• 1
  • 2
2007-12-29, 18:24
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag kokar mina rebenspjäll med lök,morot,kryddor och liquid smoke i ca 1h
Där efter lägger jag någon favorit glace på och grillar, nu på vinterhalvåret så blir det i ungen annars i grillen ute.

Liquid smoke gör så man får man grill/BBQ smak, mycket användbart till rätter som man normalt grillar ute.
Men tag för guds skull inte för mycket för då blir det inte ätbart, när man kokar så har man 1del liquid smoke och 9delar vatten.
När jag gör hamburgare så tar jag 1 tsk i 50ml olja som jag då penslar med under stekning.

Liquid smoke finns i de flesta affärer och då bland tabasco,tigersås och starkasåser.
Flaskan är väldigt dryg om man nu inte skall koka revbensspjäll var och varannan vecka

Liquid smoke är klockrent, det har jag hemma.
Tigersås, honung och krossade tomater är en annan variant jag använder ibland.
Fler tips - snålvattnet rinner!
Citera
2007-12-29, 18:58
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Liquid smoke är klockrent, det har jag hemma.
Tigersås, honung och krossade tomater är en annan variant jag använder ibland.
Fler tips - snålvattnet rinner!

Ahhh, liquid smoke! Jag minns med skräck och förtvivlan då jag när jag gick på kockskola av misstag tog liquid smoke istället för coloritsoja (två saker jag inte har rört sedan dess) när jag gjorde någon form av gryta. Resultatet var fullkomligt vedervärdigt.
Citera
2008-01-01, 21:38
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Din chilimarinad är säkert OK. Brukar köra med en sådan själv.

Ibland brukar jag använda min universalmarinad som ser ut såhär:

3 msk soja
2 tsk Colman’s senapspulver
2 stora finhackade vitlöksklyftor
1 tsk socker
1 tsk ättiksprit
1 tsk glutamat
2 tsk krossad, stark paprika (Cayennepeppar, chilipulver och liknande)

Ifall du tycker att denna marinad är för tjock så kan du späda ut den med lite vatten. Testa den och berätta vad du tyckte .

~Paul~

Har testat din marinad med förändringen dijonsenap istället för senapspulver då jag inte hade det hemma.
Resultatet blev kanonbra.

Tycker det nästan smakar som en egentillverkad ketchap manis.
Gillar förövrigt tjocka marinader så att späda ut den med vatten fanns aldrig på kartan.

Den här ska jag använda fler gånger!
Citera
2008-01-01, 22:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har testat din marinad med förändringen dijonsenap istället för senapspulver då jag inte hade det hemma.
Resultatet blev kanonbra.

Tycker det nästan smakar som en egentillverkad ketchap manis.
Gillar förövrigt tjocka marinader så att späda ut den med vatten fanns aldrig på kartan.

Den här ska jag använda fler gånger!
Va kul att du gillade den. Du gjorde rätt i som inte spädde ut den med vatten. Brukar heller inte göra det. Möjligheten finns dock när man har stora mängder kött som skall marineras.

~Paul~
Citera
2008-01-02, 05:27
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Det här en en grym marinad till tunna revbensspäjäll som jag har testat själv!

Gör så här:

Gör en kryddblandning av grillkrydda, spiskummin, svartpeppar och salt.
Smörj in revbenssidorna, på båda sidorna med kryddblandningen.
Låt revbenssidorna "stå och dra" cirka 1 timme i rumstemperatur.

Häll lite vatten i botten på en långpanna.
Lägg i revbenen och ringla över lite olja.
In i ugnen 200 grader.
Efter cirka 30 minuter pensla på glaceringen (se nedan), vänd revbensspjällen och glacera andra sidan och därefter 30 minuter till i ugnen med nya sidan upp.

Glacering
2 msk oystersås
1 msk soyasås
1 msk honung
2 klyftor pressad vitlök
2 msk olivolja
1 msk sambel oelek
saften av 1 lime

Garanterat supergod!
Citera
2008-01-02, 19:46
Medlem
Bultmans avatar
Någon som provat ingerfära? Själv har jag ätit det några gånger, men jag tyckte inte att det smakade så mycket. När jag prövade att göra det själv blev ingerfärssmaken allt för tydlig så det är inget jag ger mig på igen. Men det kanske är någon här som lyckats med det bättre?
Citera
2008-01-02, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Någon som provat ingerfära? Själv har jag ätit det några gånger, men jag tyckte inte att det smakade så mycket. När jag prövade att göra det själv blev ingerfärssmaken allt för tydlig så det är inget jag ger mig på igen. Men det kanske är någon här som lyckats med det bättre?
Ingefära ingår i många asiatiska marinader. Det gäller att hitta rätt balans mellan den och de övriga ingredienserna.

~Paul~
Citera
2008-01-03, 12:19
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Jag skippar nog fisksåsen.
Du har inget recept själv månne?

1,5 dl Oystersauce
0.5 dl Krossade Korianderfrön
3 msk Soya
2 msk Socker
2 tsk Glutamat
10 Finhackade vitlöksklyftor

Blanda, marinera & FRITERA i olja tills spjällen är "mörkbruna" och "crispy"

Funkar f.ö bra på Chickenwings också.
Citera
2008-01-03, 13:47
Medlem
apanola IIs avatar
Harr en marinad som jag gillar, eller den kanske mer är åt BBQ sås hållet till, men det blir attans så gott.

Tunna spjäll eller kamben, krydda med vanlig hederlig grillkrydda.

gör såsen som ska på
  1. Tomatpurré ca 3-4 msk
    honung, gärna flytande 4 msk eller mer efter smak
    1-2 msk vitvinsvinäger
    pressad vitlök
    salt
    ca 1 msk kycklingfond
    en gnutta cayennepeppar eller liknande

Allt mått ovan är ungefärliga för jag har aldrig mätt upp dom exakt, det viktiga är att det ska vara mycket tomatprre och honung i såsen, det är basen, öka eller minska övriga ingredienser efter smak. marinaden ska på efter att spjället varit inne i ugnen ett kort tag. Ta rikligt och med all honung och tomatpurre så är den ganska tjockflytande och ligger kvar på spjället.
Om man vill kan man ah krossad kryddpeppar i marinaden, det gör att det får en varmare smak, men kryddpepparn kan uteslutas, annars kan sezuanpeppar ger också en mycket bra smak, men det funkar även utan dessa båda kryddor.
Har för mig att Jonas Borssen, dene Grill-Guru, skrev om ett recept som var snarlikt mitt. Det slog mig att om det finns några dadlar kvar så kan de med fördel användas i marinaderr där honung/tomatpurre ingår, kör dom bara i en matberedra eller använd mixerstav för att purrea upp dom. Det ger en synnerligen delikat smak på olika marinader och såser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in