• 4
  • 5
2016-07-24, 11:46
Medlem
Koka lök eller vitlök i olja. Släng sedan löken. Oljan har nu smak av löken. De ämnena som orsakar problem (fruktaner) är vattenlösliga så de finns inte kvar i oljan.
Citera
2016-07-25, 08:11
Medlem
Son of Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Koka lök eller vitlök i olja. Släng sedan löken. Oljan har nu smak av löken. De ämnena som orsakar problem (fruktaner) är vattenlösliga så de finns inte kvar i oljan.

Hm, intressant metod att testa trots allt.
Jag googlade lite på "fruktaner" och det verkar onekligen ge åtminstone magproblem för somliga. Från början har jag i tråden undvikit att beskriva vad som blir galet när jag äter lök så det är kanske dags att göra det nu.
Problemet är att det inledningsvis blir likt en hösnuva med röda rinnande ögon och snorig näsa. Fortsätter jag äta lök bildas enorm klåda på ryggen och röda svidande utslag i arm- och benveck. Är jag lika envis med lökätandet svullnar ögonen igen och ryggklådan blir ännu värre med till slut vätskefyllda blåsor som skvätter onödigt mycket.

Det är alltså inte magen som är huvudproblemet som jag misstänker att ditt förslag primärt handlar om. Men tack för förslaget och självklart ska jag testa att istället använda löksmaksatt olja när det passar matlagningen.
Citera
2016-07-26, 16:49
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Son of Fox
och ryggklådan blir ännu värre med till slut vätskefyllda blåsor som skvätter onödigt mycket.

Mixa vigvatten med silver och vitlök. Applicera på ryggen och sjung en hårdrockslåt ut i nattens fullmåne. :-)

På riktigt lider jag med dig, löken är så grundläggande i alla matlagning så det här måste vara skitjobbigt. Mot några allergier kan man typ vaccinera sig, just nu kommer jag bara på geting iofs.
Citera
2016-07-26, 17:37
Medlem
Son of Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Mixa vigvatten med silver och vitlök. Applicera på ryggen och sjung en hårdrockslåt ut i nattens fullmåne. :-)

Trots att jag är ortodox ateist har jag naturligtvis testat alla religiösa varianter och att lyssna/sjunga på allt från hårdrock till death metal.
Självklart blev mitt enda hopp till slut att ta upp ämnet här på Flashback då inget hjälpte.

Men allvarligt kan jag hänvisa till allergihjälpen jag tog upp tidigare i tråden. Den har faktiskt gjort mest nytta, även för olika allergier jag hade.
Citera
2016-07-26, 20:40
Medlem
skippers avatar
Citat:
Trots att jag är ortodox ateist har jag naturligtvis testat alla religiösa varianter och att lyssna/sjunga på allt från hårdrock till death metal.
Självklart blev mitt enda hopp till slut att ta upp ämnet här på Flashback då inget hjälpte.

Men allvarligt kan jag hänvisa till allergihjälpen jag tog upp tidigare i tråden. Den har faktiskt gjort mest nytta, även för olika allergier jag hade.

Jag hoppläste nog tråden, av någon anledning har jag fått för mig att varenda enda inlägg på facebook inte kan viktas lika. :-)

Skönt att du hittat en lösning!
Citera
2016-07-28, 07:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Fungerar kanske lökextrakt?
Det finns att köpa som flytande extrakt.

Annars är tipsen du fick med att steka löken i oljan och sen ta bort också bra.
Så gör jag själv eftersom jag inte heller tål lök.
Så då brukar jag skiva tex ringar av schalottenlök och steka och ha mig med.
Sen tar jag bort dem.
Eftersom de är skurna i ringar blir det enkelt att få bort allt, till skillnad mot om det hade varit små hackade bitar alltså ...

Men om du verkligen är helt genomallergisk mot lök, så spelar det kanske ingen roll hur du än gör?
Jag är ej allergisk, jag bara inte tål lök om den inte blivit kokt.
Och jag orkar inte koka och ha mig.

Har du provat marmelad på lök?

det finns.
Det ska tydligen vara gott också, men jag vet inte.

I vilket fall som helst så borde ju marmelad på lök vara väldigt väsensskilt från lök så som man vanligtvis känner den.

Så köp en burk löksylt och snaska på, se om du får allergisk chock eller klara dig.
Citera
2016-07-29, 02:14
Medlem
Son of Foxs avatar
Tack för tipset om lökextrakt. Jag blir dock lite förvirrad av vad det egentligen är för något och var man kan få tag på den. Googlar man så verkar det finnas mystiska kinesprodukter man knappast vågar prova med tanke på vad de pysslar med i matvärlden.
Länka/hänvisa gärna till något konkret.

Lökmarmelad har jag aldrig testat men wtf, jag är inte omöjlig.
Citera
2016-07-30, 03:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Tack för tipset om lökextrakt. Jag blir dock lite förvirrad av vad det egentligen är för något och var man kan få tag på den. Googlar man så verkar det finnas mystiska kinesprodukter man knappast vågar prova med tanke på vad de pysslar med i matvärlden.
Länka/hänvisa gärna till något konkret.

Lökmarmelad har jag aldrig testat men wtf, jag är inte omöjlig.
Nej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med just det.
Jag vet inte vart man kan köpa lökextrakt, men gissar på att större grossister har det.
Dvs såna som restauranger och varuhus vänder sig till.
Tyvärr brukar de ju inte släppa in vanligt folk där.

Men det finns ju fond.
Dvs Scharlottenlöks-fond.

Den kan du köpa i din Konsum och/eller ICA, Hemköp, etc.

http://www.touchoftaste.se/produkt/b...lottenlokfond/

Det är t.o.m. stekt lök ser jag ... dvs brynt scharlottenlök.

Så den kan jag nog rekommendera.
Den tillsammans med en flaska Kantarell-fond också såklart =)
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in