2012-08-14, 16:33
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Såg en artikel att Norska lastbilar eventuellt kommer förbjudas på Svenska vägar. Varför inte förbjuda Polsk, Holländsk, fransk, lettisk-reggade fordon istället då det kommer göra gott för oss alla?

Nja, dom håller på att fixa det där tydligtvis, det var lite kaos där när RPS beslutade sig för att väcka till liv en gammal inaktiv EU regel som i praktiken förbjöd allt som var större än femaxliga semis i gränsöverskridande trafik (dvs även mellan två länder som var för sig tillät större ekipage).

Där har vi problemet med att låta polismyndigheter göra arbete som är mer lämpat för vägverksinspektörer.
Citera
2012-08-14, 18:48
Medlem
Citat:
Såg en artikel att Norska lastbilar eventuellt kommer förbjudas på Svenska vägar. Varför inte förbjuda Polsk, Holländsk, fransk, lettisk-reggade fordon istället då det kommer göra gott för oss alla?
Polska och Lettiska lastbilar kan jag förstå men varför Franska och Holländska lastbilar?
Citera
2012-08-14, 19:36
Medlem
2lkopps avatar
Apropå EU och inte EU är det inget krav på reflexer som är typiska för släp resp. bil i Norge?
Det där rektagulära, ni vet, snedsträckat på bilen och gult rektangulärt fält med röd ram på släpet.
Frågeställningen uppstod för jag såg ett norskt ekiapage som saknade såna. De flest norska brukar ju ha det även de men de kanske inte finns något krav?
Citera
2012-08-14, 20:32
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Haha. Know that feeling!
Nja, bra och bra. Det är ju ganska vettigt att kunna/veta om det mesta man läser. Men det är sjuuukt många teoritimmar. Jag antar att det är 140 timmar du ska ha.

Kan du ju förstå hur jag kände det när jag tog buss här i våras. Har liksom läst bil- och lastbilsteori på fordonsprogrammet i tre år (2006-2009)

Men ta ändå vara på timmarna. Fråga alla frågor du kan komma på till läraren. Datorprovet som ni kommer få göra sen är faktiskt inte det enklaste.
Tycker nästa lite synd om alla invandrare som sliter nog med att förstå ren svenska. Vet inte hur många i min bussklass som kuggade.
Fast å andra sidan så tycker jag att ska man köra buss i Sverige så ska man kunna svenska bra, så egentligen är jag positivt inställd till YKB'n. Speciellt när jag klarat skiten!
140 stämmer bra det Det är bara att bita ihop även fast det känns så otroligt oseriöst alltihopa. Sen är det inte lättast att hitta informationen i böckerna. En stackars sate från den andra klassen har kuggat 4 ggr så man börjar förstå hur jävligt det kanske är, ska bli riktigt skönt när det är över!

Jo, det är sant! Vi hade två invandrare i vår klass från start, båda var sedan tvungna att lämna utbildningen då deras Svenska inte var den bästa. Helt förståeligt visserligen, tycker dock det borde vara mindre fokus på den teoretiska biten och mer på körningen/fordonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Du skulle ha tagit YKBn i Polen istället. Där får dom ju lära sig köra på privatbilister och sånt...
Gällande gott uppförande så kan dom ju gott försöka med det själva när man är så trött på hela skiten att man bara vill spy på både kunder och medtrafikanter.
Hehe, va?

Har hört en del ont om polacker, som att man inte stannar och hjälper dom ifall deras ekipage kört fast då risken finns att man själv hamnar i diket. Eller så bidrar man till en värre olycka genom att hjälpa dom upp på vägen igen då dom kör på däck som saknar mönster alt är stenhårda

Hoppas att det är mycket skrönor så att man trots allt vågar hjälpa den stackare som sitter fast!
Citera
2012-08-14, 21:04
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells

Hehe, va?

Har hört en del ont om polacker, som att man inte stannar och hjälper dom ifall deras ekipage kört fast då risken finns att man själv hamnar i diket. Eller så bidrar man till en värre olycka genom att hjälpa dom upp på vägen igen då dom kör på däck som saknar mönster alt är stenhårda

Hoppas att det är mycket skrönor så att man trots allt vågar hjälpa den stackare som sitter fast!

Det stämmer faktiskt gällande YKBn. Blev ett jävla liv på media här uppe när det kom fram att polska YKB-lärare sagt till sina elever att det är bättre att fronta med en personbil än att köra av vägen och riskera att skada godset. Visst känns det tryggt med tanke på hur många dom är på vägarna?

