Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2008-01-04, 04:23
Medlem
Nostalgikerns avatar
Jag tycker inte att påståendet är enfaldigt.
Jag skulle ha gärna betalat mer, om jag sluppit vänta de ibland tre till fyra timmarna, som det kunde dröja innan dealern dök upp i parken. Ett enkelt sms eller snack på mobilen hade förkortat alla dessa väntetider väldigt mycket.
Många timmar som man kunde ha varit hemma istället och gosat i värmen och diggat musik.

Men du har rätt i att vi inte visste vad vi skulle kunna sakna, om förmågan att se in i framtiden fanns, som jämförelse.

Att diskutera med någon som är frälst på Ectasy, GBH och allt annat vad de heter av designade droger på kemisk väg, tror jag blir svårt. Jag älskar THC och vill inte gärna veta hur andra droger känns. Det är bättre att vara lyckligt omedveten om dem, än att vara olyckligt kär i till exempel horse.

Den basala tankegången här, med en flummig cykeltur, är att ta sig en ny braja vid hemkomsten, dra på volymen och relaxa (ni säger softa idag).
Citera
2008-01-04, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det beror väl på vilka droger man menar... MDMA var inte direkt utspritt på 70-talet, men å andra sidan var rusgivande mediciner nog mer tillgängliga...16-åringar som missbrukar är tragiskt, men alla 16-åringar som drar Subutex blir faktiskt inte missbrukare... Knarkande i den åldern är ju ofta bara en fas som handlar om att experimentera...

Risken att det eskalerar för en som testar droger som finnig tonåring är nog lite större än om du testar när du är 30, tror jag.
Citera
2008-01-04, 04:43
Medlem
Nostalgikerns avatar
Det har du rätt i, teemb.
Just det att droga i tonåren, då kroppen mognar, är en mycket känslig period.
Jag började ganska sent med haschet, vid 16 och på allvar året efter. Den psykiska mognaden fördröjdes med 5-6 år, innan jag lugnade ner flummandet och höll upp i ett par år då jag var 22-23. Sen har jag fortsatt i olika perioder och uppehåll. Idag har jag ingen anledning att hålla ifrån mig rökat. Distansen finns där. Men den insikten tar många år att komma till.
Citera
2008-01-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Jag menar inte att förolämpa dig, men detta är ett hemskt enfaldigt påstående. Ni kunde inte direkt sakna något ni inte ens kunde föreställa er; ska vi gå runt och klaga på hur mycket sämre vi har det nu än om exempelvis 100 år, då de eventuellt kan teleportera substanser (extremt påstående, jag vet, och det är inte direkt något jag tror på, men ni förstår säkert principen).

Hm, men det är ju SANT att ni som är unga idag har lättare att få kontakt med typ vem som helst i världen. Jag menar, mobiler fanns inte när jag gick på gymnasiet, man kunde inte se vem som ringde upp, Internet fanns inte...idag är allt detta en självklarhet för er som är yngre, liksom TV och video är en självklarhet för mig men inte var det för mina föräldrar... Tiderna förändras, och när det gäller att få kontakt med andra människor har det ju förbättrats (på gott och ont). Förstår inte hur du kan tolka påståendet som enfaldigt? Han berättar ju bara om hur det var "förr".

Mvh
/marilyn
Citera
2008-01-04, 14:31
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Hm, men det är ju SANT att ni som är unga idag har lättare att få kontakt med typ vem som helst i världen. Jag menar, mobiler fanns inte när jag gick på gymnasiet, man kunde inte se vem som ringde upp, Internet fanns inte...idag är allt detta en självklarhet för er som är yngre, liksom TV och video är en självklarhet för mig men inte var det för mina föräldrar... Tiderna förändras, och när det gäller att få kontakt med andra människor har det ju förbättrats (på gott och ont). Förstår inte hur du kan tolka påståendet som enfaldigt? Han berättar ju bara om hur det var "förr".

För att det inte kan jämföras på det viset.
Om jag skulle klaga på att ett paket tuggumin kostar 8kr i dagens läge, men att man för 30 år sedan kunde köpa tuggumin för 10 öre (eller liknande), tycker du att det vore en rättvis jämförelse?
OBS, jag motsäger ingenting som du skrivit här - för allt stämmer - men du verkar inte förstå mitt förra inlägg till fullo.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostalgikern
Att diskutera med någon som är frälst på Ectasy, GBH och allt annat vad de heter av designade droger på kemisk väg, tror jag blir svårt. Jag älskar THC och vill inte gärna veta hur andra droger känns. Det är bättre att vara lyckligt omedveten om dem, än att vara olyckligt kär i till exempel horse.
Om du tänker i denna bana, vad tänker du då om folk som enbart dricker alkohol men föraktar cannabis, utav samma skäl? Om du likt så många andra cannabis-förälskade på detta forum föraktar dessa "svenssons", inser du då hur motsägelsefull du är i ditt argument?
Eller nykterister? Vad tycker du om dessa?

