Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-04, 14:47
  #25
Medlem
Ördögs avatar
Halva huset står i Kanada och halva i USA – nu försöker han sälja sitt ovanliga barndomshem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...ga-barndomshem
Citat:
I den lilla gränsstaden Beebe Plain finns ett ovanligt hus till salu. Beväpnad 24-timmars bevakning ingår vare sig man vill eller inte.

Det nästan 650 kvadratmeter stora huset byggdes 1782 och är i dag indelat i fem små lägenheter. Det som är unikt är att ena halva av huset ligger i USA och andra i Kanada.
Citera
2022-06-25, 22:31
  #26
Medlem
eat2grows avatar
Vet att detta är en gammal tråd men detta ämne är faktiskt väldigt intressant.

Ett svenskt exempel är samhället Valje som är delat mellan Bromölla (Skåne) och Sölvesborg (Blekinge). En bäck som rinner genom samhället avgör vilken skattesats och sjukvård man får.

Det finns ett till exempel på en läns-, landskaps- och kommungränsöverskridande tätort som jag hittat och det är Skutskär som tillhör både Uppsala län och Gävleborgs län. Det vill säga att det tillhör både Norrland och Svealand.
Citera
2022-06-26, 03:33
  #27
Avstängd
Virrefribergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow
Vet att detta är en gammal tråd men detta ämne är faktiskt väldigt intressant.

Ett svenskt exempel är samhället Valje som är delat mellan Bromölla (Skåne) och Sölvesborg (Blekinge). En bäck som rinner genom samhället avgör vilken skattesats och sjukvård man får.

Det finns ett till exempel på en läns-, landskaps- och kommungränsöverskridande tätort som jag hittat och det är Skutskär som tillhör både Uppsala län och Gävleborgs län. Det vill säga att det tillhör både Norrland och Svealand.

Ett annat fall i Skåne är ju Rydebäck som till 90% tillhör Helsingborgs Kommun med undantaget av en så kallad "panhandle" till söder om orten som för någon anledning tillhör Landskrona Kommun.
Citera
2022-06-26, 11:48
  #28
Medlem
eat2grows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virrefriberg
Ett annat fall i Skåne är ju Rydebäck som till 90% tillhör Helsingborgs Kommun med undantaget av en så kallad "panhandle" till söder om orten som för någon anledning tillhör Landskrona Kommun.
Intressant spaning. Jag hittade även Vejbystrand som tillhör både Båstad och Ängelholm. Kommungränsöverskridande verkar vara relativt vanligt, däremot länsgränsöverskridande är ovanligare. Det borde även ge upphov till vissa administrativa svårigheter. Jag tänker till exempel på fallet med Valje där den skånska sidan tillhör Bromölla som lyder under Kristianstad tingsrätt medan den östra sidan rimligen bör gå under Blekinge tingsrätt i Karlskrona.

Någon som har en aning om hur sådant fungerar?
Citera
2022-06-29, 15:54
  #29
Medlem
28-120s avatar
Det finns ett område tillhörande Ronneby kommun som helt omgärdas av Karlskrona kommun. Kolla byarna St. Lönemåla och Skillingsboda i NV hörnet av Karlkrona kommun. Alla angränsande byar runtom tillhör Karlskrona. Varför det har blivit på det sättet vet jag inte.
Citera
2022-06-29, 19:05
  #30
Medlem
eat2grows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Det finns ett område tillhörande Ronneby kommun som helt omgärdas av Karlskrona kommun. Kolla byarna St. Lönemåla och Skillingsboda i NV hörnet av Karlkrona kommun. Alla angränsande byar runtom tillhör Karlskrona. Varför det har blivit på det sättet vet jag inte.
Mycket intressant spaning men svårt att hitta någon information om de byarna. Det dyker knappt upp någonting när man letar via Google, synd.
Citera
2022-07-09, 14:44
  #31
Medlem
eat2grows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Det finns ett område tillhörande Ronneby kommun som helt omgärdas av Karlskrona kommun. Kolla byarna St. Lönemåla och Skillingsboda i NV hörnet av Karlkrona kommun. Alla angränsande byar runtom tillhör Karlskrona. Varför det har blivit på det sättet vet jag inte.
Jag har totalt nördat ner mig i detta nu... Efter att ha letar länge och granskat en mängd olika kartor, adresser med mera så har jag kommit fram till att adresserna Skillingsboda 1 och Skillingsboda 2 ligger inte mer än ett par hundra meter ifrån varandra men har olika kommuntillhörigheter. Nummer 1 tillhör Karlskrona kommun och nummer 2 tillhör Ronneby kommun. Är otroligt fascinerad av sånt här och hoppas att denna tråden kan få mer liv.
Citera
2022-07-17, 11:03
  #32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Det finns ett område tillhörande Ronneby kommun som helt omgärdas av Karlskrona kommun. Kolla byarna St. Lönemåla och Skillingsboda i NV hörnet av Karlkrona kommun. Alla angränsande byar runtom tillhör Karlskrona. Varför det har blivit på det sättet vet jag inte.

Intressant, en äkta kommunenklav. De verkar inte jättevanliga men det finns i trakterna runt Falun också om jag inte minns fel.

Här i södra Göteborg finns det grannar som bor i olika kommuner och olika län.
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false

Kul att stå vid brevlådan och ropa på grannen: "Hur är läget i Göteborg idag? Här i Kungsbacka har vi strålande sol och 22 grader."
Citera
2022-07-17, 14:07
  #33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Intressant, en äkta kommunenklav. De verkar inte jättevanliga men det finns i trakterna runt Falun också om jag inte minns fel.

Här i södra Göteborg finns det grannar som bor i olika kommuner och olika län.
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false

Kul att stå vid brevlådan och ropa på grannen: "Hur är läget i Göteborg idag? Här i Kungsbacka har vi strålande sol och 22 grader."
Lite längre österut, Tråkärrsslättvägen:
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false
Markeringen är i Göteborg, Västra Götaland,. Infarten från Lindomevägen, ca 5-600 meste bort, ligger i Kungsbacka, Halland, men på vägen dit passerar man Mölndal, Västra Götaland. Sophämtning, snöröjning, el, vatten och avlopp bör kunna bli lite rörigt.
Citera
2022-07-17, 16:58
  #34
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Intressant, en äkta kommunenklav. De verkar inte jättevanliga men det finns i trakterna runt Falun också om jag inte minns fel.

Här i södra Göteborg finns det grannar som bor i olika kommuner och olika län.
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false

Kul att stå vid brevlådan och ropa på grannen: "Hur är läget i Göteborg idag? Här i Kungsbacka har vi strålande sol och 22 grader."

Det är tre landskap, sex härader och jag vet inte hur många församlingar som möts. I många fall har gränserna flyttats för att fungera bättre. Det mesta av Backaplan ligger t.ex. i Bohuslän, Västra Hisings härad och Backa församling, medan delen väster om Kvillebäcken ligger i Västergötland, Östra Hisings härad (ja, Västra Hisings härad ligger trots namnet också öster om Östra Hisings härad) och Biskopsgårdens församling. Gränserna är också ändrade på ett par ställen vid Delsjön. Äkta nördkunskap
Citera
2022-07-18, 18:35
  #35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lite längre österut, Tråkärrsslättvägen:
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false
Markeringen är i Göteborg, Västra Götaland,. Infarten från Lindomevägen, ca 5-600 meste bort, ligger i Kungsbacka, Halland, men på vägen dit passerar man Mölndal, Västra Götaland. Sophämtning, snöröjning, el, vatten och avlopp bör kunna bli lite rörigt.
Jodå, det kan bli väldigt rörigt. Jag vet att det kan bli extremt tjafsigt med både postutbärning, i alla fall förr, och även med hemsjukvård och hemtjänst. Vet att något äldre par hade bekymmer för si så där 20 år sen just mellan Göteborg och Mölndal. Men jag menar att den kommun man betalar skatt i bör ombesörja allt för kommuninvånaren. Man kan ju inte betala skatt i Mölndal och de sen påstå att det är Göteborg som ska fixa hemtjänst.
Citera
2022-09-07, 16:16
  #36
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kikade lite på Valje som det tipsades om och hittade den här fastigheten som, till skillnad från sina grannar, sträcker sig ut bra bit ut i havsviken.
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...oundaries=true
Hur kommer det sig? Hur funkar det att äga en bit hav? Har man någon laglig rätt att utnyttja den del av fastigheten som ligger i havet?
__________________
Senast redigerad av Limma skinkbit 2022-09-07 kl. 16:19.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback