Harr en marinad som jag gillar, eller den kanske mer är åt BBQ sås hållet till, men det blir attans så gott.
Tunna spjäll eller kamben, krydda med vanlig hederlig grillkrydda.
gör såsen som ska på
- Tomatpurré ca 3-4 msk
honung, gärna flytande 4 msk eller mer efter smak
1-2 msk vitvinsvinäger
pressad vitlök
salt
ca 1 msk kycklingfond
en gnutta cayennepeppar eller liknande
Allt mått ovan är ungefärliga för jag har aldrig mätt upp dom exakt, det viktiga är att det ska vara mycket tomatprre och honung i såsen, det är basen, öka eller minska övriga ingredienser efter smak. marinaden ska på efter att spjället varit inne i ugnen ett kort tag. Ta rikligt och med all honung och tomatpurre så är den ganska tjockflytande och ligger kvar på spjället.
Om man vill kan man ah krossad kryddpeppar i marinaden, det gör att det får en varmare smak, men kryddpepparn kan uteslutas, annars kan sezuanpeppar ger också en mycket bra smak, men det funkar även utan dessa båda kryddor.
Har för mig att Jonas Borssen, dene Grill-Guru, skrev om ett recept som var snarlikt mitt. Det slog mig att om det finns några dadlar kvar så kan de med fördel användas i marinaderr där honung/tomatpurre ingår, kör dom bara i en matberedra eller använd mixerstav för att purrea upp dom. Det ger en synnerligen delikat smak på olika marinader och såser.