2007-12-30, 22:39
Medlem
Har nu pratat med en god vän som är mekaniker på Saab-verkstad. Och han förklarade för mig att det beror på antisladd-systemet. Tydligen slits beläggen bak extra hårt nu när det är halt ute och systemet får "jobba" mkt. Och det låter ju ganska rimligt faktiskt.
Citera
2007-12-31, 02:06
Medlem
Många vettiga svar har redan kommit. Det jag funderar över är om en bil som rullat 4500 mil verkligen kan betecknas som ny? Det förefaller högst orimligt att en ny bil har rullat 4500 mil, närmast till hands finns en tanke om att bilen är begagnad och därmed har slitage uppstått. Att slitdetaljer som bromsbelägg måste bytas med jämna mellanrum torde med andra ord inte komma som en chock.

"Bromsbelägg slut efter 4500 mil på ny bil!!"

//Thomas
Citera
2007-12-31, 13:06
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Många vettiga svar har redan kommit. Det jag funderar över är om en bil som rullat 4500 mil verkligen kan betecknas som ny? l[/u]!!"

//Thomas
Jo det akn den det var ju iaf en 07. Oftast blir det att man går på åren de första tre åren sedan börjar det gå över på milen.

men upp till en 12000 mil kan man väll säga att den är ny.
Citera
2008-01-01, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Jo det akn den det var ju iaf en 07. Oftast blir det att man går på åren de första tre åren sedan börjar det gå över på milen.

men upp till en 12000 mil kan man väll säga att den är ny.

Bilen i sig kan vara av senaste årsmodell, men att säga att bilen är "ny" när den har rullat 4500 mil och därtill klaga på slitage av bromsbelägg verkar en aning korkat.

En vagn som rullat 12´mil är i allra högsta grad begagnad.

//Thomas
Citera
2008-01-01, 19:52
Avslutad
4500 är väl bra.
beror ju på hur man använder handbromsen med
Citera
2008-01-03, 17:10
Medlem
franges avatar
Mina Greenstuff tog slut på knappt 5 mil när de var inkörda. Men det innefattade körning till Mantorp park, ett par varv på motorbanan, och sen hem igen.
Citera
2008-01-03, 22:00
Medlem
helge66s avatar
Kör man friskt så slits bromsarna mer. Enkelt.

Mina framklossar håller ca 6000 mil och bakbromsarna håller ca 8000 mil. Och då kör jag taxi... i Skåne. Ingen fegkörning här. Fast det är värre med däcken som får bytas 3-4 ggr per år.

Men så är det en Volvo...
Citera
2008-01-03, 22:02
Medlem
helge66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
4500 är väl bra.
beror ju på hur man använder handbromsen med

Om jag inte har fel för mig så har min bil separata handbromsbackar så det slits inte på bakbromsarna på samma sätt.

Har jag fel så rätta mig.
Citera
2008-01-04, 02:32
Medlem
iD3s avatar
Det är ju lyx.. Jag kör 500 mil på en full uppsättning bromsbelägg. sliter mest bak då jag brukar stå still och gasa samtidigt och skapa rökutveckling
Citera
2008-01-04, 02:33
Medlem
iD3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helge66
Om jag inte har fel för mig så har min bil separata handbromsbackar så det slits inte på bakbromsarna på samma sätt.

Handbromsen sliter inte alls på beläggen om du inte har handbromsok där hanbromsen går på oket.
Citera
2008-01-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helge66

På Volvo lossnar beläggen från handbromsbackarna istället. Om man fortsätter köra med trasiga handbromsbackar på volvo så kan dom slita sönder hela skiten i bak och du måste byta spindel, handbromsvajer, handbromsbackar, bromssköld, hjullager, bromsskiva och en hjulinställning på det. Kostar över 10 000 kr att fixa det på volvo, för en sida.
Citera
2008-01-09, 19:37
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av driller_k
Ska verkligen originalbelägg vara helt slut på en -07:ans Saab 9-3 efter 4500 mil?... Dessutom bak!... Mkt konstigt tycker jag... Har iaf råkat ut för det på min bil nu.. Någon mer som fått samma problem?..

uhm..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in