Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-02, 00:37
Medlem
Jag har några tusen artiklar/böcker sparade på min dator, problemet är nu att jag börjar tappa 'kontrollen' på lite av vad sakerna ligger. Så jag undrar om det finns något bra program som kan fixa så man kan sätta 'etiketter' på artiklar/böcker i ett datorprogram och vad de har för filnamn eller så. Ibland när man söker efter något blir det liksom problem ..

Till exempel att man på en artikel från läkartidningen 1973 om heroin att man kan tagga den med läkartidningen,heroin,1973 osv plus författare titel osv. Och lika för böcker :P

Kort sagt sagt -- hur hålla ordning med datorprogram? Det gäller bara datormaterial ej fysiskt material.
Citera
2008-01-02, 01:14
Medlem
Ondkvists avatar
Ett sätt kan vara att installera Windows Desktop Search och få "en lokal Google" för material i egna maskinen. Efter att materialet har genomsökts och indexerats går det snabbt att hitta filer med det innehåll man är ute efter.

Programmet går att ladda ner gratis från Microsoft.

XP-version:

http://download.microsoft.com/download/9/b/d/9bd9c91f-7a74-4084-9198-49d2cfab7947/WindowsDesktopSearch-KB917013-V301-XP-x86-ENU.MSI
Citera
2008-01-02, 21:27
Medlem
Jag lägger hellre in grejerna själv utan att något program ska bestämma vad som ska vara med. Jag vill fixa inmatningen själv, då jag hellre lägger in alla uppgifter själv och får det som jag själv vill.
Citera
2008-01-02, 21:33
Medlem
Ondkvists avatar
Då får du väl skapa en databas av något slag och knappa in de uppgifter du vill ha. Har du någon vana vid till exempel Access?
Citera
2008-01-04, 14:43
Medlem
Nej, men jag är ju villig att lära mig någon databas om det gör det jag vill. Är access 'bäst' (finns ju olika åsikter om allt dock :P) för det jag vill?
Citera
2008-01-04, 14:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Access fungerar utmärkt för ändamålet, men det är ju en jävligt stor arbetuppgift att ta på sig.

Ta en titt på t.ex. Copernic Desktop Search. Den skapar en lokal indexfil över i princip vad du vill på din dator och låter dig söka i de artiklar och texter och böcker du väljer att ha med i indexet.

Söker du på t.ex. "Heroin" så får du upp samtliga artiklar och texter som innehåller ordet (även inne i texten, inte bara namnet). Låtar, bilder och filmer som heter något liknande dyker upp om du känner för det. Dessutom går ju sökningen på bråkdelen av en sekund.

Om inte annat så kan Copernic vara bra att använda när du bygger din acessdatabas för att snabbt hitta de olika filerna vid sortering och inmatning.

http://www.copernic.com/en/products/desktop-search/screenshots.html
Citera
2008-01-04, 16:38
Medlem
Om du har Vista (vet ej om det funkar i XP, kan tänka mig det) så kan du ju bara välja vilka filer som ska indexeras....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in