Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
Jo det har jag gjort mycket. Men jag tycker inte om gamla böcker för hur sunkiga de kan vara. Jag har en gammal bok av Esaias Tegner som är brun beige och förskräcklig att ha i bokhyllan. Jag tänker på den i synnerhet för att jag går ju förbi bokhyllan ofta och ser just det gamla lumpet som den boken är. Jag tycker bättre om nytryck om det går att hitta. En del gamla böcker jag köpt måste jag sprätta upp (de har varit olästa) och på andra håller inte bindningen och de känns spröda att bläddra i.
Det jag önskar är att Svenska Akademien tog tag i det här på något sätt. De om några borde se till så att det alltid fanns fräscha böcker av svenska författare från förr tillgängliga. Litteraturbanken räcker inte.
Häromåret plundrade jag ett dödsbo och fick tag på närmare femtio svenska och finlandssvenska klassiker i närmast orört skick. Topelius, Lagerlöf, Dan Andersson, m.m.
Hör dig för om gamla tanter som dör i ditt närområde, de har ofta prenumererat på sådana här skriftserier och sedan aldrig öppnat dem så skicket är mycket bra. Arvingarna vill garanterat inte ha det och av folk som köper sterbhaus får de typ inget extra för böckerna.