Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Varför är alla användarna på Flashback så olika?
Mitt uppdrag som moderator skulle ju vara så oändligt mycket lättare om alla som skrev hade samma åsikter (helst samma som jag förstås), samma debatt-teknik, samma språkbruk och aldrig bröt mot några regler.
Jag vill inte vara petig, men du inleder inlägget med att gå offtopic - kraftigt! Framtidens heldatoriserade moderatorfunktion hade ögonblickligen pm:at dig ett standardsvar och utdelat en tillsägning för OT, så nu hade du litet tur...
Nu handlar denna tråden istället om moderatorernas olikhet och inte om användarna. Tvärtom har jag redan tydliggjort vikten och önskvärdheten av att användare är olika, detta för att få en sådan nyanserad och givande debatt som möjligt.
Citat:
Avpersonifierade mods är en sån där idé som kommer då och då, och det finns några ganska självklara argument mot detta:
1. De mods som vill moderera under ett anonymt nick är väldigt få. Nej, det handlar inte (oftast) om egokickar, utan för att det är krångligt att hatta fram och tillbaka mellan olika konton.
Av ditt svar att döma verkar det snarast som om du har gjort en vetenskaplig undersökning om modsens intentioner med sin moderatorroll. Vari ligger det krångliga? Det är inga som helst problem att ha parallella fönster med olika användare igång. Jag tror snarare att "krångligheten" är en undanflykt för att man fortfarande ska få gå omkring och glänsa med "tjänstevapnet" fastän att arbetspasset är slut, om du uppfattar min symboliska jämförelse?
Citat:
2. Personligt ansvar är en princip inom all sund byråkrati. Om man som moderator kan gömma sej bakom en anonym mask, så blir det svårare för användarna att frågasätta beslut som tas.
App, app, app...nu är du inne på saker som handlar mer om byråkrati i en statsmässig demokrati, där det bl a skall tas hänsyn till lagar och förordningar som normalt ger befolkningen vissa rättigheter och skyldigheter. Flashback är inget forum som lever enligt denna normaldemokratiska modell, utan har konstruerat ett regelverk utifrån helt andra premisser.
Citat:
3. Jag är i första hand användare som är här på FB för att debattera, om detta skulle förvägras mej pga min moderatorroll, så skulle jag, och troligen en stor majoritet av modsen, lämna modskepsen direkt. Kvar blir bara de som enbart är mods, och aldrig deltar i debatten. Är detta något som är bra?
Nu låter det så - annars hör man ofta moderatorer så fint uttala sig om att de har blivit moderatorer för att de så djupt värnar om yttrandefriheten. Du glömmer att du kan få ditt debattbehov stillat genom att enkelt skapa en alternativ ("vanlig") användare och därefter debattera till du blir blå i ansiktet om du vill.
Jag trodde i min enfald att man blev moderator för att man, som det ofta heter, vill vara med och skapa något man brinner för. Åtminstone är det vad jag vill tro om andra som påstås brinna för sitt samhällsförändrande arbete, t ex politiker, personer inom ordningsmakten e t c.
Citat:
Däremot kan det gott finnas ett antal verktyg som gör det lättare att moderera, och nån sorts mallar för moderatorinlägg kan visst vara tänkbara. Så länge man har möjligheten att gå utanför mallen.
Varför har du ett sådant uppdämt behov av att kunna gå utanför en mall i din roll som moderator? Det är just detta jag opponerar mig emot - att moderatorers subjektiva förhållningssätt och godtycklighet inte är ett bra inslag ur ett yttrandefrihetsperspektiv, då det i allra högsta grad påverkar debatten!
Ditt önskescenario är väl att alla användare håller sig inom den utsatta mallen (läs reglementet), något du litet humoristiskt (?) uttalade i ditt första stycke ovan? Då är det väl än mer önskvärt att de som skall hålla i debatten i det längsta håller sig inom deras mall - allt i syfte att undvika subjektiva inslag som kan hasardera debatten och indirekt "kväva" debattörerna?
Det bästa sättet att undika dessa fallgropar i debattklimatet torde väl ändå vara att ha så stereotypa och objektiva moderatorer som möjligt, antingen det sker via avpersonifierade och mer standardiserade moderatorer - eller det mest optimala: om arbetet utförs av en dator...
Citat:
Men, den personliga touchen kommer - hoppas jag - aldrig att försvinna. Det vore mördande tråkigt.
Jag hoppas inte att Flashback är ditt största
nöje - utan istället ett tillhåll för att du vill göra din röst hörd eller att du vill arbeta för någonting du tror på? Roligt kan du ha i sänghalmen med frugan...
MVH
/ Eugen Fotogen (den riktige)