2007-12-29, 16:51
Medlem
Ska verkligen originalbelägg vara helt slut på en -07:ans Saab 9-3 efter 4500 mil?... Dessutom bak!... Mkt konstigt tycker jag... Har iaf råkat ut för det på min bil nu.. Någon mer som fått samma problem?..
Citera
2007-12-29, 17:04
Medlem
qracs avatar
4500 mil är helt ok för bromsbelägg. Varför det är slut bak kan vara handbromsen som kanske inte släpper helt, eller helt enkelt att de ligger an. Salt lär också göra sitt. Mina belägg brukar rosta fast på skivan på vintern om jag använder handbromsen.
Citera
2007-12-29, 17:05
Medlem
SpikeTVs avatar
Är väl inte konstigt? De tar oftast slut mellan 3000 och 6000 mil beroende på körstil.
Folk som kör mycket motorväg käkar klossar till exempel.
Har haft inne bilar med klossar som klarat över 10.000 mil men då pratar vi pensionärer och låg hastighet.
Citera
2007-12-29, 17:07
Medlem
Rubzs avatar
Handbromsen har väl inget och göra med beläggen? Handbromsbackarna är ju 2 helt andra belägg som sitter "inne" i skivan. Iallafall på min Volvo.

Och 4500 mil är väl rätt godkännt och så kostar ju inte bromsbelägg så fasligt mycket heller..
Citera
2007-12-29, 17:10
Medlem
tjaboooos avatar
Saab är saab, volvo är ford och alla kör inte med samma lösningar.
Citera
2007-12-29, 17:16
Medlem
Haha...nej saab är opel

Men det är ju väldigt beroende på körstil. Som föregående talare har sagt. Tycker också det är okej med bromsbelägg som håller 4-5000 mil.

MVH
Citera
2007-12-29, 17:25
Medlem
Softis...s avatar
Det man kan undra över är inte körsträckan utan att beläggen bak tog slut först. Brukar väl vara fram.
Har du kollat så att bromsarna är rätt inställda ?
Citera
2007-12-29, 17:51
Medlem
Det kanske är som ni säger.... Man kör väl rätt "hårt" med bilen så dom har väl slitits ut av den anledningen.... Men iaf märkligt att dom tog slut bak först... Och ja, inga bromsar ligger i... Inte ens handbromsen fast det är en "naken" hävarm med fjäder ovanpå oket...
Citera
2007-12-29, 17:56
Medlem
SpikeTVs avatar
Vissa bilar har ju färdigslitna klossar bak, inte många mm nya.
Citera
2007-12-29, 20:09
Medlem
seizures avatar
4500 mil är helt ok. antagligen har du slitit ut bakklossarna fortare bak då de är betydligt mindre än framklossarna. detta gör att de slits snabbare, mer värme och friktion om du kör mycket motorväg.

bilfan är inte oförstörbar vet du
Citera
2007-12-29, 20:47
Medlem
Fast normalt är väl ändå att brombeläggen slits betydligt mindre på normal motorvägskörning än t ex stadskörning i city och runt omkring.

De flesta har ju bara sin lunk i 90-130 på motorväg och behöver oftast inte röra bromsen förens det är dags att svänga av. Jämför det med stadskörning där bromsarna används mest hela tiden. Så även om man räknar med den högre belastningen på belägen när man bromsar på motorväg, så blir det sannolikt ändå mycket mindre totalt, därför att man där bromsar så sällan.

Dr Tinnitus
Citera
2007-12-29, 20:54
Medlem
SpikeTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast normalt är väl ändå att brombeläggen slits betydligt mindre på normal motorvägskörning än t ex stadskörning i city och runt omkring.

De flesta har ju bara sin lunk i 90-130 på motorväg och behöver oftast inte röra bromsen förens det är dags att svänga av. Jämför det med stadskörning där bromsarna används mest hela tiden. Så även om man räknar med den högre belastningen på belägen när man bromsar på motorväg, så blir det sannolikt ändå mycket mindre totalt, därför att man där bromsar så sällan.

Dr Tinnitus

Många faktorer som spelar in, en del kör hårdare än andra. Många ligger i omkörningsfil 99% och där bromsas det friskt.

Jag malde ner (överhettning) ett par nya klossar på en liten stund när jag jagade toppfart på en nytrimmad bil. Skrämmande att de kan ta slut på några inbromsningar i de hastigheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in