Hoppas du förstår poängen.
Citera
2008-01-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
För att det inte kan jämföras på det viset.
Om jag skulle klaga på att ett paket tuggumin kostar 8kr i dagens läge, men att man för 30 år sedan kunde köpa tuggumin för 10 öre (eller liknande), tycker du att det vore en rättvis jämförelse?
OBS, jag motsäger ingenting som du skrivit här - för allt stämmer - men du verkar inte förstå mitt förra inlägg till fullo.

Om du tänker i denna bana, vad tänker du då om folk som enbart dricker alkohol men föraktar cannabis, utav samma skäl? Om du likt så många andra cannabis-förälskade på detta forum föraktar dessa "svenssons", inser du då hur motsägelsefull du är i ditt argument?
Eller nykterister? Vad tycker du om dessa?

Hoppas du förstår poängen.

Jag förstår inte vart du vill komma riktigt... Jag har suttit och lyssnat många gånger på t ex äldre kollegor som sagt att "det var bättre förr" och berättat historier från 50-talet etc - jag tycker bara det är intressant. Varför skulle det vara enfaldigt?

Jag är inte dum, men vad har alkohol och cannabisföraktande med detta att göra? En av mina bästa vänner är nykterist. Jag anser att alkohol bör förbjudas enligt lag eftersom andra droger är förbjudna och alkohol ställer utan tvekan till med mest mord, dråp, misshandel etc (tro mig, jag har läst många förundersökningar). Antingen det eller så ska ALLA droger släppas fria. Om cannabis tycker jag ingenting, har bara provat en gång och insåg då att den drogen inte var något för mig. Det är klart att jag tycker synd om dem som hamnar i ett cannabismissbruk och röker på varje dag, men åas tycker jag synd om alla missbrukare.

Är det meningen "Ni vet inte hur bra ni har det" som stör dig? För att du inte alls tycker att det är bra i dagsläget? Det är ju okej, du har rätt till din åsikt som alla andra, men om jag uttrycker mig såhär: de som är yngre har det BEKVÄMARE när det gäller att få tag i droger än vad vi som är i 30-årsåldern hade som tonåringar. Särskilt om vi bodde i en lite håla som jag gjorde...

Mvh
/marilyn
Citera
2008-01-06, 06:23
Medlem
StorMammas avatar
På ett sätt var det bättre förr. Fram till 1988 eller 89 så var det ok att ha det i kroppen, sedan kom någon ärthjärna i riksdagen på iden att förbjuda folk att ha vissa substanser i kroppen.

Hårdrar vi det ut till sin spets, bestämmer staten vad du får och inte får äta.
( Om vi tar svamp då. Cubensis till exempel.)

Jag undrar hur många sköna skattemiljoner som gått åt till drogtester?
( sedan undrar dom varför tonåringarna hatar polisen?!??! )

Samtidigt som det väller in mer än någonsin.
Globaliseringen innebär inte bara frihandel med livsmedel, datadelar och annat, drogerna blir naturligtvis också globaliserade, konstigt vore det annars, faktiskt.
Citera
2008-01-06, 08:51
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostalgikern
Nemesis1: Dina tankegångar oroar mig. Jag har följt flera inlägg av dig i olika ämnen och förstår att du är hängiven tabletter och pulver. Ditt tips om att ta en sobril under tungan, tackar jag för. Men i övrigt borde en del rekommendationer hållas igen lite...
Jag skriver vad som fungerar för mig... Eftersom jag har ett lite annorlunda förhållande till droger än de flesta så tycker jag det behövs någon som representerar min syn på saken också... Någon som skriver vad som fungerar och inte bara en massa personer som skriver vad som inte fungerar...
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
Risken att det eskalerar för en som testar droger som finnig tonåring är nog lite större än om du testar när du är 30, tror jag.
Finns det "risk" att man fastnar tycker jag inte man skall prova öht... För om man tror att det är nåt sorts slumpmässigt tärningskast som avgör om man blir beroende eller inte har man helt fel inställning... Själv har jag aldrig känt att jag löper någon risk för att bli beroende, skulle jag fastna skulle det vara för att jag använder en drog för mycket, låter jag bli att göra det så fastnar jag inte... Det har inget med risk och chans eller tur och otur att göra...

Detta gäller både 16-åringar och 30-åringar...
Citera
2008-01-20, 14:56
Medlem
ju mer man tar desto coolare är man
Citera
2008-01-20, 16:00
Medlem
Spaics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Vi får inte glömma att de kemiska drogerna är relativt nya på tidsskalan i jämförelse med alkohol och cannabis.
På din tid var dessa droger inte lika utspridda och lättillgängliga som idag.

Kärnfamiljen har även den mist sin roll allt eftersom tiden fortgått. De oändliga mängder aktiviteter som erbjuds frestar mer än familjemiddagar och släktträffar.
Den sociala tryggheten har med andra ord omdefinierats.

Ponera att ett släkte lever hundra år per person. Från Jesus tid till nu har det alltså funnits 20 generationer (20 personer).
Analysera varje generation var för sig och vilken tror du uppskattar och värdesätter livet mest?

Den där teorin kräver ju att varje person skaffar barn när de är 100 år gamla.
En ny generation tillkommer ju oftast var 20-30'e år.
Ganska Offtopic, men jag var tvungen
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in