Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Borde det inte i dagens hälsomedvetna samhälle vara en ypperlig affärsid´r att öppna kött- fisk- eller fågelbutik? Själv skulle jag mer än gärna hansla mitt kött hos slaktaren, fiskhandlaren osv. Det är affärsområden som dött ut, men borde det inte vara en lönsam affärsidé? Eller är jag ensam om att önska detta?
Ska du slakta själv eller köpa köttet från någon av de större slakterierna?
Slaktar du själv så måste du se till att du har tillräckligt många gårdar som förser dig med det du behöver, samt att du tar dig igenom all byråkrati som finns rörande livsmedelshantering och slakt.
Köper du köttet från något större slakteri så blir priset till kund högre än om du slaktar själv.
Men visst, i rätt område så funkar det säkert ypperligt. Kravet är ju att det finns ett tillräckligt stort underlag som är villiga att köpa av dig i stället för ICA/Konsum/Hemköp. Och i dagsläget så är det nog störst sannolikhet att närproducerat kött från rasdjur som är ekologiskt uppfödda funkar bäst. Samt att du mal köttfärsen i butiken, när folk ska ha den, så att dom ser att den är färsk
Något som jag också tror skulle funka är om man även säljer vilt. Dock så är det en rätt omständig process med att få viltet godkännt för försäljning enligt lagen, vilket gör att det inte blir speciellt billigt.
Personligen så har jag inte köpt kött i livsmedelsaffären på över 3 år. Har bra kontakter med en slaktare och är dessutom jägare. Har man sett ljuset med lokalt, närproducerat kött från rasdjur samt viltkött så är det svårt att gå till Ica och köpa vacumförpackat kött...