2008-01-03, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Jag har ett förslag till standardiserat svar:
Citat:
En fullkomligt idiotisk idé som inte närmare behöver diskuteras.
[Forumdel] >>>>>>>>>>>>Papperskorgen

/Moderator A|O
Hade du skrivit detta citat i framtidens heldatoriserade moderatorvärld, skulle du blivit avstängd i samma ögonblick du tryckte på knappen "Skicka svar" - detta p g a att det är strängeligen förbjudet att utge sig vara moderator om man ej är det.

Har du tur missar dagens mänskliga moderatorer ditt misstag...

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
2008-01-03, 22:46
Medlem
Ruskigbusss avatar
Varför är alla användarna på Flashback så olika?

Mitt uppdrag som moderator skulle ju vara så oändligt mycket lättare om alla som skrev hade samma åsikter (helst samma som jag förstås), samma debatt-teknik, samma språkbruk och aldrig bröt mot några regler.

Seriöst:

Avpersonifierade mods är en sån där idé som kommer då och då, och det finns några ganska självklara argument mot detta:

1. De mods som vill moderera under ett anonymt nick är väldigt få. Nej, det handlar inte (oftast) om egokickar, utan för att det är krångligt att hatta fram och tillbaka mellan olika konton.

2. Personligt ansvar är en princip inom all sund byråkrati. Om man som moderator kan gömma sej bakom en anonym mask, så blir det svårare för användarna att frågasätta beslut som tas.

3. Jag är i första hand användare som är här på FB för att debattera, om detta skulle förvägras mej pga min moderatorroll, så skulle jag, och troligen en stor majoritet av modsen, lämna modskepsen direkt. Kvar blir bara de som enbart är mods, och aldrig deltar i debatten. Är detta något som är bra?

Däremot kan det gott finnas ett antal verktyg som gör det lättare att moderera, och nån sorts mallar för moderatorinlägg kan visst vara tänkbara. Så länge man har möjligheten att gå utanför mallen.

Men, den personliga touchen kommer - hoppas jag - aldrig att försvinna. Det vore mördande tråkigt.
2008-01-03, 22:58
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag tycker att det är trevligt att modsen är lite olika till sättet. Jag kan faktiskt inte se några bekymmer alls med det.
Dessutom är det väl trevligare att få en tillsägelse i en vänlig ton än ett "formulär 1A"?
2008-01-03, 23:14
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Hade du skrivit detta citat i framtidens heldatoriserade moderatorvärld, skulle du blivit avstängd i samma ögonblick du tryckte på knappen "Skicka svar" - detta p g a att det är strängeligen förbjudet att utge sig vara moderator om man ej är det.

Har du tur missar dagens mänskliga moderatorer ditt misstag...

MVH

Tack för att du motbevisar din egen poäng - och med ett sådant präktigt självmål dessutom!
2008-01-03, 23:14
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag tycker att det är trevligt att modsen är lite olika till sättet. Jag kan faktiskt inte se några bekymmer alls med det.
Dessutom är det väl trevligare att få en tillsägelse i en vänlig ton än ett "formulär 1A"?
Men efter en uppsträckning av den något labile Ruskigbuss skulle det ha varit skönt om standardmall 1A användes istället
2008-01-03, 23:35
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Men efter en uppsträckning av den något labile Ruskigbuss skulle det ha varit skönt om standardmall 1A användes istället
Mjo, mja, det kan nog stämma, men han är ett undantag...
2008-01-03, 23:38
Medlem
ischs avatar
Varför är bussar så långa? Varför är pjäxor så trånga? Varför är mods olika? Är det verkligen så svårt att förstå?
2008-01-03, 23:43
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Varför är bussar så långa? Varför är pjäxor så trånga? Varför är mods olika? Är det verkligen så svårt att förstå?

Jag har alltid undrat varför hatten på Kapten Haddock inte får plats i rutan. Vore det inte bättre om alla moderatorer höll sig inom ramarna?

(Jaja, det var uselt, jag vet.)
2008-01-03, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Varför är alla användarna på Flashback så olika?

Mitt uppdrag som moderator skulle ju vara så oändligt mycket lättare om alla som skrev hade samma åsikter (helst samma som jag förstås), samma debatt-teknik, samma språkbruk och aldrig bröt mot några regler.
Jag vill inte vara petig, men du inleder inlägget med att gå offtopic - kraftigt! Framtidens heldatoriserade moderatorfunktion hade ögonblickligen pm:at dig ett standardsvar och utdelat en tillsägning för OT, så nu hade du litet tur...

Nu handlar denna tråden istället om moderatorernas olikhet och inte om användarna. Tvärtom har jag redan tydliggjort vikten och önskvärdheten av att användare är olika, detta för att få en sådan nyanserad och givande debatt som möjligt.

