2008-01-08, 16:18
Bannlyst
haha en utbildad jurist som inte ens kan läsa FBs regler om personangrepp, ja du lycka till i rätten.....
Citera
2008-01-08, 17:08
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
haha en utbildad jurist som inte ens kan läsa FBs regler om personangrepp, ja du lycka till i rätten.....

Jag ser inget i den här tråden som skulle klassas som grova personangrepp och trakasserier enligt Flashbacks regler.
Citera
2008-01-09, 09:44
Medlem
eroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erom
Jag har rättegång om några timmar angående rattfylla. (Antagligen därför jag inte kan sova. Då kanske jag lärt mig nått? )

- 18 när brottet begicks
- Promille halt ~1,8
- Ostraffad sen tidigare
- Hade ej körkort vid brottet. (Lämpet blev indraget ett antal månader senare i 15 månader av länsstyrelsen.)

I "stundens hetta" (onyktert tillstånd) så erkände jag på plats. Då hade jag redan gått ur bilen och dem kunde verkligen inte vetat vem som kört. Något vi kommer gå på iaf. Aja whatever...
När jag talade med min advokat sa han att man brukade få fängelse vid 1,5 promille och uppåt men det är ju såklart väldigt individuellt. Och sen beror det väldigt mkt på åldern också.

Kan ju återkomma och berätta hur det gick för dem som är intresserade. Om jag nu kommer ihåg.
Verkade inte som om någon var jätte intresserad. Men kan ju skriva in detta om det är någon vilsen själ som är i ungefär samma situation som mig.

Jag fick i alla fall 50 timmars samhälls tjänst.
Citera
2008-01-09, 09:52
Bannlyst
Jo vi är intresserade, väldigt många av oss.. Men därifrån till att skriva uppmuntrande inlägg i forumet samtidigt som vi själva planerat knyta en snara runt halsen, är ett ganska stort steg.. Tack för att du följde upp ditt första inlägg, just i detta nu sitter gissningsvis tiotusen därute och oroar sig för följderna av sina ogenomtänkta dumheter. Varav ett fåtal förhoppningsvis hittar till flashback och tar del av dina lugnande ord. Låter som du kom undan billigt, hoppas du lärt dig en läxa nu ändå
Citera
2008-01-09, 11:27
Medlem
e55amgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erom
Verkade inte som om någon var jätte intresserad. Men kan ju skriva in detta om det är någon vilsen själ som är i ungefär samma situation som mig.

Jag fick i alla fall 50 timmars samhälls tjänst.

Hur länge får du vänta innan du får ta körkort igen?
Dagsböter?
Citera
2008-01-09, 11:43
Medlem
e55amgs avatar
Jag väntar på rättegång för grovt rattfylleri och smitning från olycksplats. Polisen hittade mig i närheten av bilen och tog in mig (lob) och blodprovet visade 1,88 i promille. Det finns vittnen som sett mig lämna olycksplatsen men ingen som sett mig köra. hittills har jag nekat till allt.

Tänkbart scenario: Det blir bråk vid parkeringen och den nyktra chaufören lämnar bilen med öppen förardörr och motorn igång för att lugna ner oss andra men eftersom jag blir rädd för att bli misshandlad hoppar jag in i bilen och kör 3-400 meter och krockar med en stillastående bil. Och sedan lämnar jag platsen till fots..

Finns det något förmildrande i detta? Typ att jag endast skulle köra undan bilen då jag blev rädd? Tar rätten hänsyn till jag är yrkeschaufför?

Jag räknar med dagsböter och 1-2 mån i fängelse/boja. Länsstyrelsen har redan återkallat mitt körkort/körkortstillstånd i 18 månader i väntan på prövning.
Citera
2008-01-09, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag ser inget i den här tråden som skulle klassas som grova personangrepp och trakasserier enligt Flashbacks regler.

tja nu ska jag inte lägga mig i ditt fina moderarande men repliker som "du är dum i huvudet" etc räknar iaf jag till ordet förtal och ordet ärekränkning... och de är i sin tur solklara personangrepp, men aja.....
Citera
2008-01-09, 15:24
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
tja nu ska jag inte lägga mig i ditt fina moderarande men repliker som "du är dum i huvudet" etc räknar iaf jag till ordet förtal och ordet ärekränkning... och de är i sin tur solklara personangrepp, men aja.....

