2008-01-12, 14:32
Medlem
Torde väl snarast vara försvårande omständighet att du är yrkeschaufför, dvs man vet inte hur du är ute i yrkeslivet.

Sen så är historien du säger som tänkbart scenario väldigt väldigt osannolik. Och varför skulle den nyktre chauffören lämna sin bil igång samt med öppen dörr istället för att själv lämna platsen för att undivka bråk?
Citera
2008-01-12, 22:02
Medlem
e55amgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Torde väl snarast vara försvårande omständighet att du är yrkeschaufför, dvs man vet inte hur du är ute i yrkeslivet.

Sen så är historien du säger som tänkbart scenario väldigt väldigt osannolik. Och varför skulle den nyktre chauffören lämna sin bil igång samt med öppen dörr istället för att själv lämna platsen för att undivka bråk?

Håller med delvis angående tänket med yrkesrollen men faktum är att länsstyrelsen har i tidigare fall tagit hänsyn ifall man behöver körkort för sitt levebröd, dvs kortat ner spärrtiden med typ 1 månad (vid fortkörning etc.).

Är det så osannolikt? Vid avfärd börjar vi bråka och då hoppar han ut för att skilja oss åt och i tumultet som uppstår så tar jag bilen..
Citera
2008-01-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e55amg
Håller med delvis angående tänket med yrkesrollen men faktum är att länsstyrelsen har i tidigare fall tagit hänsyn ifall man behöver körkort för sitt levebröd, dvs kortat ner spärrtiden med typ 1 månad (vid fortkörning etc.).

Är det så osannolikt? Vid avfärd börjar vi bråka och då hoppar han ut för att skilja oss åt och i tumultet som uppstår så tar jag bilen..

Det beror ju på om det bedöms som om du kommer göra det fler gånger. Isf försvårande annars torde det väl vara förmildrande.

Det låter väldigt osannolikt att han lämnar bilen igång osv. Men det innebär ju även att du kört rattfull, och historien leder ju bara till ett rattfylleåtal?
Citera
2008-01-13, 19:39
Medlem
e55amgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det beror ju på om det bedöms som om du kommer göra det fler gånger. Isf försvårande annars torde det väl vara förmildrande.

Det låter väldigt osannolikt att han lämnar bilen igång osv. Men det innebär ju även att du kört rattfull, och historien leder ju bara till ett rattfylleåtal?

Så om jag nekar istället för "det tänkbara scenariot" och inget vittne sett mig köra bilen utan endast lämna olycksplatsen så kan jag klara mig från åtal för grov rattfylla?
Citera
2008-01-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e55amg
Så om jag nekar istället för "det tänkbara scenariot" och inget vittne sett mig köra bilen utan endast lämna olycksplatsen så kan jag klara mig från åtal för grov rattfylla?

Först, jag är ingen jurist/lagkunnig Men om du är den enda person vittnen sett lämna bilen efter krocken så ser det ganska mörkt ut.
Citera
2008-06-27, 14:00
Medlem
Patteees avatar
Jag parkerade dumt nog om min bil onyktert läge.. Polisen kom, 1,6 promille. Domen löd grovt rattfylleri, 500 kr till brottsofferfonden, 50h samhällstjänst. Spärrtid 1 år på kortet krav på läkarintyg om nyktert levernde minst 2 provtillfällen under 3 månader. Tidigare ostraffad, tror jag kan vara vad man kallar praxis hehe.

Inget mer förutom detta skedde
Citera
2008-06-27, 19:04
Medlem
Dom som säger 0.2 är RF stämmer inte, det stämmer med vad körkortsboken säger,
MEN jag vet att det är 0.25 promille som är gränsen till RattFylleri då jag själv åkte dit för 0.68 promille och 0.345 mg i utandning efter 599 mg är det grov. Jag såg på polisens egna papper som dom hade på väggen och som jag såg i deras egna pärm.
Deras egna mätare som dom har i sina enheter visar pos vid 0.2, MEN saken är nu den att deras apparater som dom har på stationen tar ner 15% på utandningsprovet (i detta tillfälle). Om det är pga av deras jävla bugg eller inte vet jag inte men det är vad dom sa till mig att den gör.
Jag försvarar inte eller nåt men saken är den att jag inte ens körde utan att jag bara satt i bilen och den var igång. Jag har överklagat via min advokat med allt vad det innebär och den prelimära domen jag fick var 8 månader från LÄNSTYRELSEN.

Jag går upp i rätten 20 Augusti.
BÖTERN ÄR INKOMST BASERAD PUNKT SLUT!!!!!! Polarn fick 17.000 för 0.8 promille jag får 25.000 som dom prelimärt har bestämt, men förmodligen får ner till runt 15.000 sa min advokat... så är det helt enkelt.....

MVH/ Mig
Senast redigerad av VroomRS 2008-06-27 kl. 19:10.
Citera
2008-06-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VroomRS
Dom som säger 0.2 är RF stämmer inte, det stämmer med vad körkortsboken säger,
MEN jag vet att det är 0.25 promille som är gränsen till RattFylleri då jag själv åkte dit för 0.68 promille och 0.345 mg i utandning efter 599 mg är det grov. Jag såg på polisens egna papper som dom hade på väggen och som jag såg i deras egna pärm.
Deras egna mätare som dom har i sina enheter visar pos vid 0.2, MEN saken är nu den att deras apparater som dom har på stationen tar ner 15% på utandningsprovet (i detta tillfälle). Om det är pga av deras jävla bugg eller inte vet jag inte men det är vad dom sa till mig att den gör.
Jag försvarar inte eller nåt men saken är den att jag inte ens körde utan att jag bara satt i bilen och den var igång. Jag har överklagat via min advokat med allt vad det innebär och den prelimära domen jag fick var 8 månader från LÄNSTYRELSEN.

Jag går upp i rätten 20 Augusti.
BÖTERN ÄR INKOMST BASERAD PUNKT SLUT!!!!!! Polarn fick 17.000 för 0.8 promille jag får 25.000 som dom prelimärt har bestämt, men förmodligen får ner till runt 15.000 sa min advokat... så är det helt enkelt.....

MVH/ Mig

0.2 är rattfylleri punkt. Sen att deras mätare tar bort ska du väl snarast vara glad för, iom att det då blir lägre än vad du egentligen har.

Om du sitter som passagerar i en bil som är igång så åtalas du knappast för RF. Något i historien känns felaktigt.

Sen så får du ingen dom från Länsstyrelsen, där får du ett preliminärt utlåtande för hur lång tid ditt körkort är indraget.

Handlar det om dagsböter så är ju dessa självklart inkomstbaserade vad trodde du. Det handlar om fortkörningsbot (den är inte inkomstbaserad, vilket vi borde ta efter från Finland, dvs knyta denna till inkomst också)
Citera
2008-06-28, 12:47
Medlem
lite off topic

För ett par år sedan när jag var 17 körde jag runt i polarns bil med 0.2 promille, ostraffad sedan tidigare så det blev 2.500 kr i böter (eftersom jag endast hade mitt studiebidrag vid den tidpunkten) plus uppskjutet körkort i 8 månader.

Min alkohol kurva var iofs käpprakt åt hellvete uppåt (stigande alkoholvärden), men jag klarade mig relativt bra, med tanke på att ingen blev skadad och det ringa straffet jag fick. Yttrandet till länstyrelsen hjälpte dock inte alls

Skämdes som en gris kan jag ju tilläga. Inget att rekommendera att dricka o köra samma dag!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in