Black Earth farming ... Jag misstänkte som jag skrev för någon vecka sedan att det skulle bli en flopp och det får man väl säga att det blev också. Efter 1 handelsdag så är det enda som håller upp kursen på 50 spänn att Öhman Fondkommission köper en massa aktier. (Deras roll är att stabilisera kursen i under första 30 dagarna)
Jag måste tyvär klanka lite på Boliden också. Spontant kan man ju tycka att PE=4 känns undervärderat. Diverse klantigheter i bolaget och de missade en massa intäker, det kanske var en engångshändelse. Men metallpriser är värsta kaosteorin. I botten finns tillgång och efterfrågan men ovanpå det ligger 1000% brus i form av spekulation. Man känner ju intutivt att efterfrågan måste ju växa enormt kraftigt med kina, indien, etc. och priserna borde ju bara kunna gå upp. Men samtidigt öppnas nya gruvor och priserna på metallerna åker berg-och-dalbana i takt med spekulation. Om intäkterna imploderar är PE inte längre 4 utan plötsligt 15 eller 30.
OK. Något positivt får jag väl skriva...
Jag satsar hårt på biosensor som jag tror kommer gå lysande under 2008.
I övrigt är det enda jag kan komma på just nu är att hitta rätt hedgefonder för 2008. Jag lurar själv på systematiska risk-reward. Det är tänkbart deras modell fungerar ett tag till. Frågan är hur stor risk en sån här hedgefond har bara. Vad kan hända när modellen havererar?