2008-01-06, 17:07
Bannlyst
vart går gränsen för rattonykterhet, rattfylla och grov rattfylla?
Citera
2008-01-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
vart går gränsen för rattonykterhet, rattfylla och grov rattfylla?

Det finns inget brott vid namn rattonykterhet. Rattfylleri går vid 0.2 promille, grovt rattfylleri vid 1 promille. Under speciella omständigheter kan man dömas för grovt rattfylleri även vid lägre promillehalter.
Citera
2008-01-06, 19:43
Medlem
KollaPolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Du har fel, eller sa ser praxis annorlunda ut dar du bor an i ovriga landet.

Praxis för grovt rattfylleri antar jag är 1 månads fängelse.
Men om han kämpar lite så är sannolikheten stor att han
slipper ett frihetsberövande straff om han tidigare är ostraffad.
Rättsväsendet brukar vara väldigt positiva till att
utdömma nykterhetsvårdande behandling för rattfylleribrott
då dom oftast beror på ett osunt förhållande till alkohol.
Kör man runt i en bil med 1,85 promille så har man ett osunt förhållande
till alkohol enligt mej och jag tror många håller med mej.
Citera
2008-01-06, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Att en nämndeman är lika hjälplöst fel ute som du är inget som helst bevis för att du är rätt ute.

Det tillstånd av länsstyrelsen man har att köra bil kallas KÖRKORT.

bara det att en nämndeman är 100 gånger mer påläst och 100 gånger mer erfaren i detta än vad du är....

nej körkortet är bara en legitimation på att du har behörighet och TILLSTÅND att köra bil. Det rä tillståndet att köra bil som blir återkallat, inte ditt plastkort.

Om mitt tillstånd som väktare återkallas av länsstyrelsen så återkallas alltså mitt leg? ehm mitt leg tillhör inte ens länsstyrelsen utan företaget som har anställt mig.....

Min vapen licens är alltså bara ett vapenkort som återkallas? inte tillståndet att bära vapen?
Citera
2008-01-06, 21:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
bara det att en nämndeman är 100 gånger mer påläst och 100 gånger mer erfaren i detta än vad du är....
Jag har stöd i körkortslagstiftningen (se exemplet nedan) medan nämndemannen och du bara svamlar. Det torde vara uppenbart för de flesta utom dig att jag är den mer påläste "i detta".

Citat:
nej körkortet är bara en legitimation på att du har behörighet och TILLSTÅND att köra bil. Det rä tillståndet att köra bil som blir återkallat, inte ditt plastkort.
Jag nöjer mig med att citera första meningen i 5 kap. 1 § körkortslagen (1998:488): "Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet eller genom varning." Citatet belyser mer än väl hur fel du har.
Citera
2008-01-06, 22:23
Bannlyst
för att lagen är skriven av nån som ser kökortet som ett tillstånd, vilket det inte är, då man får tillståndet FÖRE plastkortet. Men vad bra, då behåller jag mitt körkort när mitt tillstånd är återkallat och kör med det iaf då, för då har de ju inte återkallat mitt körkort.........

finns fler lagar där de har gjort sådnna här misstag

om an följer det du skriver i lagen så kan jag alltså få ett nytt plastkort då mitt körkortstillstånd ej är återkallat enligt din lagparagraf.... För att få ett nytt plaskort så gäller detta:

Körkort får utfärdas endast för den som

1. 1. har ett gällande körkortstillstånd,

Men återkallar du ett körkortstillstånd så kan du inte heller få ett körkort som styrker din behörighet, dvs ditt tillstånd att få framföra ett fortskaffningsmedel i den typ som står på ditt plastkort......

Samam sak med licenser, det är inte kortet som är värt 4 öre du återkallar, det är tillståndet att inneha licensen....
Citera
2008-01-06, 23:51
Bannlyst
Mitt Straff

Jag hade fått mitt körkort indraget pågrund av 3 gånger i fyllecellen.

ca 1 vecka senare satte jag mig i bilen och körde rattonykter och blev efter en jakt på ca 5 mil stoppad.

Blodprovet visade på 1,8 promille.

Det tog ca 1 år tills rättegången blev av, där blev "straffet" 10000 i böter och ett år med övervakare.

Det här med leverprover är VÄLDIGT individuellt, jag fick av länsstyrelsen att jag skulle lämna 2 st, vilket är väldigt lite i sånna här sammanhang.

Det är alltså totalt individuellt.
Citera
2008-01-07, 00:52
Medlem
tjaboooos avatar
Ot raderat.
/Mod.
Citera
2008-01-07, 09:00
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
för att lagen är skriven av nån som ser kökortet som ett tillstånd, vilket det inte är, då man får tillståndet FÖRE plastkortet. Men vad bra, då behåller jag mitt körkort när mitt tillstånd är återkallat och kör med det iaf då, för då har de ju inte återkallat mitt körkort.........

finns fler lagar där de har gjort sådnna här misstag
Jaså, det är inte du som har fel utan lagstiftningen? Wow, du är verkligen sanslöst insiktslös om dina tillkortakommanden.

