Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
för att lagen är skriven av nån som ser kökortet som ett tillstånd, vilket det inte är, då man får tillståndet FÖRE plastkortet. Men vad bra, då behåller jag mitt körkort när mitt tillstånd är återkallat och kör med det iaf då, för då har de ju inte återkallat mitt körkort.........
finns fler lagar där de har gjort sådnna här misstag
Jaså, det är inte du som har fel utan lagstiftningen? Wow, du är verkligen sanslöst insiktslös om dina tillkortakommanden.
Ja, det krävs ett körkortstillstånd för att få ett körkort
utfärdat. Inte för att
inneha ett körkort. Din behörighet sitter inte i körkortstillståndet utan i körkortet. Körkortstillståndet innebär bara att du med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon (se 3 kap. 2 § körkortslagen).
Att körkortet är bärare av behörigheten framgår tydligt av första meningen i 2 kap. 1 § körkortslagen: "Personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett gällande
körkort för fordonet."
Förutom att du missuppfattat innebörden av ett körkortstillstånd tror du uppenbarligen att det gäller så länge det inte återkallas. Av 3 kap. 2 § körkortslagen framgår emellertid att tillståndet endast gäller under en viss tid. Av 3 kap. 3 § körkortsförordningen (1998:980) framgår att ett körkortstillstånd gäller i fyra år.
Om körkortstillståndet fortfarande är giltigt när körkortet återkallas så återkallas även körkortstillståndet (se 5 kap. 2 § körkortslagen, varav framgår att det som sägs om återkallelse av körkort även gäller för körkortstillstånd).