Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-02, 23:38
Bannlyst
Nu behöver jag verkligen hjälp.
Jag installerade om operativsystemet idag jag valde att inte formatera men när jag startat om datorn så är mitt gamla skrivbord borta docken ser ut som den gör orginal, jag hittar inte mitt mailprogram eudora eller firefox med alla mina bokmärken.
Vart kan jag hitta allt det?= Kan jag återställa mina gamla inställningar? jag hade jätteviktiga mail som jag inte kan hitta nu.

Jag ska väl tilägga att mappar jag haft sen tidigare på hårdisken tex. bildmappar, downloadmapp mm finns kvar men allt som fanns på docken och under programmappen är borta och ser ut precis som en nyinstallation. det finns en mapp på datorn som heter previous systems och som verkar innehålla gammal information. Men som jag söker på tex eudora eller firefox som jag hade installerat får jag inte upp ett skit när jag då skriover det i sökrutan!!!

Snälla hjälp, jag är verkligen desperat
Citera
2008-01-02, 23:48
Medlem
Du råkar inte ha bytt namn på Hem-mappen?
Citera
2008-01-02, 23:49
Medlem
datajesuss avatar
jag har ingen direkt aning om nått finns sparat, men det låter som om du inte har det. dagens hemläxa blir därför: backup
Citera
2008-01-02, 23:51
Bannlyst
hmm vad är hemmappen, är det den där man väljer typ kontonamn, den där ikonen är ett litet hus??? den har nytt namn. snälla säg att det gårt att lösa
Citera
2008-01-03, 01:43
Medlem
Mackells avatar
Det inte framgår exakt hur du gjort vid ominstallationen
Men var jag förstår ha du använt ett annat namn på användaren

Ett sätt som borde vara ofarligt att testa är att skapa (ännu) ett konto
via Systeminställningar - konton
se till att dess kortnamn blir detsamma som ditt tidigare namn på hemmamappen (huset)

Om det funkar så kommer du i så fall åt dina tidigare saker från detta kontot

Hur man sedan för över det kräver lite jobb och instruktion så kolla föst detta - skulle det fungera så återkom så ska jag skriva ner resten
Citera
2008-01-03, 01:45
Medlem
Mackells avatar
och vad du än gör så BYT INTE NAMN PÅ HEMMAMAPPEN (huset)
Citera
2008-01-03, 01:48
Bannlyst
sen kan det ju också vara så att du har valt att spara hela den gamla operativet i en mapp som självklart heter "previous systems" och därpå göra en helt ny installation. Eftersom det här alternativet finns när man installerar os x så kan jag sätta några slantar på att det är så det ligger till, och namnet på hemmamappen har inte ändrats. Den är ju helt ny!
Citera
2008-01-03, 09:16
Bannlyst
Jo jag har ju en mapp som heter previous systems, där verkar det ju finnas något!
Men hur får jag tillbaka mina gamla inställningar då?
Citera
2008-01-03, 10:28
Bannlyst
Om du vill ha kvar mailen, gå in i previous systems och leta upp programmappen och sen så finns nog thunderbird där. Borde bara vara att ta med dig det ut till din nya programmmapp. Vill du har kvar bokmärken i ff så gör du likadant. Har inte provat det här själv så kan ju inte grantera att det fungerar men prova annars ringer du apple support!
Citera
2008-01-03, 12:46
Medlem
Time machine är suverän vid dessa problem. Börja använd det och du kan simma lungt.
Citera
2008-01-03, 19:23
Medlem
danns avatar
sry, trodde de var windows...
Citera
2008-01-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dann
sry, trodde de var windows...

eh ok?

OnT: Om det nu är så att du har bytt namn så får du gå in i Root och fixa tillbaka din hemmapp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in