
2008-01-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Precis. Flyttar för att det blir för dyrt och så behöver man ha dubbel hyra, blä

Det finns ju en sak du kan göra:
se till att det kommer en ny hyresgäst till din gamla lägenhet så fort som möjligt. om hyrevärden har en ny hyresgäst som är lämplig innan din hyrestid har gått ut så blir det ju försvårande för dem om de vägrar att hyra ut den då den ändå är till bostadsmarknadens förfogande. sätt ut en annons i nån tidning och är du riktigt jäklig så lämnar du telefonnumret till hyresvärden.
Citera
2008-01-05, 03:33
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillangbg
om hyrevärden har en ny hyresgäst som är lämplig innan din hyrestid har gått ut så blir det ju försvårande för dem om de vägrar att hyra ut den då den ändå är till bostadsmarknadens förfogande.

Vadå "försvårande" ? Det är inte värdens problem att hyresgästen vill flytta före avtalets upphörande och värden behöver inte bry sig om om det så finns 100 sökande till lägenheten. Det kan mycket väl vara kö till lgh, men de som då skall flytta in har ju i sin tur sina 3 månader uppsägning i sin gamla lgh.

/capmac
Citera
2008-01-05, 04:41
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vadå "försvårande" ? Det är inte värdens problem att hyresgästen vill flytta före avtalets upphörande och värden behöver inte bry sig om om det så finns 100 sökande till lägenheten. Det kan mycket väl vara kö till lgh, men de som då skall flytta in har ju i sin tur sina 3 månader uppsägning i sin gamla lgh.

/capmac
Nej, det behöver de inte ha, de kanske flyttar från föräldrar, bostadsrätt, villa, annan bostad pga skilsmässa, från en annan stad pga studier etc etc. Brukar sällan vara några problem att få någon att flytta in i förtid...
Citera
2008-01-05, 20:14
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Brukar sällan vara några problem att få någon att flytta in i förtid...
Går ju annars skriva ett andrahandskontrakt för en månad eller 2.
Citera
2008-01-05, 22:19
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Går ju annars skriva ett andrahandskontrakt för en månad eller 2.

Ah det har jag inte ens tänk på, tackar Tajboooo(oOooOOo) ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in