• 4
  • 5
2008-01-16, 12:06
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Ja, det kan jag verkligen hålla med om. Man nya Macbook Pro är färdigstartad när motsvarande Windows- eller Linux-PC knappt har hunnit förbi BIOS-startupen. Och när Macen har startat kan man genast börja använda den, det är inte som i Windows där man får vänta en stund även efter att skrivbordet har kommit upp innan man kan börja använda datorn.

Min erfarenhet är dock att starterna tar längre tid efterhand, men det kanske bara är jag som uppfattar det så. När jag startade min Mini i början så blev jag förvånad över hur snabbt den startade, nu tycker jag möjligen att den är marginellt snabbare än min Windows-laptop.
Citera
2008-01-16, 12:32
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Och när Macen har startat kan man genast börja använda den, det är inte som i Windows där man får vänta en stund även efter att skrivbordet har kommit upp innan man kan börja använda datorn.

Det beror väl på, i Windows brukar man behöva vänta på att alla program som ska startas vid inloggning flugit upp, men det är fortfarande möjligt att använda datorn innan alla är startade. Själv brukar jag behöva vänta några sekunder på att min MBP startat Quicksilver, jag kan använda datorn innan, men jag tänker inte göra det fören alla program är startade, precis som i Windows.
Citera
2008-01-16, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Ändra genomskinligheten på menyraden, (längt upp), "lutningen" på Docken, och lägga till ett extra fält i vänsterraden i finder vore nice.
Lutningen på docken blir nog lite svårt, tror bara det är en PNG på en lutande dock och inte en 3D kloss man kan flippa hur man vill.
Citera
2008-01-16, 13:42
Bannlyst
jag lånar tråden en sekund...

(ja, jag är datordement )

Hur använder man kameran på skärmen på macbook?

Ont: Skitbra dator, kunde inte vara mer nöjd. Jag saknar då inget, men jag har haft laptops från mac tidigare, som trots ett års reparation i holland fortfarande inte fungerar, men det är ju en gammal modell.
Citera
2008-01-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
jag lånar tråden en sekund...

(ja, jag är datordement )

Hur använder man kameran på skärmen på macbook?

Ont: Skitbra dator, kunde inte vara mer nöjd. Jag saknar då inget, men jag har haft laptops från mac tidigare, som trots ett års reparation i holland fortfarande inte fungerar, men det är ju en gammal modell.
Dukan anväanda den i skype, photobooth och ichat. om du har svårt för att hitta programmen så kan skriva in namnet på programmet längst upp i högra hörnan på luppen. (där hittar du inte skype om du inte har laddat ner det än iofs)
Citera
2008-01-20, 17:57
Awaiting Email Confirmation
MaxAnderssons avatar
Jag ska köpa en ny dator till hösten eller tills nästa höst. Beror på lite.

Hur ligger Mac till på digitalvideo-fronten. Erbjuder de några bärbara med HDMI eller DVI?

Och hur köper man en Mac billigast? Är det genom CSN-kortet?

Och codec och så? Hur fungerar det med så. Får man ladda hem codec pack precis som till PC eller det finns från början?
Citera
2008-01-20, 18:02
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxAndersson
Jag ska köpa en ny dator till hösten eller tills nästa höst. Beror på lite.

Hur ligger Mac till på digitalvideo-fronten. Erbjuder de några bärbara med HDMI eller DVI?

Och hur köper man en Mac billigast? Är det genom CSN-kortet?

Och codec och så? Hur fungerar det med så. Får man ladda hem codec pack precis som till PC eller det finns från början?
Alla bärbara går att få med DVI (på macbooks måste du köpa en adapter bara)
Länk till adaptern:
http://store.apple.com/Apple/WebObje...les&nplm=M9321

Ja genom CSN-kortet brukar bli billigast om du inte kan köpa den via något företag och dra av momsen.

Vissa codecs finns i OSX och andra måste du ladda hem, men det är inget stort problem precis.
Citera
2008-01-20, 18:10
Awaiting Email Confirmation
MaxAnderssons avatar
Här var det snabba svar Tackar så väldigt!

Ljud ut med ja.. Glömde ta upp det. Vad finns det för möjligheter där?

Och HDMI? Ingen bärbar som har det? Där har man ju båda.
Citera
2008-01-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
God eftermiddag

Ska börja plugga vid GU nu i januari och ska inhandla en laptop. Är riktigt sugen på macbook, den billigaste varianten pga lite skral ekonomi. Har läst en hel del på nätet och jag har sett att det klagas en del på skärmen, grafikkortet, lite minne osv om man jämför med de dyrare varianterna av macbook och macbook pro.

Jag ska använda datorn till skolarbeten, slösurfande / pokerspel, nedladdning via torrent och filmtittande (s-vhs in i tjock-tv). Kommer jag bli nöjd och belåten med den här modellen eller bör jag satsa på en pc typ hp, vaio eller liknande i samma prisklass?

Processorn på 2 GHz och cacheminnet på 4mb lockar, likaså designen och batteritiden. Ska jag sluta vara nervös och helt enkelt ta klivet in i macvärlden?

Tack på förhand

/ Igelkottsarmén

Jag tog steget for drygt ett ar sedan och jag har aldrig varit mer nojd med min MacBook... Valkommen till en varld av lugn och ro!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in