Citat:
Avpersonifierade mods är en sån där idé som kommer då och då, och det finns några ganska självklara argument mot detta:

1. De mods som vill moderera under ett anonymt nick är väldigt få. Nej, det handlar inte (oftast) om egokickar, utan för att det är krångligt att hatta fram och tillbaka mellan olika konton.
Av ditt svar att döma verkar det snarast som om du har gjort en vetenskaplig undersökning om modsens intentioner med sin moderatorroll. Vari ligger det krångliga? Det är inga som helst problem att ha parallella fönster med olika användare igång. Jag tror snarare att "krångligheten" är en undanflykt för att man fortfarande ska få gå omkring och glänsa med "tjänstevapnet" fastän att arbetspasset är slut, om du uppfattar min symboliska jämförelse?

Citat:
2. Personligt ansvar är en princip inom all sund byråkrati. Om man som moderator kan gömma sej bakom en anonym mask, så blir det svårare för användarna att frågasätta beslut som tas.
App, app, app...nu är du inne på saker som handlar mer om byråkrati i en statsmässig demokrati, där det bl a skall tas hänsyn till lagar och förordningar som normalt ger befolkningen vissa rättigheter och skyldigheter. Flashback är inget forum som lever enligt denna normaldemokratiska modell, utan har konstruerat ett regelverk utifrån helt andra premisser.

Citat:
3. Jag är i första hand användare som är här på FB för att debattera, om detta skulle förvägras mej pga min moderatorroll, så skulle jag, och troligen en stor majoritet av modsen, lämna modskepsen direkt. Kvar blir bara de som enbart är mods, och aldrig deltar i debatten. Är detta något som är bra?
Nu låter det så - annars hör man ofta moderatorer så fint uttala sig om att de har blivit moderatorer för att de så djupt värnar om yttrandefriheten. Du glömmer att du kan få ditt debattbehov stillat genom att enkelt skapa en alternativ ("vanlig") användare och därefter debattera till du blir blå i ansiktet om du vill.

Jag trodde i min enfald att man blev moderator för att man, som det ofta heter, vill vara med och skapa något man brinner för. Åtminstone är det vad jag vill tro om andra som påstås brinna för sitt samhällsförändrande arbete, t ex politiker, personer inom ordningsmakten e t c.

Citat:
Däremot kan det gott finnas ett antal verktyg som gör det lättare att moderera, och nån sorts mallar för moderatorinlägg kan visst vara tänkbara. Så länge man har möjligheten att gå utanför mallen.
Varför har du ett sådant uppdämt behov av att kunna gå utanför en mall i din roll som moderator? Det är just detta jag opponerar mig emot - att moderatorers subjektiva förhållningssätt och godtycklighet inte är ett bra inslag ur ett yttrandefrihetsperspektiv, då det i allra högsta grad påverkar debatten!

Ditt önskescenario är väl att alla användare håller sig inom den utsatta mallen (läs reglementet), något du litet humoristiskt (?) uttalade i ditt första stycke ovan? Då är det väl än mer önskvärt att de som skall hålla i debatten i det längsta håller sig inom deras mall - allt i syfte att undvika subjektiva inslag som kan hasardera debatten och indirekt "kväva" debattörerna?

Det bästa sättet att undika dessa fallgropar i debattklimatet torde väl ändå vara att ha så stereotypa och objektiva moderatorer som möjligt, antingen det sker via avpersonifierade och mer standardiserade moderatorer - eller det mest optimala: om arbetet utförs av en dator...

Citat:
Men, den personliga touchen kommer - hoppas jag - aldrig att försvinna. Det vore mördande tråkigt.
Jag hoppas inte att Flashback är ditt största nöje - utan istället ett tillhåll för att du vill göra din röst hörd eller att du vill arbeta för någonting du tror på? Roligt kan du ha i sänghalmen med frugan...

MVH

2008-01-04, 02:13
Medlem
El Zorros avatar
OT raderat och tänk på regel 1.06.

/Mod
2008-01-04, 08:18
Medlem
Oddballs avatar
De som vill ha superformella svar som är så knastertorra att de nästan självantänder kan väl skriva det i sin signatur så lovar åtminstone jag att göra mitt allra yttersta för att avpersonifiera mina svar till de som önskar detta.
2008-01-04, 08:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Total tramstråd om ingenting, men den uppfyllde iaf en gammal dröm: att få se Fet-Evert bli riktigt, riktigt irriterad.
Jag trodde faktiskt aldrig det skulle hända, så ett väldigt bakvänt, halvt negativt tack till trollet Eugen.

(Och jag använder troll i den ursprungliga bemärkelsen, inte FB:s definition.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in