2007-12-29, 18:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Juletid tycks vara tid för skoldebatt. Själv är jag road emedan skolan är en utmärkt temperaturmätare på samhället i övrigt.

Nå, på dagens DN Debatt gör sig Måna Muslim och ordförandena i lärarfacken breda om att de vill ha en bred uppgörelse om skolan, men att Alliansen måste slopa kravet på skriftliga omdömen från första klass. Rotting-majoren låter hälsa att detta inte är aktuellt. Så liberal han är, så är det ruter i karln!

Man kan fundera på några saker:
1. Är det för tidigt med betygsliknande omdömen från första klass? Det tror inte jag. Tvärt om tror jag att eleverna mognar tidigare och får förbättrad förmåga att ta asnvar när det krävs något av dem.
2. Varför vill lärarna inte sätta betyg? Det är ju ett bra redskap för kunskaper och ordning. Jag tror att de upplever det som arbetssamt och obehagligt att ha en betygsrelation till elever och föräldrar. Vi har således fega lärare, vilket visar sig i hur skolans inre ordning ter sig.
3. Förmår alliansen driva igenom detta beslut blir det en stor seger. Är det för att föräldrarna aldrig skulle acceptera att rödingarna tar bort omdömena som man är så rädd för att få dem genomförda?
Citat:
Metta Fjelkner blir besviken men är inte särskilt förvånad över Björklunds kallsinnighet.

– Det finns ingen förankring i skolan eller föräldramajoriteten om att sätta ett slags betyg på sjuåringar. De måste vara mer mogna för att förstå varför de får ett betygsliknande omdöme. Dessutom är det otydligt vad som menas med begreppet betygsliknande omdöme.

Skolan kan jag inte uttala mig om, där har hon kanske rätt, men bland föräldrar är jag säker på att det finns en majoritet för Björklunds linje.

DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=728591
Björklunds svar i SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_723183.svd
Citera
2007-12-29, 19:03
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Fast jag hatade skolhelvetet, blev kryssad i minst hälften av ämnena och inte ens har avgångsbetyg från grundskolan så är jag faktiskt för betyg och hårdare tag i skolan.
Citera
2007-12-29, 19:16
Medlem
Alexandres avatar
Folk måste förstå att detta inte handlar om betyg som är att likställa med dem som gymnasieelever får som utgångsbetyg. Här är det (hoppas jag) frågan om ett omdöme som har som mål att sporra eleven till bättre resultat i framtiden.
Ett gott betyg är både trevligt för barnet och för föräldrarna och ett negativt betyg får båda parterna att inse att ibland krävs det lite läxläsning, även för sjuåringar.

Ett lite formellt papper vid varje terminsavslutning där lärarna får ge sin syn på hur barnet utvecklats det senaste halvåret har jag svårt att se ge några negativa konsekvenser.
Citera
2007-12-29, 19:23
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

1. Är det för tidigt med betygsliknande omdömen från första klass? Det tror inte jag. Tvärt om tror jag att eleverna mognar tidigare och får förbättrad förmåga att ta asnvar när det krävs något av dem.

Jag tror inte att det gör någon skillnad till eller ifrån. Vari består den egentliga skillnaden mellan ett skriftligt omdöme som säger att eleven inte uppnått resultaten motför ett IG?
Jag menar... Om ett barn inte klarar kraven så får det reda på det - och är barnet jätteduktigt så får det reda på det redan idag. Från första klass.

Själv tar jag alltid hem papperen med dessa omdömen på, och ser inte hur ett papper med betyg istället skulle påverka vare sig mig eller barnen annorlunda.

Citat:
2. Varför vill lärarna inte sätta betyg? Det är ju ett bra redskap för kunskaper och ordning. Jag tror att de upplever det som arbetssamt och obehagligt att ha en betygsrelation till elever och föräldrar. Vi har således fega lärare, vilket visar sig i hur skolans inre ordning ter sig.

Klarar lärarna av att sätta omdömen och i dem gradera elevens kunskaper så klarar de av att sätta betyg.
Tror mer att de är toppstyrda av någon menlös pedagogik för tillfället som de måste anamma för att få jobb.

Citat:
3. Förmår alliansen driva igenom detta beslut blir det en stor seger. Är det för att föräldrarna aldrig skulle acceptera att rödingarna tar bort omdömena som man är så rädd för att få dem genomförda?

