2007-12-28, 16:46
Medlem
Jag utvecklar en sida där besökarna ska kunna rösta på en grej men jag vill bara att dom ska kunna rösta en gång eller möjligtvis en gång i veckan. Så jag har funderat över hur man stoppar röstfusk smartast?

Registrering?
Det bästa vore att användaren var tvungen att registrera sig för att rösta. Men detta vill jag undvika då jag tror att majoriteten inte orkar registrera sig och därför missar möjligheten att rösta.

Cookies?
Sätta en kaka vid röstningen kommer stoppa en del. Men dom som inte är helt okunniga kan lätt som en plätt ta bort kakan och rösta igen och igen och igen.

Spara IP?
Spara IP-numret för den som röstar i en databas kommer stoppa fler. Men då får man för det första problem med folk som sitter bakom samma proxy, att bara en av dom kan rösta. Sen kan dom som sitter på dynamiska IP'n lätt förnya sitt ip och därmed rösta igen.

Finns det några andra smarta sätt? Hur gör ni?
Citera
2007-12-28, 16:55
Medlem
ojns avatar
Vill folk röstfuska hittar de alltid ett sätt, oavsett hur man gör. Metoden jag föredrar är lagra alla ipn i en databastabell och kolla mot den varje gång någon röstar.
Citera
2007-12-28, 18:35
Medlem
Maninthemidles avatar
Jag skulle placera röstarens IP i en databas och placera en cookie på röstarens dator. Sen så kontrolleras både kakan och adressen varje gång någon röstar.
Som ojn säger så finns det alltid personer som kan förbipassera såna skydd, men det lär iallafall hindra 70% av röstarna att rösta igen.
Om du vill göra det jobbigt för både dig, fuskarna och de oskyldiga så kan du be dem att ange sin email-adress när de röstar, och att de därefter får en länk skickad till sin email där de får bekräfta röstningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in