2008-01-02, 08:35
Medlem
Dr.Js avatar
hallå där!

Som rubriken lyder så har mor min bestämt sig att välkomna it-eran, och är nu därför i behov av en dator. Därför vänder jag mig till er här på FB.

Men vad söker jag då? Jo, den bästa datorn man kan köpa för 6000 kr (hon ville inte gå högre ). Ett annat krav är att det är en bärbar. Datorn kommer främst användas för film/musik och vanligt surfande.

Hittills så har jag bara hittat en riktigt bra (i mitt tycke, men vad vet jag ) för just 6000 kr; Toshiba Equium A200-1V0 (sök på Elgiganten...försökte länka, men det sket sig.

Någon annan som kan komma med ett bättre förslag kanske?

En annan grej ocskå, datorn måste ha trådlöst nätverkskort. Och förresten, är dual-core processorer det enda alternativet eller funkar "vanliga" processorer lika bra?

Alla råd & synpunkter välkommnas starkt!

MVH // Jay
Citera
2008-01-02, 08:40
Medlem
Folkskyggs avatar
Vill hon ha en liten, eller vill hon hellre ha en större? Äldre brukar oftast vilja ha lite större tangentbord och skärm.

Zepto har en hel del som man kan konfigurera efter behov
http://www.zepto.se/Shop/Notebooks.aspx

Annars är HP att föredra.

Ska hon inte spela bör hon satsa på en bra med lång batteritid, smidigt att kunna vara vart som helst utan strömkabel.
Citera
2008-01-02, 08:47
Medlem
Dr.Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Vill hon ha en liten, eller vill hon hellre ha en större?

Zepto har en hel del som man kan konfigurera efter behov
http://www.zepto.se/Shop/Notebooks.aspx

Annars är HP att föredra.

Ska hon inte spela bör hon satsa på en bra med lång batteritid, smidigt att kunna vara vart som helst utan strömkabel.

Det är tänkt att datorn ska köpas idag, så att sitta och skräddarsy en dator för att sedan vänta x antal veckor/månader kommer inte på fråga.
Citera
2008-01-02, 08:49
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J
Det är tänkt att datorn ska köpas idag, så att sitta och skräddarsy en dator för att sedan vänta x antal veckor/månader kommer inte på fråga.

Då tycker jag du ska åka ut till en affär med henne och låta henne få prova på och se datorerna, och välja ut över det.

Enkel 1-kärning processor fungerar utmärkt fortfarande, men dualcore är att föredra men inget jag tror hon kommer utnyttja. 1024mb ram är väl att satsa på i alla fall.

Sen tycker jag hon ska köpa en med XP istället för vista, eller helst utan operativsystem och ladda hem XP istället.

Ang. Toshiba Equium A200-1V0
Känns som 2gb ram är lite overkill för den processorn faktiskt, men annars tror jag den duger fint.
Citera
2008-01-02, 09:06
Medlem
Dr.Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Då tycker jag du ska åka ut till en affär med henne och låta henne få prova på och se datorerna, och välja ut över det.

Enkel 1-kärning processor fungerar utmärkt fortfarande, men dualcore är att föredra men inget jag tror hon kommer utnyttja. 1024mb ram är väl att satsa på i alla fall.

Sen tycker jag hon ska köpa en med XP istället för vista, eller helst utan operativsystem och ladda hem XP istället.

Ang. Toshiba Equium A200-1V0
Känns som 2gb ram är lite overkill för den processorn faktiskt, men annars tror jag den duger fint.

Hehe, jo men nu är det så att morsan har absolut noll koll när det gäller datorer och har därför lämnat allt ansvar över till mig.

Jag vet att mycket av prestandan på datorn inte kommer utnyttjas av morsan, men ändå. Man vill ju ha det bästa till familjen. Plus att om 1-2 år så kommer den väl ändå anses vara en bra dator.

Kan du utveckla det där med operativsystem? Varför inte vista?? Det som verkar så bra. Är det fortfarande många buggar?
Citera
2008-01-02, 09:50
Medlem
tmk77s avatar
Du kan hitta en bärbar mamma-dator för runt 5000-5500 kr med 1gb minne, köp sedan till ett extra för en 500 så hon har 2gb, det behöver hon om det är Vista på den och inte vill köra helt nedskalat.

För övrigt tycker jag Vista är bra för "enklare användare". Det är inte så mycket som man behöver bry sig om som användare, allt uppdateras och funkar.

Nackedelen med Vista är såklart om hon ska köra lite äldre program som kanske inte är kompatibla, men ska hon bara surfa, skriva o spela Harpan så är Vista utmärkt.

Skillnaden mellan en och två processorer märks bara om man använder båda. Det är jättebra och man kör tung multitasking, men Harpan och Word? Nej, då finns det inget behov.

Och köp för tusan en dator MED operativsystem, helst Vista då det kommer att uppdateras längre än XP. Ladda inte ned ett XP/Vista till hennes dator, då kommer hon få hålla på med en massa Windows Genuine Adv och time crack, det fixar hon säkert inte och vill du bli hennes 24h support?
Been there done that... no more I say!

DEn här hade nog passat henna bra, 4995 kr och uppfyller de krav du ställde.
HP Pavilion G7015EO Intel Celeron M540 1.86GHz, 1024MB DDR2, 120GB SATA HDD, GMA X3100, 15.4" Wide, Vista Home Basic
https://www.jmedata.se/Navigation/De...t=HPPAVG7015EO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in