Skrönor är det dessvärre inte. Till och med polisen här låter dom ibland stå fast tills vädret slagit om, och låna aldrig ut kätting till dom: det är inte ovanligt att dom bara kör iväg med dom på...

Själv stoppar jag aldrig för en öststatare längs vägen. Har han problem så får han ringa sin åkare, det är oavsett inte mitt problem. Frågar dom efter vägbeskrivning på en rastplats så svarar jag på norska så får dom förstå så mycket eller lite dom vill.
Citera
2012-08-14, 21:07
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Apropå EU och inte EU är det inget krav på reflexer som är typiska för släp resp. bil i Norge?
Det där rektagulära, ni vet, snedsträckat på bilen och gult rektangulärt fält med röd ram på släpet.
Frågeställningen uppstod för jag såg ett norskt ekiapage som saknade såna. De flest norska brukar ju ha det även de men de kanske inte finns något krav?

Anledningen till att många har det är att det är många renoverade påbygg importerade från Sverige skulle jag tro. Något krav är det dock inte. Däremot finnes det små röda trianglar och ännu ett sätt att se skillnad är att bilar har fem siffror i regnumret, släp har fyra.
Citera
2012-08-14, 21:13
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Anledningen till att många har det är att det är många renoverade påbygg importerade från Sverige skulle jag tro. Något krav är det dock inte. Däremot finnes det små röda trianglar och ännu ett sätt att se skillnad är att bilar har fem siffror i regnumret, släp har fyra.

Jo, nog ser jag skillnaden på dem ändå men tack för svaret. Då var det som jag trodde då. Trianglarna finns numer ofta i baklykteglasen va? Så är det här i öst.
Citera
2012-08-14, 21:41
Medlem
Puttgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Milkman
Kör bara på Öland och här hälsar alla på alla, oavsett buss eller lastbil.

Körde lastbil på Öland hela förra året. Fint på sommarn.. ett skit på vintern
Citera
2012-08-14, 22:40
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Jo, nog ser jag skillnaden på dem ändå men tack för svaret. Då var det som jag trodde då. Trianglarna finns numer ofta i baklykteglasen va? Så är det här i öst.

Eftersom Norge inte är medlem i EU så behöver inte fordon som är registrerade i Norge dessa reflexer. Däremot om ett Norsk åkeri köper en påbyggnad från Ekeri eller Limetec i Finnland så monterar dom reflexer som standard på alla påbyggnader. Skyltarna du syftar på ska sitta på fordon med totalvikt över 3,5 ton. Röd triangel ska sitta på ALLA släpvagnar oavsätt totalvikt.
Citera
2012-08-14, 22:40
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttgarden
Körde lastbil på Öland hela förra året. Fint på sommarn.. ett skit på vintern

Allt är skit på vintern!
Citera
2012-08-15, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Men varför i hela "##¤"% finns den då? Är redigt trött på allt teoriläsande....

Jobbskapande - för trafikskolor.
Citera
2012-08-15, 03:53
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Jobbskapande - för trafikskolor.

Det vore väl det mest logiska svaret. Dessvärre tror jag personligen att det är mer tragiskt än så. Anledningen som ofta uppgivits är "statushöjning i branschen", vilket nog kan stämma om man är en verklighetsfrämmande EU-byråkrat eller politiker. De flesta av oss andra ser ju vad det har gjort för andra branscher där turistguider förväntas ha en MSc i arkeologi för att guida turer i någon bortglömd stavkyrka i Indre Hottentott och dagisassistenter avkrävs pedagogisk examen. Detta naturligtvis utan att lönenivån förändrats nämnvärt... Jag är mest förvånad över att dom nöjde sig med en så liten kurs och inte begärde en dubbelexamina i maskinteknik och samhällsplanering...

Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Eftersom Norge inte är medlem i EU så behöver inte fordon som är registrerade i Norge dessa reflexer. Däremot om ett Norsk åkeri köper en påbyggnad från Ekeri eller Limetec i Finnland så monterar dom reflexer som standard på alla påbyggnader. Skyltarna du syftar på ska sitta på fordon med totalvikt över 3,5 ton. Röd triangel ska sitta på ALLA släpvagnar oavsätt totalvikt.

Är det ett krav på producenter i EU att dessa ska monteras oavsett exportdestinationen? Blev lite nyfiken då en av våra nationella tillverkare flyttat nästan hela sin tillverkning till Polen.

Citat:

Ja, jag har också sett det där. Men själv tycker jag det är svårt att se dom egentligen; den placeringen gör att dom smälter in i övriga lampor känns det som. Eller är det bara mina ögon som är usla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in