Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-31, 01:16
Medlem
Imorgon ska jag och några polare äta oxfile. Vi har köpt en helbit(1,6kg) som inte är helt jämn. Vi tänkte steka den till en början för att sedan tillaga den i ugnen en stund. Hur länge ska den vara inne? Vilken temperatur ska det vara i kärnans kött? Ska man krydda köttet och isåfall med vilka kryddor? Hur mäter man temperaturen i köttet om biten är ojämn?
2007-12-31, 01:31
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton_90
Vi tänkte steka den till en början för att sedan tillaga den i ugnen en stund. Hur länge ska den vara inne?
Tills den är klar!

Citat:
Vilken temperatur ska det vara i kärnans kött? Ska man krydda köttet och isåfall med vilka kryddor?
Temperatur vet jag inget om, brukar köra tills den har bra färg ut innuti, men enligt google:
Kotlettrad 65-70°
Filé 60-65°
Karré 67-70°
Stek 67-70°
Skinka 68-72°

Självklart borde du krydda efter eget behov. Gillar du vitlök så ska det smaka vitlök etc

Citat:
Hur mäter man temperaturen i köttet om biten är ojämn?
Skojar du?

Varför inte snitta köttet och kolla färgen när den ser lagom klar ut? Är iofs knappast en kock, men så gör jag och alla jag känner
2007-12-31, 01:34
Medlem
__carls avatar
Hellre för lite färdig än för färdig tcker jag när det gäller oxfile.

En lite för blodig bit är mycket godare än en torr och äcklig bit, iallafall enligt mig.
2007-12-31, 02:23
Medlem
svempa79s avatar
klart köttet ska vara blodigt finns väl inget annat?!
2007-12-31, 02:29
Medlem
w84funs avatar
Det finns många sätt att laga oxfilé. På den här sidan har du information om ett flertal, samt lågtemperaturstekning. Det rekommenderar jag. http://www.tasteline.com/default.ns?...ocumentID=3674
2007-12-31, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Det finns många sätt att laga oxfilé. På den här sidan har du information om ett flertal, samt lågtemperaturstekning. Det rekommenderar jag. http://www.tasteline.com/default.ns?...ocumentID=3674
Lågtemperatur, är det bästa när det gäller filéer då man inte vill ha den bränd på utsidan och rå på insidan..
2007-12-31, 13:02
Medlem
Riddarens avatar
Vik in svansen under filén och beströ den med salt och krossad svartpeppar. Att försöka forma en hel oxfilé jämntjock med t.ex. plastfolietekniken är rätt meningslöst när man tillreder den på låg värme till rare, den blir ju ändå förhållandevis jämnt stekt. Ställ in ugnen på 100 - 125 grader och kör in filén, placerad på galler med en termometer i. När termometern visar 56 grader tar du ut köttet och låter det bli rumstempererat innan du skär upp det.
2007-12-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Tills den är klar!

Temperatur vet jag inget om, brukar köra tills den har bra färg ut innuti, men enligt google:
Kotlettrad 65-70°
Filé 60-65°
Karré 67-70°
Stek 67-70°
Skinka 68-72°

Varför inte snitta köttet och kolla färgen när den ser lagom klar ut? Är iofs knappast en kock, men så gör jag och alla jag känner

De där tempraturerna gäller för fläskkött och inte nöt. Dessutom är det inte en bra ide att snitta köttet innan det fått vila.

Jag skulle köra den till ca 55c.
2007-12-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Vik in svansen under filén och beströ den med salt och krossad svartpeppar. Att försöka forma en hel oxfilé jämntjock med t.ex. plastfolietekniken är rätt meningslöst när man tillreder den på låg värme till rare, den blir ju ändå förhållandevis jämnt stekt. Ställ in ugnen på 100 - 125 grader och kör in filén, placerad på galler med en termometer i. När termometern visar 56 grader tar du ut köttet och låter det bli rumstempererat innan du skär upp det.

Du anser inte att man bör bryna filen för att få fin färg och framhäva mer smak i köttet?
2007-12-31, 13:23
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Imorgon ska jag och några polare äta oxfile. Vi har köpt en helbit(1,6kg) som inte är helt jämn. Vi tänkte steka den till en början för att sedan tillaga den i ugnen en stund. Hur länge ska den vara inne? Vilken temperatur ska det vara i kärnans kött? Ska man krydda köttet och isåfall med vilka kryddor? Hur mäter man temperaturen i köttet om biten är ojämn?

Jag tycker personligen att salt och peppar är de enda kryddorna som behövs när man tillagar oxfilé, då man kan reglera smakerna i tillbehören (såsen, potatisen et. cetera.).Om biten hu har är stor så skulle jag rekommendera att du eventuellt delar den på två, då den tjockare biten kommer att behöva ha längre tid i ugnen än svansdelen (svansdelen bör du binda upp, precis som riddaren föreslog, så att den blir lite kraftigare och du får en något längre tillagningstid). Bryn köttet runt om i en het panna helt snabbt innan du stoppar in köttet i ugnen, 120 till 150 grader i ugnstemperatur blir lagom, och håll koll på innertemperaturen på köttet. Som tidigare angivits så är 55 grader det optimala. Men kom ihåg att ta ut köttet när temperaturen visar på ca 53 grader, då köttets innertemperatur fortsätter att öka även efter att du plockat ut det ur ugnen, så kallad efterstekning. Jag rekommenderar INTE aluminiumfolie när du ska låta köttet vila, då det gör att köttet eftersteker längre (det behåller värmen), utan kör hellre bakplåtspapper eller plastfilm och lägg köttet på en plåt så missar du inte några smaskiga köttsafter.

Efter ca 10 minuter är det bara att tranchera och servera. Gott sa grisen!
2007-12-31, 13:27
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Du anser inte att man bör bryna filen för att få fin färg och framhäva mer smak i köttet?

Det där med att förbryna oxfilén har jag nästan helt slutat med. Dom få gånger jag bryner gör jag det efter. Annars gillar jag faktiskt ytan oxfilén får när den varit inne på låg värme utan att förbrynas, späd och len .

Man gör naturligtvis som man vill, men har man sjyst kött klarar sig smaken på egen hand. Marinerar du oxfilén får du ju dessutom en snygg yta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in