2007-12-31, 00:11
Medlem
Mesiahs avatar
Om man klonade en människa som var exakt edentisk med samma arv samma histora och samma tänkande ställas på 2 exakt likadana områden som också var exakt edentiska och ifall dom stäldes på exakt likadana platser i samma tidpunkt, skulle då dessa göra exakt samma sak?
Citera
2007-12-31, 00:27
Medlem
Sweetiepies avatar
Mitt svar: Ja.
Vilket då bygger på terorin att hjärnan och alla beslut är kemiska reaktioner som bygger på erfarenheter, minnen och variablar i hjärnan. Och om nu dessa personer har precis samma minnen att relatera till ska de således välja precis samma beslut.

Om det förefaller sig så att det finns en själ inkopplad på ett övernaturligt sätt till hjärnan som styr beslut skulle svaret istället antagligen bli "nej". Men det är tyvärr inte vad jag i nuläget tror.
Citera
2007-12-31, 00:43
Medlem
CurryCurres avatar
Problemet kokar ner till den klassiska frågan om subjektets frihet. Man skulle kunna formulera det så här: "Om exakt alla variabler var kända, skulle vi då kunna förutse i detalj hur någon kommer agera?" Om vi kunde förutse detta bara genom att känna till det förflutna, så skulle vi inte längre kunna säga att subjektet har en fri vilja.

Tyvärr kommer vi förmodligen aldrig att genom empiriska, vetenskapligt godtagbara experiment fullständigt kunna fastställa detta, eftersom variablerna är så extremt många, och svåra att isolera.

Men - kan vi kanske genom vårt förnuft resonera oss fram till svaret? Jag uppfattar alltid en sån här diskussion som just ett försök hos subjektet att med sitt förnufts hjälp transcendera och bli varse sin egen essens. Immanuel Kant gjorde ett tappert försök i sitt monstruösa verk "Kritik av det rena förnuftet" som jag ännu bara vågat nosa lite på.

Klockan är mycket, men jag återkommer gärna och skriver vidare vid ett annat tillfälle, kanske lite in på det nya året.
Citera
2007-12-31, 00:56
Medlem
Friskuus avatar
Om vi lever i en determinisk värld så kommer de göra exakt samma sak, vore roligt att ställa dom emot varandra så det således blir en "spegelbild extreme". Men enligt modern fysik styrs de minsta beståndsdelarna delvis av slump även om detta är svårt att upptäcka makroskopiskt så kommer den minsta avvikelsen ändra rejält i slutändan. Sen kan man ju alltid blanda in religion i det hela.
Citera
2007-12-31, 02:58
Medlem
Psynovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskuu
Om vi lever i en determinisk värld så kommer de göra exakt samma sak, vore roligt att ställa dom emot varandra så det således blir en "spegelbild extreme". Men enligt modern fysik styrs de minsta beståndsdelarna delvis av slump även om detta är svårt att upptäcka makroskopiskt så kommer den minsta avvikelsen ändra rejält i slutändan. Sen kan man ju alltid blanda in religion i det hela.

I den här hypotesen verkar det som att allting inklusive de minsta beståndsdelarna är identiska så de borde agera exakt likadant.

Om de skulle agerat olika skulle det vara den viktigaste händelsen nånsin i alltingets existens historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in