Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 10:45
  #85
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Om jag bjuder och jag vill få det att se ut som att jag ansträngt mig så köper jag potatisgratäng i påse, blandar med tonfisk och ev. rödlök eller purjo och annan krydda efter tycke men alltid peppar. In i ugn på 200 tills den fått färg. Går även att strö riven ost över.

Tar 5 minuter att fixa och kanske 30 i ugn men då kan man sitta med en GT och invänta gästerna i stället för att stressa med maten. Blir riktigt gott och självklart avslöjar jag inte receptet
Citera
2017-10-31, 13:09
  #86
Medlem
user3815276s avatar
Är det bara något jag inbillar mig eller har priset på tonfisk gått upp rejält de senaste åren? Vad beror det här på? Överfiske? Håller vi på att utrota de stackars tonfiskarna?

Tonfisk på burk är gott till allt möjligt, men det är inte så billigt som det var förut.
Citera
2017-10-31, 14:58
  #87
Medlem
maxorrs avatar
Olika tonfiskröror till smörgåsar och baguetter

Söker en tonfiskgratäng min mormor brukar göra som var riktigt god? Hon är bortgången för ganska länge sen...

Men det ingick ris, tonfisk, lite olja, lite tomater skivor, tomatpure i vatten ev, samt grädde eller creme fraishe, ost mm.

Nån som kan hitta ett sånt recept?
Citera
2017-10-31, 16:34
  #88
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Är det bara något jag inbillar mig eller har priset på tonfisk gått upp rejält de senaste åren? Vad beror det här på? Överfiske? Håller vi på att utrota de stackars tonfiskarna?

Tonfisk på burk är gott till allt möjligt, men det är inte så billigt som det var förut.
Nja, det är väl snarare delfinerna som ligger illa till och ska man fiska tonfisk "delfinsäkert" så blir det helt enkelt dyrare.
Citera
2017-11-01, 18:31
  #89
Medlem
Jag trycker i mig en burk bara för att få i mig proteiner
Citera
2017-11-05, 08:01
  #90
Avstängd
demans avatar
det här e mitt bästa tonfiskrecept. fantastiskt gott.

1 brk tonfisk i olja
1 pkt avrunna svarta bönor
pressad citron
rejält med dill
örtsalt
peppar

blanda ihop till en röra och är som den är, som tillbehör eller som pålägg på macka.
Citera
2017-11-06, 12:07
  #91
Medlem
Mulla Krekars avatar
En burk tonfisk
En halv tub majonnäs
En burk majs

Mixar ihop detta till en röra, o lägger det sen i en enorm baguette! Sen tar man typ 2 kokta ägg o skivar o lägger på också. Det är väl det enda jag gör med tonfisken, förutom när katterna fyller år då brukar de få tonfisk. Skulle vilja ge dem det oftare, men nån sa att det inte är så nyttigt för dem, men de tycker det är så gott!
Citera
2017-11-07, 05:24
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om jag bjuder och jag vill få det att se ut som att jag ansträngt mig så köper jag potatisgratäng i påse, blandar med tonfisk och ev. rödlök eller purjo och annan krydda efter tycke men alltid peppar. In i ugn på 200 tills den fått färg. Går även att strö riven ost över.

Tar 5 minuter att fixa och kanske 30 i ugn men då kan man sitta med en GT och invänta gästerna i stället för att stressa med maten. Blir riktigt gott och självklart avslöjar jag inte receptet

Hur mycket tonfisk i förhållande till gratäng brukar du ta?
Citera
2017-11-07, 05:43
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
jag fick en julklapp av en vän nämligen 10 burkar tonfisk i olja och 10 burkar med tonfisk i vatten. och min fantasi är inte den bästa så jag vill ha lite sjyssta tips på vad man kan göra med det förutom sallad osv
(presenten är ett internt skämt)

jag brukar göra tonfisk röra:

1 burk tonfisk
2 lite majonäs
1 medium stor rödlök
salt och mycket peppar

mycket gott att göra som baguett röra

så säg nåra sköna recept/tip på vad jag ska göra


Prova att göra tonfiskbiffar! Blanda ihop med ägg, kryddor, lite ströbröd, forma som biffar. Stek i pannan och njut :-)
Citera
2017-11-07, 06:49
  #94
Medlem
mjps avatar
Finns inget som slår varmt ris , en burk tonfisk,lingonsylt!!
Bygger muskler som bara den👍
Citera
2017-11-07, 08:47
  #95
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Hur mycket tonfisk i förhållande till gratäng brukar du ta?
Har för mig att gratängen är 800 g och då tar jag två burkar. 1 burk med vatten och en burk med olja brukar fungera lite beroende på hur krämig gratängen är.
Citera
2018-03-11, 20:05
  #96
Medlem
TraXzmans avatar
Morsan gjorde en tonfisklåda med tomat och tomatpure inkl ris mfl ingredienser, när hon levde.
Det vart riktigt go med grädde, creme fraishe tror jag?? ochså lök , svamp, gratängost, örter men hittar inget officiellt recept eller självmekade hon den?

Nån som har nåt liknande recept?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback