2007-12-29, 14:49
Hejsan, det är så att jag sitter på Ubuntu 7.10 just nu med min bärbara dator från Zepto.
deras ljudkort med Intel Rose/Rosa teknik fungerar inte för mig.
Jag har försökt med bossiemans guide att tanka ett script.
Jag får det inte att fungera då det står
Jag har satt i Ubuntu 7.10 skivan i min CDläsare men den verkar inte vilja monteras. (om jag förstått uttrycket korrekt)
När jag försöker öppna CDn i Computer så står det bara
"Unable to Mount the selected volume
mount: special device /dev/scd0 does not exist"
Någon som vet hur jag kan göra?
Vill gärna ha mitt ljud
Försökte söka men hittade inget, Tack för svar.
deras ljudkort med Intel Rose/Rosa teknik fungerar inte för mig.
Jag har försökt med bossiemans guide att tanka ett script.
Kod:
#!/bin/bash sudo apt-get install build-essential ncurses-dev gettext libncurses5-dev linux-headers-`uname -r` sudo mkdir -p /usr/src/alsa cd /usr/src/alsa sudo wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.15.tar.bz2 sudo wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/lib/alsa-lib-1.0.15.tar.bz2 sudo wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/utils/alsa-utils-1.0.15.tar.bz2 sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2 sudo tar xjf alsa-lib-1.0.15.tar.bz2 sudo tar xjf alsa-utils-1.0.15.tar.bz2 sudo rm alsa-driver-1.0.15.tar.bz2 sudo rm alsa-lib-1.0.15.tar.bz2 sudo rm alsa-utils-1.0.15.tar.bz2 cd alsa-driver-1.0.15 sudo ./configure --with-cards=hda-intel sudo make sudo make install cd ../alsa-lib-1.0.15 sudo ./configure sudo make sudo make install cd ../alsa-utils-1.0.15 sudo ./configure sudo make sudo make install sudo echo "options snd-hda-intel model=toshiba position_fix=0 enable=yes alias snd-card-0 snd-hda-intel alias sound-slot-0 snd-hda-intel alias sound-slot-0 snd-card-0 alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss alias sound-service-0-1 snd-seq-oss alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss alias sound-service-0-8 snd-seq-oss alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss" | sudo tee -a /etc/modprobe.d/alsa-base sudo mv /lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/media/snd-hda-intel/snd-hda-intel.ko /tmp sudo depmod -a sudo reboot
Jag får det inte att fungera då det står
Kod:
Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Note, selecting libncurses5-dev instead of ncurses-dev linux-headers-2.6.22-14-generic is already the newest version. The following extra packages will be installed: dpkg-dev g++ g++-4.1 libc6-dev libstdc++6-4.1-dev linux-libc-dev patch Suggested packages: debian-keyring g++-multilib g++-4.1-multilib gcc-4.1-doc cvs gettext-doc glibc-doc manpages-dev libstdc++6-4.1-doc diff-doc The following NEW packages will be installed: build-essential dpkg-dev g++ g++-4.1 gettext libc6-dev libncurses5-dev libstdc++6-4.1-dev linux-libc-dev patch 0 upgraded, 10 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0B/10.9MB of archives. After unpacking 44.8MB of additional disk space will be used. Do you want to continue [Y/n]? Media change: please insert the disc labeled 'Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release i386 (20071016)' in the drive '/cdrom/' and press enter
Jag har satt i Ubuntu 7.10 skivan i min CDläsare men den verkar inte vilja monteras. (om jag förstått uttrycket korrekt)
När jag försöker öppna CDn i Computer så står det bara
"Unable to Mount the selected volume
mount: special device /dev/scd0 does not exist"
Någon som vet hur jag kan göra?
Vill gärna ha mitt ljud

Försökte söka men hittade inget, Tack för svar.