2023-09-13, 16:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Man kan hitta många klassiker här och var på internet. Alltså på gutenberg, litteraturbanken, etc. Men jag vill ha mina klassiker inbundna ibland. Problemet är att det finns så många oseriösa "förlag" eller om det nu inte ens är förlag men troll som trollar med att copy paste en klassiker in i ett dokument och klistra ihop den och kalla det för en bok.

Då undrar jag vilka förlag man kan lita på.

Vilka är de svenska klassikerförlagen?

Och vilka är de engelskspråkiga klassikerförlagen?

Varför inte köpa av antikvariat istället?
Citera
2023-09-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Varför inte köpa av antikvariat istället?

Jo det har jag gjort mycket. Men jag tycker inte om gamla böcker för hur sunkiga de kan vara. Jag har en gammal bok av Esaias Tegner som är brun beige och förskräcklig att ha i bokhyllan. Jag tänker på den i synnerhet för att jag går ju förbi bokhyllan ofta och ser just det gamla lumpet som den boken är. Jag tycker bättre om nytryck om det går att hitta. En del gamla böcker jag köpt måste jag sprätta upp (de har varit olästa) och på andra håller inte bindningen och de känns spröda att bläddra i.

Det jag önskar är att Svenska Akademien tog tag i det här på något sätt. De om några borde se till så att det alltid fanns fräscha böcker av svenska författare från förr tillgängliga. Litteraturbanken räcker inte.
Citera
2023-09-13, 16:59
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Jo det har jag gjort mycket. Men jag tycker inte om gamla böcker för hur sunkiga de kan vara. Jag har en gammal bok av Esaias Tegner som är brun beige och förskräcklig att ha i bokhyllan. Jag tänker på den i synnerhet för att jag går ju förbi bokhyllan ofta och ser just det gamla lumpet som den boken är. Jag tycker bättre om nytryck om det går att hitta. En del gamla böcker jag köpt måste jag sprätta upp (de har varit olästa) och på andra håller inte bindningen och de känns spröda att bläddra i.

Det jag önskar är att Svenska Akademien tog tag i det här på något sätt. De om några borde se till så att det alltid fanns fräscha böcker av svenska författare från förr tillgängliga. Litteraturbanken räcker inte.

Häromåret plundrade jag ett dödsbo och fick tag på närmare femtio svenska och finlandssvenska klassiker i närmast orört skick. Topelius, Lagerlöf, Dan Andersson, m.m.

Hör dig för om gamla tanter som dör i ditt närområde, de har ofta prenumererat på sådana här skriftserier och sedan aldrig öppnat dem så skicket är mycket bra. Arvingarna vill garanterat inte ha det och av folk som köper sterbhaus får de typ inget extra för böckerna.
Citera
2023-09-13, 17:43
Medlem
Shalashaskas avatar
Den här tråden avhandlar frågan:
(FB) Vilka klassiker-utgåvor är bäst?

Just när det gäller Clausewitz så finns en moderns svensk översättning:
https://libris.kb.se/bib/7247273
Citera
2023-09-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Den här tråden avhandlar frågan:
(FB) Vilka klassiker-utgåvor är bäst?

Ah perfekt! Jag ska rapportera TS och be mod att klistra ihop min tråd med den. Men jag hittade faktiskt inte den tråden när jag sökte.
Citera
2023-09-13, 18:35
Medlem
pn222jws avatar
Citat:

Och vilka är de engelskspråkiga klassikerförlagen?

Wordsworth Classics är mycket prisvärda.
Citera
2023-09-13, 19:25
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Som exempel så sök på Carl von Clausewitz på adlibris eller bokus och liknande sidor. Man får upp hur många böcker som helst på hans klassiker Om kriget, fast på engelska då. Det är stört omöjligt för mig att reda ut vilken förbenad version jag ska välja att köpa. Jag har faktiskt jättegärna velat läsa den länge nu. Men jag reder inte ut det.

Edit: på adlibris har jag hittat en version av On War på engelska som kostar 17 kr som e-bok. Jag har även hittat en som kostar 660 kr som e-bok men den är på danska. Så hur i helskotta kan det få lov att se ut så?

Gratis - von Clausewitz - https://www.globalgreyebooks.com/on-war-ebook.html

Läs även samtida Jomini - https://ia804709.us.archive.org/32/items/artwar00mendgoog/artwar00mendgoog.pdf
Citera
2023-09-13, 21:23
Medlem
Citat:
Som exempel så sök på Carl von Clausewitz på adlibris eller bokus och liknande sidor. Man får upp hur många böcker som helst på hans klassiker Om kriget, fast på engelska då. Det är stört omöjligt för mig att reda ut vilken förbenad version jag ska välja att köpa. Jag har faktiskt jättegärna velat läsa den länge nu. Men jag reder inte ut det.

Edit: på adlibris har jag hittat en version av On War på engelska som kostar 17 kr som e-bok. Jag har även hittat en som kostar 660 kr som e-bok men den är på danska. Så hur i helskotta kan det få lov att se ut så?

Varför ska du läsa ett tyskt verk i engelsk översättning?
Citera
2023-09-13, 22:55
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska

Finns ett flertal exemplar på Bokbörsen. Billigaste ca 150 kr

Bättre kan det väl inte bli
Senast redigerad av Slottsherre 2023-09-13 kl. 22:57.
Citera
2023-09-14, 04:54
Medlem
^^ Så intressant att Clausewitz' idéer har blivit aktuella igen. Nu kan vi åter gå ut i en fri republik och på caféerna diskutera tyngdpunkt, slagets kulminationspunkt, kriget som naturkraft/kreativ verksamhet/politiskt instrument, och liknande actionistiskt idégods i preussisk anda.

Här, på projekt Gutenberg, finns Clausewitz' On War i ett flertal eboksformat.
Citera
2024-01-03, 05:30
Medlem
Är Dover Publications något att handla ifrån?

Jag läste att deras böcker är fotokopior. Men är de sneda, grumliga, svårlästa, etc, som oftast? Eller är de fullgoda?
Citera
2024-01-05, 20:17
Medlem
Väljer alltid att köpa utgåvor av klassiker från det svenska bokförlaget Atlantis.

De hade tidigare en intressant serie som hete "Atlantis väljer ur världslitteraturen".

Förlaget har utgivit många både svenska och utländska klassiker (bl.a Platons samlade verk).
Senast redigerad av Piratpartiet 2024-01-05 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in