2008-01-03, 20:59
Medlem
pirates avatar
Ja, som rubriken säger, så undrar jag hur AB:s attack igår kväll kommer att påverka FB både när det gäller
säkerheten och att lämna ut uppgifter om användare?

Tar flashback lärdom av andra för att förbättra sin säkerhet och ser dom över sina rutiner mer oftare nu ?
Man kan ju nu se att även stora system har sina brister, fast dom skriver om att
man ska skydda sig på ett visst sätt

Jag vet att detta har tagits upp många ggr innan, men i en sådan attack där många känsliga uppgifter lagts ut i FB,
hur ställer FB sig mot ett sådant fall och ifall det skulle det bli utredningar kommer FB att bistå utrederna med information?
Citera
2008-01-03, 21:05
Medlem
ChristianXs avatar
Det är ju inget officiellt svar, utan det kan nog bara admin ge, men vad jag vet är det väl fokuserat på säkerhet på FB.

Flashback polisanmäls ju ett par gånger i veckan, och har mig veterligen aldrig lämnat ut några användaruppgifter. Det bör ju vara en tämligen omständlig process att försöka få ut några uppgifter från ett brittiskt bolag. Kan tänka mig att den svenska polisen måste gå via den brittiska polisen t ex.

Min gissning är mao att Flashback inte kommer påverkas speciellt mycket. Om användarna dessutom ser till att ha unika, vettiga lösenord här, samt på sin mailadress de är reggade med så kommer inte de påverkas heller.
Citera
2008-01-03, 21:09
Moderator
impieteers avatar
Om den brittiska polisen hälsar på det brittiska företag som driver Flashback med ett beslut från en åklagare (eller hur det nu går till) så är man ju tvungen att samarbeta, antar jag. Något annat vore ju underligt. Men det känns rätt osannolikt att det skulle hända för en sån här sak.
Citera
2008-01-03, 21:10
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju inget officiellt svar, utan det kan nog bara admin ge, men vad jag vet är det väl fokuserat på säkerhet på FB.

Flashback polisanmäls ju ett par gånger i veckan, och har mig veterligen aldrig lämnat ut några användaruppgifter. Det bör ju vara en tämligen omständlig process att försöka få ut några uppgifter från ett brittiskt bolag. Kan tänka mig att den svenska polisen måste gå via den brittiska polisen t ex.

Min gissning är mao att Flashback inte kommer påverkas speciellt mycket. Om användarna dessutom ser till att ha unika, vettiga lösenord här, samt på sin mailadress de är reggade med så kommer inte de påverkas heller.

Tack för svar, ska bli kul att se om admin kan ge en liten inblick ifrågan.
Citera
2008-01-03, 21:19
Medlem
Oavsett säkerhetsnivån så verkar det tänkt att allt ska sparas för evigt. Det räcker det med ett endaste intrång i framtiden.

Ursäkta en okunnig på området. Lagras tex ens IP-nummer på varje inlägg för alltid?

Användare borde väl vid önskemål kunna få all information (utom inläggen) om sin användare raderade.

Vad är orsaken till att man inte kan radera användare, Är det för omständigt?
Citera
2008-01-03, 21:24
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Oavsett säkerhetsnivån så verkar det tänkt att allt ska sparas för evigt. Det räcker det med ett endaste intrång i framtiden.

Ursäkta en okunnig på området. Lagras tex ens IP-nummer på varje inlägg för alltid?

Användare borde väl vid önskemål kunna få all information (utom inläggen) om sin användare raderade.

Det andra får nån mod svara på, men det skall väl inte gå att ta bort en användare så då vet man inte vem som har skrivit ett inlägg...
Citera
2008-01-03, 21:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Inlägg som följer dom regler som finns raderas icke utan det är upp till användaren att SJÄLV tänka innan inlägget postas.
Lagt kort ligger så att säga.

Citat:
Att radera en användare är inte omöjligt men skulle förstöra VÄLDIGT mycket om det gjordes.
Bl.a skulle det strula när man söker och raderas även inläggen så får man diskussioner utan logik när det försvinner relevanta inlägg ur trådarna.
Tänk dej denna tråden fast utan pirate's inlägg så fattar du nog galoppen
Citera
2008-01-03, 21:50
Medlem
Tanken var att ens namn och inlägg skulle vara kvar.

Under namnet skulle det stå raderad. Inläggen är sökbara men password, ip-nummer, pm och andra inställningar är borta.
Citera
2008-01-03, 23:12
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Att radera en användare är inte omöjligt men skulle förstöra VÄLDIGT mycket om det gjordes.
Bl.a skulle det strula när man söker och raderas även inläggen så får man diskussioner utan logik när det försvinner relevanta inlägg ur trådarna.
Tänk dej denna tråden fast utan pirate's inlägg så fattar du nog galoppen

Nej, det där stämmer inte. Bara för att du raderar en användare behöver du inte radera dennes inlägg. Det går alldels utmärkt och är väldigt enkelt att i vBulletin (som är det här forumets programvara) radera en användare, men ändå behålla dennes inlägg. Vid inlägget står det då själva användarnamnet, men det är inte klickbart och det är således inte längre kopplat till ett konto.
Citera
2008-01-03, 23:22
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Nej, det där stämmer inte. Bara för att du raderar en användare behöver du inte radera dennes inlägg. Det går alldels utmärkt och är väldigt enkelt att i vBulletin (som är det här forumets programvara) radera en användare, men ändå behålla dennes inlägg. Vid inlägget står det då själva användarnamnet, men det är inte klickbart och det är således inte längre kopplat till ett konto.
Visst är det så, men även i standard vBulletin så blir alla citeringar fel.

Dessutom är det så att stora delar av FB-koden är helt enkelt omskriven av prestanda- och säkerhetsskäl, så man kan inte anta att alla standardfunktioner fungerar.
Citera
2008-01-03, 23:27
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Bara för att du raderar en användare behöver du inte radera dennes inlägg.
Skrev inte att inlägg automatiskt raderas om användaren raderas.

Citat:
Vid inlägget står det då själva användarnamnet, men det är inte klickbart och det är således inte längre kopplat till ett konto.
Strular med sökfunktionen då man inte längre kan söka på användarnamnet så är fortfarande dåligt att radera användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in