Citat:
Ursprungligen postat av anton_90
Imorgon ska jag och några polare äta oxfile. Vi har köpt en helbit(1,6kg) som inte är helt jämn. Vi tänkte steka den till en början för att sedan tillaga den i ugnen en stund. Hur länge ska den vara inne? Vilken temperatur ska det vara i kärnans kött? Ska man krydda köttet och isåfall med vilka kryddor? Hur mäter man temperaturen i köttet om biten är ojämn?
Jag tycker personligen att salt och peppar är de enda kryddorna som behövs när man tillagar oxfilé, då man kan reglera smakerna i tillbehören (såsen, potatisen et. cetera.).Om biten hu har är stor så skulle jag rekommendera att du eventuellt delar den på två, då den tjockare biten kommer att behöva ha längre tid i ugnen än svansdelen (svansdelen bör du binda upp, precis som riddaren föreslog, så att den blir lite kraftigare och du får en något längre tillagningstid). Bryn köttet runt om i en het panna helt snabbt innan du stoppar in köttet i ugnen, 120 till 150 grader i ugnstemperatur blir lagom, och håll koll på innertemperaturen på köttet. Som tidigare angivits så är 55 grader det optimala. Men kom ihåg att ta ut köttet när temperaturen visar på ca 53 grader, då köttets innertemperatur fortsätter att öka även efter att du plockat ut det ur ugnen, så kallad efterstekning. Jag rekommenderar INTE aluminiumfolie när du ska låta köttet vila, då det gör att köttet eftersteker längre (det behåller värmen), utan kör hellre bakplåtspapper eller plastfilm och lägg köttet på en plåt så missar du inte några smaskiga köttsafter.
Efter ca 10 minuter är det bara att tranchera och servera. Gott sa grisen!