2007-12-30, 11:38
Medlem
2007 blev ett förkastligt år, tunga aktier föll pga av krisen i USA. Börsen slog nog antagligen rekord i volatilet vilket varför perfekt för alla Daytraders
Blickar vi framåt mot 2008, vad kommer investeras samt varför?

Jag kommer sitta relativt lugnt i Båten med hjälp av
*Stella Nova HEDGE

Aktier som investeras i:
* Vostok Nafta (bättre än en rysslands fond)
* Black Earth farming (långsiktigt guld)

Kommer hålla ögonen öppna på följande aktier:
*Boliden (Tappat 50% i år)
*Diamyd Medical B (kokar alltid i deras provrör får hoppas att de blir något positivt)
Citera
2007-12-30, 11:49
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Vad tror du im en investering i säkerhetsföretag?
Citera
2007-12-30, 12:18
Medlem
MrOaikis avatar
Stella Nova är fantastiskt. Men jag tycker det är lika konstigt varje gång, att de levererar 2% i månaden och har noll korelation med börsen och statspapper.
Citera
2007-12-30, 19:59
Medlem
_Winstons avatar
Eftersom jag själv är en fegis så kommer jag nog snitta ner min nuvarande depå som innehåller:

Midway
H&M
Öresund
Kungsleden
Micro Systemation (Långsiktig mångdubblare)
Lupe (Här vill man vara med, när det sker, då kommer det ske snabbt och stort!)

Och ett gäng Ericsson med inköpskurs 100+ som jag fått av min far. Men här köps inget mer...

Haubits87:

Black Earth Farming är intressant men jag skulle nog rekommendera ett indirekt ägande via Kinnevik (Visst har som köpt in sig som fan eller har jag fel?) Risken är hög, Björn Wilke skrev en intressant analys men han visste inte riktigt vart han skulle ställa sig. Men som bekant ju högre risk ju större chans till mer €€.
Citera
2007-12-31, 16:01
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Jag kommer sitta relativt lugnt i Båten med hjälp av
*Stella Nova HEDGE

Kusligt bra. Spruta ut 2% i månaden och ha en årlig förvaltningsavgift på 1%! Finns ingen anledning att några pengar på ett sparkonto när man kan spara i denna.
Citera
2007-12-31, 17:14
Medlem
Urban888s avatar
Har funderat på Stella Nova förut men är den verkligen så trygg att man kan flytta pengarna man har på räntekontot dit?
Citera
2008-01-01, 15:18
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban888
Har funderat på Stella Nova förut men är den verkligen så trygg att man kan flytta pengarna man har på räntekontot dit?

Du kanske inte ska sätta varenda penny där om du är osäker men dom har ju ett fantastiskt trackreckord. Kolla på: http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=16240
Citera
2008-01-01, 15:25
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Ang. Stella Nova:

Vad betyder det här?

"Resultatbaserad avgift på 20% av avkastningen som överstiger "30 dgr SSVX ( statsskuldsväxel)." Den resultatbaserade avgiften tas ut kollektivt hos Avanza."
Citera
2008-01-01, 15:43
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton
Ang. Stella Nova:

Vad betyder det här?

"Resultatbaserad avgift på 20% av avkastningen som överstiger "30 dgr SSVX ( statsskuldsväxel)." Den resultatbaserade avgiften tas ut kollektivt hos Avanza."

Nu hittade jag inte riktigt rätt tror jag men: https://www.riksgalden.se/templates/Secure/InterestsResultsPage____16130.aspx Där står det om nuvarande räntor, vet dock inte om det är 30 dagars statsskuldsväxlar.

I alla fall, skulle Stella Nova Hedge slå dessa räntor säg att den är på 3% och stella ger dig 5% Då tas en avgift på 20% från de pengar som stella avkastat som är över 3%.
Citera
2008-01-02, 01:16
Medlem
Zvens avatar
Black Earth farming ... Jag misstänkte som jag skrev för någon vecka sedan att det skulle bli en flopp och det får man väl säga att det blev också. Efter 1 handelsdag så är det enda som håller upp kursen på 50 spänn att Öhman Fondkommission köper en massa aktier. (Deras roll är att stabilisera kursen i under första 30 dagarna)

Jag måste tyvär klanka lite på Boliden också. Spontant kan man ju tycka att PE=4 känns undervärderat. Diverse klantigheter i bolaget och de missade en massa intäker, det kanske var en engångshändelse. Men metallpriser är värsta kaosteorin. I botten finns tillgång och efterfrågan men ovanpå det ligger 1000% brus i form av spekulation. Man känner ju intutivt att efterfrågan måste ju växa enormt kraftigt med kina, indien, etc. och priserna borde ju bara kunna gå upp. Men samtidigt öppnas nya gruvor och priserna på metallerna åker berg-och-dalbana i takt med spekulation. Om intäkterna imploderar är PE inte längre 4 utan plötsligt 15 eller 30.

OK. Något positivt får jag väl skriva...

Jag satsar hårt på biosensor som jag tror kommer gå lysande under 2008.

I övrigt är det enda jag kan komma på just nu är att hitta rätt hedgefonder för 2008. Jag lurar själv på systematiska risk-reward. Det är tänkbart deras modell fungerar ett tag till. Frågan är hur stor risk en sån här hedgefond har bara. Vad kan hända när modellen havererar?
Citera
2008-01-02, 01:28
Medlem
Martinsons avatar
Sitter och funderar på att spara undan cirkus 15000-20000:- på fonder eller någon annan sparform. Dillemmat är dock att jag är student så velar på att om jag ska investera pengarna på något eller låta de ligga som en buffert!

Vad rekommderas inför 2008? Fonder? Aktier? eller bara låta pengarna på sparkontot och generera lite ränta?
Citera
2008-01-02, 16:31
Medlem
Jag tror framförallt på Sintercast. En aktie som efter många år nu genererar plus i kassan och det ökar och ökar för var dag. Denna är den aktie ser jag mest trygghet i ett par år framåt.

Sedan har vi PV Enterprice som i dagsläget är riktigt lågt värderat till förhållande till sin orderbok. Har varit in och ut i aktien under 2007. Ligger inne i aktie mest pga av den låga värderingen då den fått oförtjänat stryk av kreditoron. Förmodligen överköpt sedan orderyran som uppstog under hösten vilket fick många sparare att hoppa på tåget allt för sent och dumpar aktier nu till paniknivåer. Uppåtvärdering kommmer under 2008.

Har även biosensor långsiktigt i portföljen i väntan på genombrottet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in