2007-12-31, 13:15
Medlem
Flytande_argots avatar
Någon som vet hur pass skyddade mina lösenord är i Firefox när de skyddas av ett master password? Är det någon form av kryptering eller är det snorenkelt att gå förbi för någon, säg polisen som exempel, om de har lokal tillgång till din dator?

Kan tilläggas att jag har ett lösenord som är 12 tecken långt stora/små bokstäver/siffror blandat samt specialtecken. Och det är givetvis inte något ord eller liknande.
Citera
2007-12-31, 18:42
Medlem
groils avatar
Nu är jag inte säker på hur "Master Password" fungerar men jag kör alla mina passwords i Keepass - "The databases are encrypted using the best and most secure encryption algorithms currently known (AES and Twofish)".

Det är i alla fall säker om du väljer ett bra Master password.

http://keepass.info/

Gott nytt år!
Citera
2008-01-23, 00:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Hur väl integrerat är Keepass med Firefox? Kan man få keepass att helt automatiskt fylla i login/lösen på de sidor man brukar besöka?
Citera
2008-01-23, 00:49
Bannlyst
att ha master password innebär väl nån sorts kryptering typ md5 va?

keypass, det är väl ett sånt där program där man måste öppna en krypterad "container" och manuellt plocka ut sitt lösenord därifrån?

det finns annrs ett skitbra program som heter Roboform, det minns ens lösenord och sparar dem krypterat, sen så behöver man inte skriva in dem nästa gång man ska gå in på en viss sajt. Man kan alltså åtnjuta ett slags "komplettera automatiskt" utan att behöva oroa sig för att man slarvar med säkerheten

I Roboform kan man välja vilken av följande krypteringar man vill använda:
DES, AES, Blowfish, RC6, 3DES
Vet dock inte vilken som är bäst.
Senast redigerad av sEBbe85 2008-01-23 kl. 00:53.
Citera
2008-01-23, 01:00
Medlem
iPECSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
att ha master password innebär väl nån sorts kryptering typ md5 va?

keypass, det är väl ett sånt där program där man måste öppna en krypterad "container" och manuellt plocka ut sitt lösenord därifrån?

det finns annrs ett skitbra program som heter Roboform, det minns ens lösenord och sparar dem krypterat, sen så behöver man inte skriva in dem nästa gång man ska gå in på en viss sajt. Man kan alltså åtnjuta ett slags "komplettera automatiskt" utan att behöva oroa sig för att man slarvar med säkerheten

I Roboform kan man välja vilken av följande krypteringar man vill använda:
DES, AES, Blowfish, RC6, 3DES
Vet dock inte vilken som är bäst.

Roboform kan jag också rekomendera. Verkligen smidigt att inte behöva minnas alla sina passwords. Värre blir det ju om man glömmer sitt "masterpassword" förstås..
När det gäller säkerheten så vet jag inte, men som föregående talare sa, man kan själv välja säkerheten och dessutom finns en utmärkt passwordsgenerator inbyggd.

Edit: Känner att det blev lite offtopic här.. TS frågade ju om säkerheten i FF, inte om det fanns andra program som kan göra samma sak.
Skyller på trötthet.
Visserligen kan ju någon annan ha användning av Roboform, så det var kanske inte så farligt..
Ska nog sova nu.
Senast redigerad av iPECS 2008-01-23 kl. 01:07.
Citera
2008-01-23, 11:33
Medlem
minimoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Någon som vet hur pass skyddade mina lösenord är i Firefox när de skyddas av ett master password?
Mozilla fdn. använder sig av ett lokalt certifikat för att skydda lösenorden. http://kb.mozillazine.org/Master_password

Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hur väl integrerat är Keepass med Firefox? Kan man få keepass att helt automatiskt fylla i login/lösen på de sidor man brukar besöka?
Vad jag kan se är Keepass inte alls integrerat i Firefox (eller tvärt om). Däremot kan jag rekommendera tillägget Password Hasher för att hålla reda på dina lösenord. Det blir troligen så att du får ändra din egen lösenordspolicy litegrann men jag är mycket nöjd med detta. (Har bl.a. en kopia i mobilen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in