Handlar nog mer om sossarnas idioti. Istället för att hävda att alla är lika mycket värda försvarar de idén om att alla är likadana. I synnerhet barn.
Därför finns inte specialundervisning åt alla de barn som behöver det - vare sig de är över eller under medel, för i den socialdemokratiska skolan får de inte existera. Varenda unge ska vara medel.

Citera
2007-12-29, 19:30
Medlem
chuckberrys avatar
Tidig betygsättning kan vara en väg som måste prövas för visst måste det till en mycket bättre diciplin i våra skolor,även ett sätt som förälder att kunna se var på kunskaps skalan ens barn befinner sej för att kunna ge bättre läx hjälp osv.Dock finns det något inom mej som säger att barn ska få vara barn så länge det bara går men som samhället har artat sej så får man nog försöka lägga sådanna tankar på hyllan och försöka rusta sina barns kunskapsbank så mycket som möjligt för att bli redo för det hårda samhälle vi lever i.
Citera
2007-12-29, 19:32
Bannlyst
Vet inte vad som är vettigast för en 7-åring men att ha det som det är idag när betyget först kommer i 8:an är helgalet.
Man får ju nästan ingen tid på sig att bättra betygen innan gymnasiet.

Borde iallafall påbörjas i 7:e klass, tycker jag.
Citera
2007-12-29, 19:33
Medlem
Katarsiss avatar
Men de får ju redan omdömen - hindrar det barnen från att vara barn?

Vari består i så fall skillnaden mellan att få ett papper med "uppnår inte kunskapsmålen i ämnet" motför att få ett papper med IG?
Citera
2007-12-29, 19:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Fast jag hatade skolhelvetet, blev kryssad i minst hälften av ämnena och inte ens har avgångsbetyg från grundskolan så är jag faktiskt för betyg och hårdare tag i skolan.

...är väl för att just Du har insikten i vikten av just en fungerande skola.
Citera
2007-12-29, 19:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Man...

Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag tror inte att det gör någon skillnad till eller ifrån. Vari består den egentliga skillnaden mellan ett skriftligt omdöme som säger att eleven inte uppnått resultaten motför ett IG?
Jag menar... Om ett barn inte klarar kraven så får det reda på det - och är barnet jätteduktigt så får det reda på det redan idag. Från första klass.

Själv tar jag alltid hem papperen med dessa omdömen på, och ser inte hur ett papper med betyg istället skulle påverka vare sig mig eller barnen annorlunda.

...skall nog inte underskatta värdet av att få omdömet på pränt, kanske efter en viss mall. Tydligheten kan ibland göra i övrigt identiska budskap, mycket spetsigare. Framför allt tror jag det kan hjälpa svagare föräldrar.

Citat:
Klarar lärarna av att sätta omdömen och i dem gradera elevens kunskaper så klarar de av att sätta betyg.
Tror mer att de är toppstyrda av någon menlös pedagogik för tillfället som de måste anamma för att få jobb.

Sannolikt. Här lär det behövas kompletterande utbildning i stor stil.

Citat:
Handlar nog mer om sossarnas idioti. Istället för att hävda att alla är lika mycket värda försvarar de idén om att alla är likadana. I synnerhet barn.
Därför finns inte specialundervisning åt alla de barn som behöver det - vare sig de är över eller under medel, för i den socialdemokratiska skolan får de inte existera. Varenda unge ska vara medel.

Tror dessvärre att Du har helt rätt i det.
Citera
2007-12-29, 19:48
Bannlyst
Frågor som sossarna kanske bör ställa sig innan dom gnäller

1) Varför gnäller Mona Sahlin på att vi har många arbetslösa ungdomar?

2) Varför har vi många unga som är förtidspensinonärer?
Citera
2007-12-29, 19:54
Medlem
Old Nicks avatar
De "betygsliknande omdömena" är inte något som skall delas ut till barnen, utan något som skall ges till föräldrarna.
Citera
2007-12-29, 20:02
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
...skall nog inte underskatta värdet av att få omdömet på pränt, kanske efter en viss mall. Tydligheten kan ibland göra i övrigt identiska budskap, mycket spetsigare. Framför allt tror jag det kan hjälpa svagare föräldrar.

Att det blir tydligare tror jag med - och att det kan hjälpa svaga föräldrar.

Samtidigt tror jag också att det skulle sätta mer press på skolan. Det säger ju en hel del om undervisningen hur det går för barnen.
Idag är det en alls inte oviktig faktor då skolan blivit kommersiell och slåss om elevpengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in