2008-01-02, 10:02
Bannlyst
Som rubriken säger hur ska en person bete sig för att komma upp till tex riksdagsnivå? Vilket parti bör han/hon välja? Ska personen i fråga enbart välja parti efter sin egen övertygelse eller även se på partiets storlek? Hur hade du gjort om du ville göra dig en politikerkarriär?
Citera
2008-01-02, 10:13
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Som rubriken säger hur ska en person bete sig för att komma upp till tex riksdagsnivå? Vilket parti bör han/hon välja? Ska personen i fråga enbart välja parti efter sin egen övertygelse eller även se på partiets storlek? Hur hade du gjort om du ville göra dig en politikerkarriär?
Hitta ett parti vars åsikter du genuint delar till stor del. Gå med i partiet. Gå på möten och lär känna andra personer i partiet. Se vilka frågor du kan tillföra något till. Prata om dem och skriv om dem för partiet. Skapa ett fötroende för dig och försök få en roll i något politiskt sammanhang inom partiet (kan vara en nämnd, en grupp inom partiet etc etc).

Ta det från där och fortsätt skapa opinion, kontakter, kunskap och åsikter.

Undvik hjärntvätt (ungdomsförbund tenderar att skapa jobbigt enögda människor.. SSU och Muf brukar vara värst?) och diskutera lika mycket med meningsmotståndare. Driv din egen person utåt och inåt (media/insändare/kontakter och partiet).

Man kan välja ett parti som är enklare (tror att tex SD och V är enklare än tex S) men det krävs mycket engagemang och brinnande intresse för att palla i längden så bättre att hitta ett parti som man delar åsikter med.

Tror att många har valt S delvis som karriärval under senare tid (pgd av storleken och det långvariga maktinnehavet). Förhoppningsvis (för alla) så leder valnederlaget till en minskning av karriärpolitiker. Glöm inte att politiker INTE precis tjänar bättre än företagsmagnater..
Citera
2008-01-02, 10:46
Medlem
Abboccattos avatar
Börja jobba fackligt (om du har jobb). En säker och beprövad väg att ta sig fram i det socialdemokratiska partiet.

Engagera dig i kommunalpolitiken. Här gäller det att vara förutseende. T ex SD fick ju massa oväntade kommunfullmäktigeplatser senast, men det fanns inga politiker att tillsätta kommunplatserna med.

Säkrare är det att satsa på ett större parti som man vet existerar i flera efterföljande val. Idag kan det kanske vara bra att satsa på sossarna eftersom dom antagligen rycker upp sig med massa nya röster i nästa val.

Jag tror dock att folkpartiet är bäst om du ska vara taktisk. Massa återvändare som hoppade över till moderaterna sist samt ny och mindre träig partiledare bäddar för uppryckning i nästa val.

Alltså, gå med i folkpartiet och börja engagera dig i kommunpolitiken.
Citera
2008-01-02, 12:40
Medlem
HC47s avatar
Själv är jag sjukt politiskt intresserad och vill jag göra politisk kärriär.

Men av princip tänker jag inte gå med i något av de sju riksdagspartierna. Inte heller de kända (eller okända) småpartierna intresserar mig. Jag vill gå min egen väg och starta eget parti, vilket ju är ganska svårt. Ska börja läsa statsvetenskap om ett par veckor och hoppas på att jag kan lära mig ett och annat. Om du (TS) inte känner att du identifierar dig med de partier som är etablerade idag så föreslår jag att du gör det samma.
Citera
2008-01-02, 13:06
Bannlyst
lönlöst

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Själv är jag sjukt politiskt intresserad och vill jag göra politisk kärriär.

Men av princip tänker jag inte gå med i något av de sju riksdagspartierna. Inte heller de kända (eller okända) småpartierna intresserar mig. Jag vill gå min egen väg och starta eget parti, vilket ju är ganska svårt. Ska börja läsa statsvetenskap om ett par veckor och hoppas på att jag kan lära mig ett och annat. Om du (TS) inte känner att du identifierar dig med de partier som är etablerade idag så föreslår jag att du gör det samma.

Det går inte att få genomslagskraft i ett nytt parti. Möjligen på lokal nivå men knappast på riksdagsnivå.
Citera
2008-01-02, 13:17
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Det går inte att få genomslagskraft i ett nytt parti. Möjligen på lokal nivå men knappast på riksdagsnivå.
Jag tror faktiskt du har fel. Sverige har aldrig varit mer moget för ett nytt parti än nu. Alliansen vinner valet men börjar sedan rasa i alla undersökningar. SD och andra småpartier får fler röster, mestadels pga missnöje. Så om man kan locka till sig de som missnöjesröstar och de som inte röstar alls så, voíla, du har 4 %. Visst, inte 2010 kanske men 2014 skulle inte vara omöjligt. Om inte annat så kan du ju skaffa dig en liten grupp anhängare med vapen och göra revolution, för det behöver fan Sverige det med.