Ja, det krävs ett körkortstillstånd för att få ett körkort utfärdat. Inte för att inneha ett körkort. Din behörighet sitter inte i körkortstillståndet utan i körkortet. Körkortstillståndet innebär bara att du med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon (se 3 kap. 2 § körkortslagen).

Att körkortet är bärare av behörigheten framgår tydligt av första meningen i 2 kap. 1 § körkortslagen: "Personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet."

Förutom att du missuppfattat innebörden av ett körkortstillstånd tror du uppenbarligen att det gäller så länge det inte återkallas. Av 3 kap. 2 § körkortslagen framgår emellertid att tillståndet endast gäller under en viss tid. Av 3 kap. 3 § körkortsförordningen (1998:980) framgår att ett körkortstillstånd gäller i fyra år.

Om körkortstillståndet fortfarande är giltigt när körkortet återkallas så återkallas även körkortstillståndet (se 5 kap. 2 § körkortslagen, varav framgår att det som sägs om återkallelse av körkort även gäller för körkortstillstånd).
Citera
2008-01-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Jaså, det är inte du som har fel utan lagstiftningen? Wow, du är verkligen sanslöst insiktslös om dina tillkortakommanden.

Ja, det krävs ett körkortstillstånd för att få ett körkort utfärdat. Inte för att inneha ett körkort. Din behörighet sitter inte i körkortstillståndet utan i körkortet. Körkortstillståndet innebär bara att du med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon (se 3 kap. 2 § körkortslagen).

Att körkortet är bärare av behörigheten framgår tydligt av första meningen i 2 kap. 1 § körkortslagen: "Personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet."

Förutom att du missuppfattat innebörden av ett körkortstillstånd tror du uppenbarligen att det gäller så länge det inte återkallas. Av 3 kap. 2 § körkortslagen framgår emellertid att tillståndet endast gäller under en viss tid. Av 3 kap. 3 § körkortsförordningen (1998:980) framgår att ett körkortstillstånd gäller i fyra år.

Om körkortstillståndet fortfarande är giltigt när körkortet återkallas så återkallas även körkortstillståndet (se 5 kap. 2 § körkortslagen, varav framgår att det som sägs om återkallelse av körkort även gäller för körkortstillstånd).

Jag har varit utan körkort i en (1) månad nu, och där står det att BÅDE körkort och körkortstillstång återkallas. Har haft B behörighet i snaart 5 år och A i snart 2 år. Så det låter rimligt att det är precis som BG här säger att det dras in om det finns något att dra in. Hade jag inte sökt ett nytt tillstånd i samband med A behörigheten så hade jag antaligen bara fått Kortet indraget. Men lika för det inte fått köra bil! Nu har ju inte jag kört full, utan jag hade bara oturen att krocka 2 backspeglar...

Och förövrigt är det Länsstyrelsen som drar in körkortet, men man kan överklaga till länsrätten. Och sen gills spärrtiden från det datumet du skriver under delgivningen och skickar in den.
Citera
2008-01-08, 02:16
Medlem
eroms avatar
Jag har rättegång om några timmar angående rattfylla. (Antagligen därför jag inte kan sova. Då kanske jag lärt mig nått? )

- 18 när brottet begicks
- Promille halt ~1,8
- Ostraffad sen tidigare
- Hade ej körkort vid brottet. (Lämpet blev indraget ett antal månader senare i 15 månader av länsstyrelsen.)

I "stundens hetta" (onyktert tillstånd) så erkände jag på plats. Då hade jag redan gått ur bilen och dem kunde verkligen inte vetat vem som kört. Något vi kommer gå på iaf. Aja whatever...
När jag talade med min advokat sa han att man brukade få fängelse vid 1,5 promille och uppåt men det är ju såklart väldigt individuellt. Och sen beror det väldigt mkt på åldern också.

Kan ju återkomma och berätta hur det gick för dem som är intresserade. Om jag nu kommer ihåg.
Citera
2008-01-08, 11:21
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Om mitt tillstånd som väktare återkallas av länsstyrelsen så återkallas alltså mitt leg? ehm mitt leg tillhör inte ens länsstyrelsen utan företaget som har anställt mig.....

Min vapen licens är alltså bara ett vapenkort som återkallas? inte tillståndet att bära vapen?

Då jag är utbildad jurist och tidigare arbetat med bland annat körkortsfrågor anser jag mig vara mer kunnig i ämnet än din nämndeman. Orkar inte gå in djupare i saken dock då du är uppenbart obildbar. Förstår man inte de raka svar som Herr Blixt kommit med brister det någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in