2008-01-03, 14:28
Medlem
Kan man ha en mörkblå kostym med ljusblå ränder till en begravning, eller kommer det inte vara tillräckligt strikt?
Citera
2008-01-03, 14:50
Medlem
Ninsos avatar
Jag var nyligen på begravning och det var långt ifrån alla som hade mörk kostym, där fanns kritstrecksrandigt bland annat. Själv tycker jag inte att det passar sig på en begravning, men du kommer nog inte vara den enda som inte har svart kostym.
Citera
2008-01-03, 14:52
Medlem
JazzforMiless avatar
Ingen kommer att lyncha dig, men jag tycker att det är mer värdigt att komma i en svart kostym. Dessutom är en svart kostym väldigt bra att ha till hands för andra tillställningar.
Citera
2008-01-03, 15:00
Medlem
Känner samma sak att det inte riktigt passar in på en begravning, alternativet är svarta finbyxor samt svart kavaj som inte hör ihop.
Och inte hinner man åka ner till stan o köpa ny kostym heller måste dra iväg på en 40 mils resa om 1 timme...
Citera
2008-01-03, 15:02
Medlem
Mike Wadds avatar
Jag säger att det beror på sällskapet. Om du vet om att den avlidna umgicks i en väldigt konservativ miljö så kommer din blåa kostym ses med samma onda ögon som en midjekort kavaj och en pastellfärgad t-shirt på nobelmiddagen. Om du vet att det kommer att vara en blandad skara människor på begravningen så kan du bära din kostym med en vit skjorta och en mörk slips utan att skämmas det minsta.

Min erfarenhet av begravningar är att bara man har vit skjorta och svart slips så spelar det mindre roll om kostymen är grå, blå eller svart. Dock så brukar jag alltid ha svart kostym på mig då jag har en sådan hängande i garderoben.
Kanske dags för dig TS att införskaffa en sådan? Den kommer till användning för eller senare.
Citera
2008-01-03, 15:24
Bannlyst
Jag anser att man ska ha en svart kostym på begravningar för att svart har alltid representerat sorg. Visst är det en kompis till dina föräldrar som du inte känner så jätte bra så funkar det bra med mörkblå kostym.
Citera
2008-01-03, 17:13
Medlem
Jånni Balles avatar
På begravning är det väl svart slips som gäller (vit för närmast anhöriga) och svart slips kombinerat med mörkblå kostym känns inte som någon höjdare. Mitt tips är också att investera i en svart kostym, jag lovar att du kommer att använda den någon mer gång
Citera
2008-01-03, 18:10
Medlem
jumpcuts avatar
Enkelt svar, nej. Absolut inte. Inte ens nästan okej.

Köp en svart kostym på Zara eller nåt.

Det spelar ingen roll om "andra hade kritstrecksrandigt". Det blir inte mer accepterat för det, möjligtvis bland andra utan koll, men inte allmänt.
Citera
2008-01-03, 18:55
Bannlyst
Hyr en, de flesta uthyrare har svart kostym, hyrde själv senast jag skulle på begravning, då jag inte använder svart till något annat än begravning. Eftersom jag inte ville komma i någon av mina kostymer som har fel färg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in