Jag väntar hellre en massa år innan jag gör karriär än att gå med i ett parti jag inte sympatiserar med bara för att jag ska kunna komma in i riksdagen. Det låter inte speciellt ideologiskt i mina öron.

Jag går hellre min egna lilla omväg än att åka i en nerspydd taxi.
Citera
2008-01-02, 15:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Äh...

...gå med i SS-U och trumpeta "Allah skall med!" så har Du snart gjort karriär. kopiera alla AmandaPandas "argument" så har Du snart portföljen full med plattityder som kan bära ända till riksdagen.
Citera
2008-01-02, 15:24
Medlem
wises avatar
Nej nej nej, Miljöpartiet gäller om man vill göra karriär. Många unga S-väljare går till Miljöpartiet, deras interna struktur bäddar för att släppa fram nya människor, det är helt okej att ha något kriminellt i bagaget mm.
Citera
2008-01-02, 15:29
Bannlyst
nej!!!

Citat:
Ursprungligen postat av wise
Nej nej nej, Miljöpartiet gäller om man vill göra karriär. Många unga S-väljare går till Miljöpartiet, deras interna struktur bäddar för att släppa fram nya människor, det är helt okej att ha något kriminellt i bagaget mm.

Hellre ser jag på Oprah Winfrey resten av livet än gå med i miljömupparna. Jag tror de kan ramla ur riksdagen 2010. De har trots miljöhypen inte gått framåt sista tiden. När det värsta lagt sig vad händer då med MP? Drömmen är att V och MP åker ur!
Citera
2008-01-02, 15:44
Medlem
Realizts avatar
Det finns två sätt:

Antingen FÖDS man in i politikertoppen som Fredrik Reinfeldt med bas i kommunalpampspappans Täby, och Mona Sahlin vars pappa var kollega med Pär Nuders pappa på regeringskansliet.

Eller så GIFTER man in sig i den, liksom Carl Bildt gifte sig med f.d. M-ledaren Gösta Bohmans dotter, eller direkt med en f.d. M-ledaren som kulturminister Lena Adelsohn, eller med den nuvarande M-ledaren som landstingsrådet Filippa Reinfeldt gjort.

Det är på samma sätt idag som det var för årtusenden sedan när de första krigsherrarna uppfann politiken.
Citera
2008-01-02, 22:01
Medlem
pajätares avatar
läktarens "proffs"

Jag är rädd för att de flesta som beskriver hur allt är uppgjort eller att det inte krävs så mycket, inte har egna exempel på politikerkarriärer.

Vill du göra karriär är politikeryrket ovanligt träligt. Lite betalt för mycket slit, särkilt i jämförelse med andra delar av världen som man kan jämföras med. (O ja, jag vet av egen erfarenhet! )

P
Citera
2023-06-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Hitta ett parti vars åsikter du genuint delar till stor del. Gå med i partiet. Gå på möten och lär känna andra personer i partiet. Se vilka frågor du kan tillföra något till. Prata om dem och skriv om dem för partiet. Skapa ett fötroende för dig och försök få en roll i något politiskt sammanhang inom partiet (kan vara en nämnd, en grupp inom partiet etc etc).

Ta det från där och fortsätt skapa opinion, kontakter, kunskap och åsikter.

Undvik hjärntvätt (ungdomsförbund tenderar att skapa jobbigt enögda människor.. SSU och Muf brukar vara värst?) och diskutera lika mycket med meningsmotståndare. Driv din egen person utåt och inåt (media/insändare/kontakter och partiet).

Man kan välja ett parti som är enklare (tror att tex SD och V är enklare än tex S) men det krävs mycket engagemang och brinnande intresse för att palla i längden så bättre att hitta ett parti som man delar åsikter med.

Tror att många har valt S delvis som karriärval under senare tid (pgd av storleken och det långvariga maktinnehavet). Förhoppningsvis (för alla) så leder valnederlaget till en minskning av karriärpolitiker. Glöm inte att politiker INTE precis tjänar bättre än företagsmagnater..

Hur många möten tror du det krävs för att bli invald i riksdagen? Jag tror på 200.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in