2014-06-24, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jasså? Vart håller du till? Jag ska börja mitt första skift i Malmberget om ca 21 timmar. Ska köra järnmalm genom tunnlar på 800 meters djup.

Det blir nog en sjukt spännande come-back för mig till lastbilsyrket!
Vi kör mellan gruvan i Kaunisvaara (ett par mil från Pajala) och järnvägen i Pitkäjärvi/Svappavaara (4-5 mil från Kiruna).

Låter spännande med underjordskörning. Håll oss uppdaterade!
Citera
2014-06-24, 22:01
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Någon fler än jag som glider längs Norrlandskusten upp mot de högsta städerna? Kanske vi möts idag ska jag till staden dom ska flytta

Kör mycket på E4 efter Norrlandskusten. Nästan jämnt. Vi har nog mötts många gånger
Citera
2014-06-25, 10:22
Medlem
Kör fjärrtransport på Nord Norge med utgångspunkt från Luleå i dagsläget men har börjat ledsna och känner att det är dags för något nytt.
Vi skulle gärna vilja flytta och jag undrar om det finns några göteborgare härinne eller som jobbar i området som kan beskriva hur behovet av chaufförer i området är? Helst distributionskörning men skulle kunna tänka mig fjärrtransport ett tag i början.

Tips på åkerier man kan fråga?
Citera
2014-06-25, 11:07
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornsva
Kör fjärrtransport på Nord Norge med utgångspunkt från Luleå i dagsläget men har börjat ledsna och känner att det är dags för något nytt.
Vi skulle gärna vilja flytta och jag undrar om det finns några göteborgare härinne eller som jobbar i området som kan beskriva hur behovet av chaufförer i området är? Helst distributionskörning men skulle kunna tänka mig fjärrtransport ett tag i början.

Tips på åkerier man kan fråga?

http://www.skanol.com/side10509-cid-10482.html
Kanske kunde vara något?
Citera
2014-06-27, 02:00
Medlem
TruckUrbans avatar
Någon som jobbar i Norge här? Hur är KoV-tiderna? Samma som svenska? Får en C-bil köra i 90? Är Norges tunggrupp lika hårda som Sveriges? Kan vara bra att veta när man ska köra själv imorgon!
Citera
2014-06-27, 06:07
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Någon som jobbar i Norge här? Hur är KoV-tiderna? Samma som svenska? Får en C-bil köra i 90? Är Norges tunggrupp lika hårda som Sveriges? Kan vara bra att veta när man ska köra själv imorgon!

KoV är samma, 80km/h, SVV är oftast bra folk. Lycka till! Var är det du ska köra om man får fråga?
Citera
2014-06-27, 12:42
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
KoV är samma, 80km/h, SVV är oftast bra folk. Lycka till! Var är det du ska köra om man får fråga?
Tine!
Citera
2014-06-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban

Var uppmärksam på alla fartkameror, speciellt de i tunnlarna då det kan vara 60km med nedåtlut lätt att bilen trycker på medans men ej ser om det går ned eller upp.

Något annat som är bra att tänka på att höger regeln gäller nästan överallt, alltså inte huvudled, lätt att det blir stockningar i korsningar.

Rygga = (backa på norska)
Citera
2014-06-28, 01:34
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NokTrucker
Var uppmärksam på alla fartkameror, speciellt de i tunnlarna då det kan vara 60km med nedåtlut lätt att bilen trycker på medans men ej ser om det går ned eller upp.

Något annat som är bra att tänka på att höger regeln gäller nästan överallt, alltså inte huvudled, lätt att det blir stockningar i korsningar.

Rygga = (backa på norska)
Inga fartkameror på sträckan jag kör, men tack för tipset!

Tack!

Tänk för att det visste jag redan!
Citera
2014-06-28, 07:15
Medlem
ozones avatar
Nån av er som kört spolbil med bajs och annat snusk?? är det fysiskt tungt jobb?? stressigt??
Citera
2014-06-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Nån av er som kört spolbil med bajs och annat snusk?? är det fysiskt tungt jobb?? stressigt??

Jag har varit med och åkt med en slam/spol.

Inte alls så farligt. Visst föerekommer det att det är totalt stopp i nån källare och så, lite skit som kommit upp på golvet.

Åkt med en annan slags slambil där vi åkte till industrier, blir lite segt att vänta då man inte gör så mycket själv så att säga.

Det mest positiva är att man bara är i kommunen, ingen färdskrivare, "vanliga arbetstider", förutom någon som går på jour natt/helger men det är ganska så okey det med.

Jag håller på med yrkesförarutbildning nu och skulle kunna tänka mig köra detta, har inga problem med lukt och att få lite skit under naglarna så

ja juste, det är lite tungt med slangarna, men med lite teknik och starka armar går det. Stressigt, njaa inte nämnvärt om man ser till andra delar inom detta CE yrke så att säga.

Vi olika saker från dag till dag. Hade bevattning åt kommuner och bostadsrätter vid planteringarna mm. Åkte runt och vattna en hel dag. Spola ur dagvattenbrunnar lite sånt med. Åka till sommarstugor och tömma deras bajs sånt med.
Senast redigerad av dothatshitdoit 2014-06-28 kl. 10:30.
Citera
2014-06-30, 13:14
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Trevligt brev på posten idag man åker till jobbet.. 1500 spänn i böter för 6 km/h för fort i fartakamera! Ostraffad sedan tidigare.. Får man en prick nu då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in