• 1
  • 2
2007-12-29, 08:32
Bannlyst
Om dom nu är så jävla kräsna kan dom väl ta med egen mat, gör det DU vill ha och gillas det inte kan dom sitta hungriga. Herregud Ruskigbuss lite bollar får du väl ha?

Själv äter jag inte så mycket fisk eller dylikt så för mig blir det tacos med några vänner och spela lite TP.
Citera
2007-12-29, 13:23
Bannlyst
Bara för att det är du, Ruskigbuss, ska jag komma med ett suveränt nyårsmattips som vi hade förra året:

Förrätt: Hummersoppa samt varsin halv hummer på tallrik bredvid.

Huvudrätt: Kronhjortsfilé med hasselbackspotatis, smörstekta sparris samt hemmalagad och mustig kantarellsås.

Efterrätt: Friterad camembert med hjortronsylt.

Anrättningen var en succé och är hur god som helst! Funkar dessutom oavsett vilken Gud man tillber, eller hur kräsen man nu må vara. Några bilder (saknar tyvärr bilder på hummersoppan och efterrätten):

http://img241.imageshack.us/img241/3066/106854vf9.jpg

http://img80.imageshack.us/img80/878/106868gp0.jpg

Håll tillgodo och ha ett riktigt Gott Nytt År!

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige), din vän och kanske blivande moderatorkollega i Laidback
Citera
2007-12-29, 21:22
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tack för alla råd och recept, särskilt till Eugen (som dock missade att det blir pepparsoppa till förrätt - det är ett måste), men nu har jag varit och handlat och det blev kalvstek.

Finns det något fantasifullare att göra än att bara grilla på i ugnen?

Som efterrätt blir det nog glass. Tänkte först fixa lite med fruktsallad och grädde, men så var det lite osäkert om alla gillade ananas, vilket gjorde att jag tappade lusten att göra för mycket.

(Och Lemasive - det handlar inte om bollar, utan om hyfs, man vill ju bjuda på något som får gästerna att njuta.)
Citera
2007-12-29, 23:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag måste säga att jag är överväldigad av all respons som jag fått!
Citera
2007-12-29, 23:20
Medlem
w84funs avatar
Varför inte göra en hallon eller hjortronparfait. Går snabbt, förutom några timmar i frysen. Men det blir väldigt gott!
Citera
2007-12-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag måste säga att jag är överväldigad av all respons som jag fått!
En variant på surf & turf kanske kan vara något? Grillad hummerstjärt/stekta pilgrimsmusslor/friterade tigerräkor (eller alla tre) och en skiva kalv?

Gör en citronhollandaise (passar både till skaldjur och kalv) eller ett smaksatt smör (till exempel med citron, schalottenlök och vitlök) och servera till, tillsammans med antingen hemmagjorda pommes frites (1x1 cm tjocka, inga tandpetare), bakad potatis eller hasselbackspotatis.
Citera
2007-12-29, 23:57
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Varför inte göra en hallon eller hjortronparfait. Går snabbt, förutom några timmar i frysen. Men det blir väldigt gott!

Ett lockande recept på kalvstek fann jag här: http://www.tasteline.com/default.ns?...wRecipe&tlfo=0
Citera
2007-12-30, 04:00
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Laga Gorme Sabzi

Respekt, hur fan känner du till denna ljuvliga maträtt?
Citera
2007-12-30, 10:43
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Respekt, hur fan känner du till denna ljuvliga maträtt?
Jag är mycket intresserad av mat och kommer ihåg när jag ätit något gott, min svägerska introducerade mig för denna och vi har fått hjälp av iranier på jobbet att få den rätt.
Citera
2007-12-30, 14:07
Bannlyst
Citat:
Laga Gorme Sabzi

Fy fan vad gott det lät, måste äta persiskt igen inom en snar framtid.
Citera
2008-01-14, 04:13
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Jag är mycket intresserad av mat och kommer ihåg när jag ätit något gott, min svägerska introducerade mig för denna och vi har fått hjälp av iranier på jobbet att få den rätt.

OK OK, testa khorest sabzii, en ghorme sabzii variant skulle man kunna säga.....Gott som omväxling. Sedan är gheime en favorit!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in