Jag moddar inte här och nu är jag ot och blir förmodligen raderad. Ville bara upplysa. Det ska vara högt i tak på fb och även om jag inte använder det ofta så händer det att jag kallar folk idioter eller dumma i huvudet och jag tycker faktiskt att man ska få göra det.

Citat:
1.07. Grova personangrepp, trakasserier och hot är förbjudet
Grova personangrepp som syftar till att nedvärdera och få sin meddebattör att må dåligt är förbjudet, liksom trakasserier, hot och mobbing. Det är inte heller tillåtet att skicka suspekta förslag via PM, där man exempelvis säger sig vilja ha sex med användaren.
Hot (även förtäckta) och trakasserier är förbjudet både i inlägg eller PM och kan leda till avstängning.
Personangrepp bör undvikas, men är inte nödvändigtvis förbjudet. Att kalla någon för idiot, dumskalle eller imbecill framställer möjligen den som skriver som en dålig debattör, men det är tillåtet att ha ett grovt språk (oavsett man är användare eller moderator). Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan resultera i en tillsägelse.
De inlägg som bara innehåller personangrepp och inte tillför den övriga debatten något raderas. Målsättningen är ett vettigt debattklimat, men utan risk för att tilldelas en varning ifall man höjer rösten vid något tillfälle.
Citera
2008-01-09, 15:45
Bannlyst
Måste man bli tagen på bar gärning för att åka dit för rattfylla? Om jag sitter i bilen och polisen kommer och vill göra en kontroll kan man åka dit då även fast de inte sett mig köra bilen?
Citera
2008-01-09, 15:55
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Måste man bli tagen på bar gärning för att åka dit för rattfylla? Om jag sitter i bilen och polisen kommer och vill göra en kontroll kan man åka dit då även fast de inte sett mig köra bilen?

Nekar du blir det ju rättegång och där bedöms bevisningen och ditt nekande på samma sätt som vilken annan rättegång som helst.
Citera
2008-01-09, 21:50
Medlem
eroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e55amg
Hur länge får du vänta innan du får ta körkort igen?
Dagsböter?
De drog mitt lämp (hade ej körkort då det hände) i 15 månader. Det jävligaste var att det tog ju sån tid för dem att ta hand om pappersarbetet. Rattfyllan hände vid i början av sommaren och mitt lämp drogs i Oktober.

Advokaten sa innan rättegången att det inte blir några böter förutom 500 kr till brottsofferfonden som alla får om dem blir fällda. Och min advokat nämde inga böter när han ringde och berätta om domen.
Citera
2008-01-12, 12:23
Medlem
e55amgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e55amg
Jag väntar på rättegång för grovt rattfylleri och smitning från olycksplats. Polisen hittade mig i närheten av bilen och tog in mig (lob) och blodprovet visade 1,88 i promille. Det finns vittnen som sett mig lämna olycksplatsen men ingen som sett mig köra. hittills har jag nekat till allt.

Tänkbart scenario: Det blir bråk vid parkeringen och den nyktra chaufören lämnar bilen med öppen förardörr och motorn igång för att lugna ner oss andra men eftersom jag blir rädd för att bli misshandlad hoppar jag in i bilen och kör 3-400 meter och krockar med en stillastående bil. Och sedan lämnar jag platsen till fots..

Finns det något förmildrande i detta? Typ att jag endast skulle köra undan bilen då jag blev rädd? Tar rätten hänsyn till jag är yrkeschaufför?

Jag räknar med dagsböter och 1-2 mån i fängelse/boja. Länsstyrelsen har redan återkallat mitt körkort/körkortstillstånd i 18 månader i väntan på prövning.

citerar mig själv.

kom igen nu FB jurister, ingen som vill spekulera lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in