2007-12-30, 05:17
Medlem
Barbafettos avatar
Jag funderar på det här med reglerna som finns på FB och hur de efterlevs..

Följer en användare inte reglerna så kommer denne att uppmärksammas på detta på ett eller annat sätt.

MEN, upplevs de olika reglerna som olika mycket värda av de styrande och påverkar detta i så fall efterlevnaden?

Själv har jag länge saknat den så kallade "mouse-over"-funktionen som gjorde så att man när man höll muspekaren över en tråd kunde se första inlägget och då enkelt avgöra om det var en intressant tråd sm var värd att öppna..

Tyvärr fungerar inte denna sedan länge vilket leder mig till min klagan..

Första regeln på FB, 0.1: Rubriken skall visa vad inlägget handlar om..

Denna efterlevs katastrofalt dåligt enligt mig och (flera)moderator gör inget åt detta eller ser det inte som ett problem
!
Detta är min upplevelse och åsikt!

En rubrik med ETT ord ger aldrig, eller ytterst sällan, tillräckligt med information om vad man kan förvänta sig enligt mig och alla trådstarter med sådana rubriker borde låsas och kastas!

Exempel på detta är lätt att hitta i t.ex datordelarna av FB där t.ex "Hjälp" eller "msn" kan vara rubrik...

Vad tycker NI om reglerna? Är det någon av dem Ni ifrågasätter existensen av eller funktion/efterlevnad av?
Citera
2007-12-30, 05:22
Medlem
tjaboooos avatar
Standardfråga 1a, gör du rp på dåliga rubriker ?
Citera
2007-12-30, 08:08
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Standardfråga 1a, gör du rp på dåliga rubriker ?
Läser du som moderator igenom rubrikerna?

Skämt å sido, det är ett generellt problem på grund av att det finns alltför många dåliga debattörer. Det borde vara självklart för alla att man sätter en vettig rubrik som talar om trådens innehåll, men så är det alltför ofta inte. Det enda som hjälper är tillsägelse/påpekande från moderator om att personen i fråga ska sätta bättre rubriker i fortsättningen, eller så låser man tråden tills trådskaparen satt en bättre rubrik.
Citera
2007-12-30, 12:17
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Alltför sällan om jag ska va helt ärlig, tenderar till att ofta klicka på nya trådar och inlägg utan att läsa topiken.
Citera
2008-01-01, 06:23
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Jag funderar på det här med reglerna som finns på FB och hur de efterlevs..

Följer en användare inte reglerna så kommer denne att uppmärksammas på detta på ett eller annat sätt.

MEN, upplevs de olika reglerna som olika mycket värda av de styrande och påverkar detta i så fall efterlevnaden?

Själv har jag länge saknat den så kallade "mouse-over"-funktionen som gjorde så att man när man höll muspekaren över en tråd kunde se första inlägget och då enkelt avgöra om det var en intressant tråd sm var värd att öppna..

Tyvärr fungerar inte denna sedan länge vilket leder mig till min klagan..

Första regeln på FB, 0.1: Rubriken skall visa vad inlägget handlar om..

Denna efterlevs katastrofalt dåligt enligt mig och (flera)moderator gör inget åt detta eller ser det inte som ett problem
!
Detta är min upplevelse och åsikt!

En rubrik med ETT ord ger aldrig, eller ytterst sällan, tillräckligt med information om vad man kan förvänta sig enligt mig och alla trådstarter med sådana rubriker borde låsas och kastas!

Exempel på detta är lätt att hitta i t.ex datordelarna av FB där t.ex "Hjälp" eller "msn" kan vara rubrik...

Vad tycker NI om reglerna? Är det någon av dem Ni ifrågasätter existensen av eller funktion/efterlevnad av?

Självklart finns det ju allvarligare regelbrott än att sätta en halvtaskig rubrik, men med detta sagt kan jag enbart hålla med dig. Rubriken skall ge en bild av vad tråden handlar om, och i "mina" delforum håller jag koll på detta och beivrar när rubriken är för dålig. Ibland gör jag en korrigering i samråd med TS, men det händer också att trådar kastas p.g.a. undermålig rubrik.

Rp:a gärna när du ser värdelösa rubriker!
Citera
2008-01-01, 06:56
Avslutad
Det mest intressanta här är att rubriken TS använder inte egentligen är korrekt. Tycker inte denna tråds huvudämne är hur FB reglerna (generellt) efterfjöljs, utan istället fokuserar på just regeln kring rubriker.
(nästans så offtopic att det blir ontopic)
Citera
2008-01-01, 11:24
Medlem
miklons avatar
Ett problem kan ju vara att vissa typer av regelbrott, t.ex. 0.1, är så vanligt förekommande att det blir för mycket jobb att dela ut tillsägelser hela tiden. Det blir då lättare att bara ändra rubriken, eller i värsta fall låta det vara.

Sånt skulle kanske kunna lösas med en mer automatiserad åtgärdsfunktion (förutsatt att en sådan inte redan har införts förstås), där moderatorerna kan dela ut en tillsägelse för brott mot t.ex. 0.1 med bara en eller ett par knapptryckningar.

Det ska väl kanske tilläggas också att jag generellt sett inte är för en mer "repressiv politik", utan snarare tror på lösningar där man hjälper folk att göra rätt, men just 0.1 är både irriterande och extremt onödigt.
Citera
2008-01-01, 18:47
Medlem
rebbans avatar
Överlag känns det som att reglerna betyder nått.
Det mesta följs och regelbrotten som ändå dyker upp åtgärdar moddarna i dom flesta fallen..

Det som följs sämst är helt klart topic.. Annars är det hyfsat känns det som.
Citera
2008-01-01, 19:25
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert

Skämt å sido, det är ett generellt problem på grund av att det finns alltför många dåliga debattörer. Det borde vara självklart för alla att man sätter en vettig rubrik som talar om trådens innehåll, men så är det alltför ofta inte. Det enda som hjälper är tillsägelse/påpekande från moderator om att personen i fråga ska sätta bättre rubriker i fortsättningen, eller så låser man tråden tills trådskaparen satt en bättre rubrik.

Är du inte lite väl arrogant nu Evert när du säger att de flesta användarna är dåliga på att skriva. Jag är medveten om att jag inte är något vidare på att skriva men gör det mig till en dålig debattör?
Citera
2008-01-01, 20:13
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbäfer
Det mest intressanta här är att rubriken TS använder inte egentligen är korrekt. Tycker inte denna tråds huvudämne är hur FB reglerna (generellt) efterfjöljs, utan istället fokuserar på just regeln kring rubriker.
(nästans så offtopic att det blir ontopic)

Ja, du är duktig du..

Men faktum är att tråden, som rubriken talar om, handlar om reglerna på FB även om jag tar upp EN av dem som jag tycker fungerar särskilt dåligt!

Ingen behöver klicka på den här tråden och bli överraskad över vad den handlar om vilket imo är fallet i många trådar..
Citera
2008-01-01, 20:54
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Är du inte lite väl arrogant nu Evert när du säger att de flesta användarna är dåliga på att skriva. Jag är medveten om att jag inte är något vidare på att skriva men gör det mig till en dålig debattör?
Jag spetsade till det hela lite, men inte är det så svårt att sätta en vettig rubrik, eller hur?

En del är nog lite lata och andra har nog inte förstått hur viktigt det är att sätta en beskrivande rubrik på ett forum där hundratals nya trådar startar varje dag. Enda chansen att komma från detta är att forumet börjar bli lite hårdare.
Citera
2008-01-02, 03:43
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det ska väl kanske tilläggas också att jag generellt sett inte är för en mer "repressiv politik", utan snarare tror på lösningar där man hjälper folk att göra rätt, men just 0.1 är både irriterande och extremt onödigt.

Instämmer helt. Mycket går ju att ställa till rätta genom att PM:a användaren med råd eller anvisningar och liknande. Som mod skall jag inte leka diktator utan försöka få forumet att funka så smidigt som möjligt, varför storsläggan inte skall brukas i tid och otid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in